Anna Wilsby

Hej Marie!Vad roligt att du hade glädje av boken ”Innan du föder” ...

Profylax

Stämmer graviditetslängden?

Frågor och tankar om bebisen i magen. Ladda upp din ultraljudsbild här

Stämmer graviditetslängden?

Inläggav Emyl 09 aug 2011, 08:32

Jag har haft ont i bröstvårtorna en månad och tyckt mig haft symptom på graviditet ett bra tag. Hade mens den 2 Juni och den 9 Juli men som jag funderade på om det inte var en nidblödning, svårt att veta om så var fallet då min mens alltid har varit oregelbunden och sparsam.. Gjorde därför ett graviditetstest den 1/8 som visade positivt. Ungefär samtidigt fick jag oerhört ont i hela brösten och molande värk i magen samt extrem trötthet. Jag var den 8/8 hos gynekolog för att undersöka graviditetslängden och trodde innan att jag skulle vara i graviditetsvecka 7.
Gynekologen som undersökte sa dock att jag var i graviditetsvecka 4. Kan detta verkligen stämma? Kan det senare visa sig att jag är flera veckor längre fram? För kan jag verkligen haft så starka symtom så pass tidigt och visat positivt på graviditetstestet bara en vecka efter befruktning?

Detta är väldigt viktigt för mig och jag är tacksam för alla svar/funderingar som ni har kring detta!
Emyl
Nykomling

Re: Stämmer graviditetslängden?

Inläggav Mullemamman 09 aug 2011, 12:23

Gjorde Gynekologen någon form av Ultraljudsundersökning? Om ja, kan du vara tämligen säker på att du fått rätt besked. Annars är det nog bara att vänta tills du får någon form av ultraljudsundersökning som kan bringa mer klarhet i det hela.

Väldigt olika hur mkt man känner eller inte och ja, testerna ÄR väldigt känsliga nuförtiden... :)
http://minbebis.com/blogg/mullemamman

Mamma till:
Plutten född juni 2007
LillaTjejen född november 2008
Lillprinsen född mars 2010
Minstingen född november 2011

MF juni 2009 i v7, därefter direkt gravid med Lillprinsen
Användarvisningsbild
Mullemamman
Alltid online

Status: 4-barnsmamma, Gift

Inläggav naellie 09 aug 2011, 13:16

Det ska nog mycket till om gynekologen på ultraljudet skulle se fel. Min gynekolog sade att "Du är i v 7+0". Och det stämde ända fram till förlossningen ;)
Din ägglossning kan ha varit tidigare än du trodde, den kanske kom på dag 10 redan...och då är det inte konstigt om du både plussat och fått en massa symptom. Som mullemamman skriver är testen grymma idag...
Vi var lite förvirrade när vi kom in till bm och fick ett extra ul i v 12 för att vara säkra på bäbisens ålder. Annars blir det la till att vänta till v18 :)
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav Emyl 09 aug 2011, 15:00

Okej, tack så hemskt mycket för svaren! Och ja, jag gjorde ett ultraljud :)
Emyl
Nykomling

< Återgå till Bebisen i magen & ultraljud

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm