Marina

Hej! Jag kan tänka mig att eran lille kille kanske höll i gång på ...

Fråga BVC

ständigt illamående

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Re: ständigt illamående

Inläggav kristallklarvinter 28 sep 2011, 17:55

Jag känner igen mig. Den ständiga känslan av att jag snart spyr är så tröttsam. Postafen hjälpte de första 3 tabletterna. Nu mår jag kanske lite bättre, har inte spytt mer än på morgonen några dagar nu så det bådar ju gått. Nu ska jag jobba kväll så nu sätter det väll igång på kvällen igen tror jag.

Jag försöker bara hålla ut. Är i vecka 11 (10+0) på fredag och försöker tänka framåt. Jag tror jag slutade må illa lite senare förra gången, vecka 15 eller så men denna gången mår jag ju verkligen dåligt och hoppas på att det går över snart.. Förra gången räckte det bara med att äta något så var det över. Men nu är jag ständigt hungrig men rädslan för att spy upp direkt gör ju inte saken bättre. Nu verkar även sömnen spela in. Vet att jag sov något enormt mycket förra gången men nu hjälper inte sömnen alls men får jag inte sovit något så blir jag helt orkeslös och nästan som lealös. Helt otroligt!

Hoppas på att du snart mår bättre!
kristallklarvinter
Alltid online

BF: 120425

Inläggav Fru Stark 28 sep 2011, 18:18

Känner också igen mig under min första graviditet mådde jag konstant illa mellan v 8 och 16 alla sa att det skulle gå över i v 12 men det häll i några veckor till. Postafen hjälpte mig inte så mycket men däremot att vila. När jag sov var enda tillfället jag mådde bra. Blev sjukskriven tillslut men ångrar verkligen att jag inte bad att få komma till läkare tidigare. Man är ju envis och vill fixa allt ju... Så det är väl mitt råd till er som mår riktigt dåligt - var inte rädda för att få ett läkarbesök och var ärliga med hur ni mår. Man behöver ju inte bli helt sjukskriven. Mitt jobb ordnade så att jag kunde jobba på eftermiddagarna då jag mådde bättre och jag fick vikarie på förmiddagarna. Efter v 16 gick det över och jag började jobba heltid igen och mådde som en prinsessa resten av graviditeten! Är i v 6 nu och funderar på hur det ska gå om det blir likadant igen eftersom jag är hemma med vår ettåring!
[url=http://lilypie.com]Bild[/url
Bild
Fru Stark
Alltid online

Inläggav Liteniapril 28 sep 2011, 20:14

hornqvistevelina skrev:Köpte Postafen igår morse och har sen dess inte spytt en enda gång. Illamåendet håller ju i sig, men det är mycket mycket mindre nu.
Helt otroligt att käka mat och slippa oroa sig för att det ska komma upp igen! Jag älskar ju mat!

Så slutsatsen är ju helt enkelt att Postafen funkar alldeles utmärkt för mig.

Vad skönt att det hjälper en del iaf. Är ungefär likadant för mig, mår illa trots tabletter, men kräks åtminstone inte så ofta längre. Kan ju tillägga att jag är gastric bypass opererad (överviktsoperation) vilket gör att jag lätt får näringsbrist om jag inte får behålla maten. Nu är det ju tyvärr så att allt mitt illamående, kräkningar osv gjort att jag gått ner typ 7-8 kg sedan jag blev gravid, men nu verkar det ha stannat av lita iaf och det är tur det, eftersom det är ett tag sedan jag "blav normalviktig" igen :)

Ni andra...jag hoppas av hela mitt hjärta att ni mår bättre snart!!
Liteniapril
Nykomling

BF: 120407
Bor: Småland
Status: Gravid!!!

Inläggav sannaadolfsson 30 sep 2011, 09:47

Usch det låter jättejobbigt :/ Hoppas det går över snart, för mig släppte det mesta som sagt i vecka 12-13, men kände fortfarande av illamåendet lite då och då några veckor efter.
sannaadolfsson
Stammis

BF: 120218

Inläggav Kanrikas 10 nov 2011, 20:47

Jag mår illa, är yr och har världens huvudvärk. Har haft det sen i söndags, om jag nu är gravid så är jag bara i vecka 4.
Vågar inte testa mig, eftersom jag har fått negativt några ggr nu.
Kan man må så här dåligt pga tex ägglossning eller liknande? Mamma och en kompis tror att jag är gravid, men jag vågar inte hoppas. vad tror ni?
Kanrikas
Nykomling

Bor: Gustafs

Inläggav natalojzan 17 nov 2011, 14:43

hej! för er som inte får behålla nåt och tabletter hjälper, typ, postafen och receptbelagda Lergigan.. då kan man få Primperan utskrivet, det är ett stolpiller (suppositorie) som kan funka om man kräks upp allt annat.. det fick jag utskrivet tillsammans med massa annat pga hyperemesis gravidarum. good luck tjejer och hoppas att det går över snart!
Bild
Bild
natalojzan
Stammis

BF: 120131
Status: Väntar nummer två!

Inläggav chilli 15 dec 2011, 23:11

Hej! Orkade inte läsa allt här så vet inte om ngn skrivit detta. Under min graviditt hade jag det jävligaste illamåendet man kan tänka sig och det snurrade dygnet runt. Fick varva det jag kunde tänka mig äta för att ens få i mig ngt med att sedan försöka äta mer näringsrikt när jag kunde äta emellanåt ca mitten av graviditeten. Åt postafen vääldigt länge och dessa tabletter hindrade mig från att spy iaf... De har använts såå länge av gravida kvinnor utan att några negativa saker på fostrets hittats så de kändes säkra för mig. Hoppas du slipper må illa allt för länge, kom ihåg att du får en belöning för det! Lycka till och grattis till graviditeten förresten!
chilli
Alltid online

Status: Älskar mitt <3

Inläggav E Maria 16 dec 2011, 05:03

Jag mådde illa över halva graviditeten. För mig hjälpte mycket sömn. Och att äta ofta. Mitt illamående var mest på morgonen, det var i alla fall nästan bara på morgonen som jag spydde. Detta blev bättre när jag bara slutade kämpa emot. Jag gick helt enkelt upp och spydde det första jag gjorde på morgonen. Det ökade förutsättningarna för att få behålla frukosten. Men det kan göra lite ont att spy på tom mage..
Bild

Bild
Alltid online

Status: Lycklig mamma

Inläggav Afasi 16 dec 2011, 08:15

Jag mådde inte skitdåligt men visst mådde jag också illa och spydde. Mitt absolut bästa tips är citron! Vissa säger att det hjälper att lukta på den eller suga på en citronskiva men jag skar upp skivor och åt. Det hjälpte verkligen så det kan ju vara värt ett försök :D
Bild
Bild
Afasi
Alltid online

BF: 111009
Status: Mamma till William<3

Inläggav moa90 04 jan 2012, 12:51

Hej. Jag är i vecka 8 och är illamående från att jag vaknar till runt 2-3 på dagen. Klarar inte av att svälja tabletter så lergigan och det andra är ju inte aktuelt för mig. Jag har provat att äta lite innan jag kliver ur sängen, det hjälper inte. Jag har provar sea band (åksjuke armband) det hjälper inte heller. Men att duscha hjälper ett tag. Så nu ställer jag mig i duschen 3-4 gånger om dagen. Jag har läst att banan ska hjälpa mot illamående så jag ska köpa hem massa banan och hoppas att det funkar.

Grattis till alla gravida och att illamåendet går över fort. :) så att man kan njuta fullt ut av att vara gravid.
moa90
Nykomling

Föregående

< Återgå till Gravid forum

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm