Maria Wigbrant

Hej! Core är toppenbra träning. Det du ska undvika om separatio...

Träningsrådgivare

ständigt illamående

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

ständigt illamående

Inläggav hornqvistevelina 26 sep 2011, 12:54

Är 26 år och gravid för första gången. Är inne i vecka 7 nu och mår så otroligt dåligt hela dagarna.
Det började med lite illamående för någon vecka sedan och sen har det eskalerat. Nu är jag så pass dålig att jag inte orkar med speciellt mycket och illamåendet gör att jag spyr för ofta. Jag är mycket trött och sover mycket, svettas och fryser om vart annat, men ingen feber.
Har varit in till gynakuten för att jag fick så otroligt ont i ryggen och magen, men de försäkrade mig om att allt är bra och allt ser normalt ut.

Envis som man är så försöker man ju ändå få i sig mat och dryck, men jag börjar känna en viss förtvivlan över allt.

Finns det ett slut på det ständiga illamåendet?
Någon som känner igen sig?

Någon som har tips om hur jag kan bli av med mitt illamående? Har redan testat te och skorpor innan jag kliver upp ur sängen och coca cola.
hornqvistevelina
Nykomling

BF: 120513

Re: ständigt illamående

Inläggav RavenRoxx 26 sep 2011, 18:14

Fy, låter inget kul! Jag är också gravid för första gången, men känner inte av något speciellt illamående, mer än att jag kan må lite illa när jag äter, men inte så jag spyr... Jag har tyvärr inga tips, men hoppas att du blir bättre snart!
RavenRoxx
Stammis

BF: 120514
BIM: 110909
Status: Gift, plastmamma och gravid

Inläggav MonsterMonster 26 sep 2011, 18:42

Jag vet precis hur du känner dig, hade samma problem mellan vecka 7 och 14. För mig hjälpte egentligen ingenting, det var bara att stå ut, och det var gräsligt. Om det blir för jobbigt tycker jag tat du ska kontakta läkare så att de kan sjukskriva dig och ge dig medicin, så att du slipper vara på jobbet när du mår så här. Det kommer att gå över, men det kommer att vara fruktansvärt jobbigt ett tag till innan det gör det. Försök att tänka positivt, även om jag vet att det är snudd på omöjligt.

Lycka till, och hoppas att du snart får må bättre.
MonsterMonster
Stammis

Inläggav Liteniapril 26 sep 2011, 18:50

Hej!
Visst är det jobbigt! Jag är 12+6 idag och har mått illa sedan vecka 5-6...kräktes som bara den för några veckor sedan, tills jag fick ett tips av min BM. Hon föreslog åksjukepillren Postafen (receptfritt på apoteket) som faktiskt hjälper mig en hel del. Jag kräks åtminstone väldigt sällan när jag äter dem. Kanske kan vara värt ett försök?!
Förvisso blir man rätt trött av dem, men det blir man ju om man inte får behålla näringen med :)

Lycka till!
Kram Sofi
Liteniapril
Nykomling

BF: 120407
Bor: Småland
Status: Gravid!!!

Inläggav hornqvistevelina 26 sep 2011, 19:18

Liteniapril skrev:Hej!
Visst är det jobbigt! Jag är 12+6 idag och har mått illa sedan vecka 5-6...kräktes som bara den för några veckor sedan, tills jag fick ett tips av min BM. Hon föreslog åksjukepillren Postafen (receptfritt på apoteket) som faktiskt hjälper mig en hel del. Jag kräks åtminstone väldigt sällan när jag äter dem. Kanske kan vara värt ett försök?!
Förvisso blir man rätt trött av dem, men det blir man ju om man inte får behålla näringen med :)

Lycka till!
Kram Sofi

Ska gå till Apoteket imorgon och köpa hem lite såna. Värt ett försök. Tack för tipset! :)
hornqvistevelina
Nykomling

Inläggav sannaadolfsson 26 sep 2011, 19:37

Hade det likadant fram till vecka 12-13.. Jag testade också åksjuketabletter vilket jag tyckte fungerade helt okej! Vart ju lite dåsig av dom men som sagt, det var skönt att få behålla lite mat =) Hade även svårt att laga mat (stod inte ut med lukten av matos..) så det blev mycket kall mat, fil, yoghurt och hemmagjord potatissallad t.ex. Illamående var även värre då jag var trött så att sova mycket hjälpte faktiskt, även om det känns väldigt tråkigt att sova bort dagarna.. Hoppas du mår bättre snart!
sannaadolfsson
Stammis

BF: 120218

Inläggav Liteniapril 27 sep 2011, 17:58

Ja, att sova ordentligt har underlättat för mig med :)
Hoppas dock snart kunna sluta med postafenen, men hoppas att de fungerar någorlunda för er andra som har problem med illamåendet också!
Berätta gärna hur det gick :)
Liteniapril
Nykomling

BF: 120407
Bor: Småland
Status: Gravid!!!

Inläggav hornqvistevelina 28 sep 2011, 11:13

Köpte Postafen igår morse och har sen dess inte spytt en enda gång. Illamåendet håller ju i sig, men det är mycket mycket mindre nu.
Helt otroligt att käka mat och slippa oroa sig för att det ska komma upp igen! Jag älskar ju mat!

Så slutsatsen är ju helt enkelt att Postafen funkar alldeles utmärkt för mig.
hornqvistevelina
Nykomling

Inläggav Tigerbalsam 28 sep 2011, 12:40

jag är gravid i vecka 12 +3 och har varit sängliggande av illamåendet i snart sex veckor, hittills. Har bara kräkts några gånger, men har ett konstant illamående som gör det svårt att få i sig nåt. Lergigan, postafe n, småäta, seaband etc hjälpe peer inte. Håller på att bli galen. Orkar inte mer! så svag och yr. :(
Tigerbalsam
Nykomling

Inläggav Tigerbalsam 28 sep 2011, 12:43

jag är gravid i vecka 12 +3 och har varit sängliggande av illamåendet i snart sex veckor, hittills. Har bara kräkts några gånger, men har ett konstant illamående som gör det svårt att få i sig nåt. Lergigan, postafe n, småäta, seaband etc hjälpe peer inte. Håller på att bli galen. Orkar inte mer! så svag och yr. :(
Tigerbalsam
Nykomling

Nästa

< Återgå till Gravid forum

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm