Teresa Hellgren

Hej Matilda! Alla mjukostsorter är ok att äta under graviditeten!...

Kostrådgivare

Står inte ut med mitt illamående.

Diskutera graviditeten och stötta varandra. Här kan du skriva om graviditets ämnen som inte passar in på de andra alternativen

Står inte ut med mitt illamående.

Inläggav Mimi87 23 jan 2012, 22:02

Hej kära medlemmar och läsare!

Jag sitter här och vet att det finns ett antal trådar om illamående, men kan inte låta bli att söka hjälp av er, när inte ens läkare eller barnmorskor hjälper.

Jag är i v 8 och väntar mitt första barn. Visst visste jag att man kunde må illa, och att det är fullt normalt, men att man mår illa hela dagarna, att det tar över ens liv.Det är för mig väldigt svårt att förstå. Jag kan inte äta normalt, inte arbeta, inte se på TV, kan knappt skriva detta nu. Ingenting kan jag göra, och allt detta beror på mitt illamående och ömma mage.
Jag kräks inte särskilt ofta, men jag mår illa så det skriker om det, och har en riktigt öm mage. Är inte sugen på mat, men äter för att få i mig något. Att dricka är svårt också. Snälla ni! Hjälp mig att få en lättare vardag och milda detta illamående och ömma mage.
Kramar i massor /M
Mimi87
Nykomling

Re: Står inte ut med mitt illamående.

Inläggav nattskatan 23 jan 2012, 22:13

Har du kontaktat gyn. Mådde fruktansvärt illa med 3an åh fick komma in för dropp åh fick även medicin (primperan) det blev bättre men jag tror att jag äldrig mer kommer att kunna dricka en vätskeersättning eller smaka på en salt pinne vilket var vad jag levde på i ca 12 veckor.

Tipsar dig om att testa med vätskeersättning. Salta pinnar är små lutar inte så mycket åh kan tas med, de kunde suga upp den extra magsaften åh gjorde det uthärdligt.
storebror -031028, lillasyster -051215,
lillebror -110215
BildBild

BildMake a pregnancy ticker

http://missja.bloggplatsen.se/
Användarvisningsbild
nattskatan
Alltid online

BF: 120929
Status: Blivande 4 barns mamma

Inläggav L8i 23 jan 2012, 22:22

Har du testat alla vanliga knep?
Postafen? Ingefära? Citron?
Ucsh ja det är ett helvete att må illa, gjorde det ordentligt under min första graviditet också. Att äta några tuggor på ett salt kex medan jag fortfarande låg i sängen på morgonen gjorde att jag kunde stiga upp iaf.

Om du inte får i dig något alls tycker jag du ska vända dig till sjukvården igen så att du inte blir uttorkad!
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

BF: 120602
Status: Gravid med nr 2 :)

Inläggav Jippssan 26 jan 2012, 20:24

Jag mådde sjukt illa med min dotter med, 24 timmar av dygnet. Mådde illa bara av tanken av något. Jag kalvade något fruktansvärt i mellan åt. Det som hjälpte mig lite var åksjuketabletter & samarin. Samt åt jag sånt jag visste jag kunde få ner utan att behöva tillaga, dvs kall mat (det ska hjälpa) så Yougort, frukt och sallad :/
Bilagor
I5xip1.png
I5xip1.png (6.17 KB) Visad 444 gånger
YXO3p1.png
YXO3p1.png (7.04 KB) Visad 446 gånger
Jippssan
Alltid online

BF: 121222
Status: Mamma till Johanna och väntar nr 2

Inläggav stajners 26 jan 2012, 21:05

Ring din barnmorska med en gång och se till att få en läkartid så denne kan skriva ut nån receptbelagd medicin. Man ska inte behöva må så illa.

Jag har mått illa med dottern och gjorde det nu också. Började i v 6-7 och slutade i v 16 med båda. Med dottern åt jag Postafen (receptfria åksjuketabletter) var 12e timma. Nu fick jag receptbelagd medicin, står still vad de heter bara. Men de tog jag med exakt var 12e timma. På morgonen ställde jag klockan 2 timmar innan jag skulle upp så de han verka under tiden jag sov. Då fungerade de bäst. Ställde även klockan på samma tid på mina lediga dagar just för att det skulle klaffa med arbetsdagarna.
Sen ska man aldrig hinna bli hungrig utan det är bra att småäta. Ät det du är sugen på. Kall mat, frukt mm brukar vara lättare. Och drick mkt det hjälper också. Men som sagt, bli aldrig det minsta hungrig utan ät nåt litet så fort du känner ett sug.
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav Tina81 29 jan 2012, 15:15

Mår också väldigt illa, är i vecka 6. Kanske inte riktigt lika illa som du dock din stackare. För mig funkar juice med sugrör. Unnar mig lite lyxigare juicer och så fort illamåendet slår till sippar jag lite. Blir inte bra, men lindrar något.
Tina81
Nykomling

BF: 120923

Inläggav -liv- 02 feb 2012, 23:24

Kära Mimi!

Jag förstår PRECIS hur du ,mår. Mitt illamående har varit konstant från vecka 3 och nu är jag i början av v12 och jag får inte en enda paus från det. Inte så att jag kräcks men får kvällningar av allt och får inte i mig mat!
Jag ringde flera gånger till bm men det var inte mycket hjälp av det.
Efter en lång period av detta tappar man kraft och allt blir negativt och det verkar som det aldrig tar slut! Jag blev inlagd för att min kära svärmor såg att jag mådde väldigt dåligt och ringde väldigt bestämd till barnmorskan och krävde att de hjälpte mig. Jag tar två olika mediciner. De tar inte bort allt men hjälper lite. Har varit fast i sängen i en månad och missat av allt som händer runr omkring mig.

Ge inte upp förr än du får hjälp!!! Sen som de säger, det kommer en bättre tid! Den kommer :)
-liv-
Nykomling

< Återgå till Allmänna trådar om graviditet

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm