Madeleine Kil...

Det är en rekommendation att man inte ska äta produkter som är gjo...

Barnmorskan

Stockholmsmammor, var födde ni?

Diskutera graviditeten och stötta varandra. Här kan du skriva om graviditets ämnen som inte passar in på de andra alternativen

Stockholmsmammor, var födde ni?

Inläggav Vildrosen 27 jan 2012, 15:25

Jag var på inskrivning idag och fick då veta att jag snarast möjligt måste välja vilket sjukhus jag vill föda på. Därför skulle jag vilja höra era erfarenheter av hur det var att föda på de olika sjukhusen. Vid min förra graviditet bodde jag inte i Stockholmstrakten så då valde jag ett litet sjukhus i en liten stad, men nu har jag ju flera val och jag känner inte till något av dem. Vid min förra förlossning fick jag bada som smärtlindring och jag fick föda på förlossningspass, precis som jag ville ha det. Nu vill jag ha samma sak och vill inte riskera att välja ett sjukhus som inte erbjuder det. Dessutom verkar det ju variera mellan sjukhusen hur vården ser ut efteråt och hur länge man får ligga kvar etc. Så snälla, dela med er av era erfarenheter och ge tips! Tack på förhand!
Vildrosen
Stammis

Re: Stockholmsmammor, var födde ni?

Inläggav naellie 27 jan 2012, 15:32

Var bor du nånstans? Tips är ju att ta det närmsta. Så får du hoppas att det finns platser lediga sen när du ska föda :)

Jag bor norr om stan och valde Danderyds sjukhus. Inte BB Stockholm (som är dörren bredvid). Jag var fantastiskt nöjd med DS, fick ligga kvar två nätter på patienthotellet eftersom Hubbe behövde lite eftervård. Sen ville vi hem :) Min make var också väldigt nöjd. Både med mat, service och all hjälp vi fick. De är vana. En väninna jobbar på neonatalen på Danderyd och hon sade till mig "själv skulle jag aldrig vilja föda på BB Stockholm. Alla bra jobbar på DS Förlossning". Men sånt ändrar sig ju...

Jag minns inte, men jag tror att Huddinge har fått ruskigt dålig kritik senaste åren... klura lite till och googla på det...men jag tror det var Huddinge.

KS och SöS har fått bra kritik.
Så KS, SöS och DS skulle jag kolla upp om jag var du... Kolla om de har tider för visning så kan du gå på dem..eller om de har nån föreläsning före fl. På DS har de föreläsningar en gång i kvartalet tror jag, så får man boka upp sig på den som är närmast ens egen förlossning.

Oj vad jag pratar. Men lycka till!
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav Vildrosen 28 jan 2012, 08:56

Tack för ditt svar! Vi bor också norr om stan så Danderyd är närmast, men det är även lätt att ta sig till KS. Är det bättre att vara på Danderyd än BB-Stockholm? Har de möjlighet till bad på Danderyd? Och förlossningspall? Under min förra förlossning använde jag bad som smärtlindring och det var fantastiskt skönt och effektivt så jag skulle gärna ha det så igen.
Vildrosen
Stammis

Inläggav naellie 28 jan 2012, 09:41

Jag tror att de ska ha bad. Jo, jag är 90% övertygad. Men fråga din barnmorska eller ring till dem och fråga. Pall vet jag inte vad det är, men det skulle förvåna mig om ett av Stockholms största förlossningar inte har alla möjliga hjälpmedel för att föda barn :)
Själv ville jag bara ligga. Bm försökte få upp mig, både för att gå och sitta på boll men jag provade 2 sek sen ville jag ligga igen. Så jag har inte så mkt erfarenhet annars. Däremot gillade jag duschen efteråt :D
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav Vildrosen 28 jan 2012, 09:52

Ja det är nog bäst att jag ringer och kollar med dem innan jag bestämmer mig.

Förlossningspall är som en cylinder med ett hål fram. Man sitter på den som på en toalett och det gör att det är lättare att krysta. Barnmorskan måste sitta på knä för att ta emot barnet och därför informerar de inte gärna om pallen då det blir jobbigare för dem, men lättare för mamman. Min man satt bakom mig och höll om mig under utdrivningsskedet så det var som att vi födde tillsammans. Mellan värkarna lutade jag mig bakåt och slappnade av i hans famn.

Ja det är väl olika hur man känner, själv klarade jag inte av att ligga, jag ville stå upprätt hela tiden eller hänga på något framifrån. Det gjorde ondare när jag låg ned. Ja duschen efteråt är såååå skön! Tital avslappning och känslan av att man verkligen har klarat av att föda ett barn:-)
Vildrosen
Stammis

Inläggav Vildrosen 29 jan 2012, 19:33

Finns det inga fler Stockholmsmammor därute som vill dela med sig av sina erfarenheter?
Vildrosen
Stammis

Inläggav Fia82 29 jan 2012, 20:10

Jag fick min son 09 på BB-Stockholm och är bara nöjd med hela vistelsen. Jag satt också på pallen och det var barnmorskan som föreslog den. De var hur trevliga som helst. Vi var där två nätter, det var lagom. Vet ej om de har badkar, men det borde de väl ha :? Lycka till :)
Fia82
Stammis

Inläggav M I R A 30 jan 2012, 03:51

Jag var på DS o är mycket nöjd :) Blev erbjuden bad med tackade nej, Förstår vad du menar med flpall för det hjälpte mig otroligt mycket. Min sambo kände också att han fick en större roll i själva fl för jag lutade mig mot honom. Min barnmorska var heelt underbar. Rekommenderar DS. Fick mitt första barn på KS när jag var 19, just då var det platsbrist, så jag blev hemskickad redan efter 20 timmar. Fick aldrig plats på bb. Var ganska jobbigt med tanke på att der var mitt första. Men det är 10 år sen, vet inte alls hur d e där nu.
Bild
Bild
Bild
M I R A
Alltid online

Inläggav Vildrosen 30 jan 2012, 16:58

Tack för era svar! Det lutar nog åt BB-Stockholm eller Danderyd nu :)

MIRA: Grattis! Jag ser att du födde för bara fem dagar sedan :)

Vad är den största skillnaden mellan BB-Stockholm och Danderyd, förutom att man måste ha en normal graviditet för att få föda på BB-Stockholm?
Vildrosen
Stammis

Inläggav Irish 31 jan 2012, 13:24

Jag födde på BB Sthlm i september förra året och jag använde också flpall. Trodde att jag skulle vilja ligga eller stå i sängen, men där var jag knappt alls under hela fl! Jag fick ha mina fötter i min bm´s ljumskar för att skjuta ifrån, himla bra och jag var sjukt nöjd med hela upplevelsen. Min mamma och man var med under fl och de blev väldigt bra omhändertagna. Jag och min man stannade kvar i två nätter efteråt och vi kände att det räckte gott och väl, sen ville vi hem med vår lilla skatt! Jag tror att alla sjukhus är bra att föda på så länge personalen är bra och jag tror de är det på de flesta förlossningsavd... Jag fick i juli, pga blödning, åka till SÖS och där var de minst lika trevliga som på BB Sthlm.

Vad skillnaden är mellan sjukhusen vet jag tyvärr inte.
Irish
Nykomling

BF: 110910
Status: Gift

Nästa

< Återgå till Allmänna trådar om graviditet

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm