Teresa Hellgren

Hej Matilda! Alla mjukostsorter är ok att äta under graviditeten!...

Kostrådgivare

Studiestöd + studieuppehåll + föräldrapenning??

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

Re: Studiestöd + studieuppehåll + föräldrapenning??

Inläggav grynet_å_jag 29 mar 2010, 20:17

Jag har jobbat på CSN en kortis och det är tyvärr så som *nea skriver. Om du tar ett studieuppehåll så räknas det av från den tidsfristen som CSN ger innan det är dags att börjar betala tillbaka.
Det finns dock lite knep man kan försöka med. Om du trots ditt planerade studieupphåll ansöker om CSN till hösten, men struntar i att lämna studieförsäkran. Då har jag för mig att CSN ser det som att du blivit beviljad studiemedel för hösten, men att du valt att inte plocka ut några veckor. Du bör dock omregistrera dig på ditt program på universitetet men inte på några specifika kurser. Jag tror att man kan göra så?! Kolla upp det med din institution!!

Har ett knep som gäller om man en gång blivit återbetalningsskyldig. Om du fortsätter plugga men kanske inte har så många veckor kvar att utnyttja, då kan man ansöka och ta ut en vecka per termin för att slippa återbetalningen helt den terminen.

Sen är det också som newhell skriver, att har man jobbat innan man började plugga och man haft studiemedel hela studietiden sen dess så kan man få försäkringskassan att räkna ut sgi:n baserad på det man tjänade innanman började plugga. Vilket kanske ger mer än de 180 kr som lägsta nivån erbjuder.

Lycka till allihopa!

ps. kom på att jag vill tillägga att det är fyra år sen jag jobbade där och reglerna kan ha ändrats! ofta är dom jättesnälla och hjälper till om man ringer/mejlar och kollar läget.
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online

Status: Mamma till Nils & Theo ♥

Re: Studiestöd + studieuppehåll + föräldrapenning??

Inläggav Darya 29 mar 2010, 22:13

Jag läser till lärare och tog uppehåll ht-09 och nu vt-10, börjar igen i höst. Jag får lägsta föräldrapenningen (vilket blir typ 4000 i månaden) och skulle egentligen behövt börja betala tillbaka nu i vår. Men jag ringde till csn och förklarade att jag har en inkomst på 4000 i månaden och börjar plugga igen till hösten, och då behövde jag inte betala tillbaka. Så det är inga problem! De går ju på inkomst, och om man har så låg inkomst så är man liksom inte kapabel till att betala.
http://daryamk.blogspot.com

BildBild

BildBild

mf - 13/7 - 2011, vecka 6
Användarvisningsbild
Darya
Alltid online

BF: 120418
Bor: Malmö
Status: Gravid

Föregående

< Återgå till Ekonomi & Jobb

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm