-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Superrädd för igångsättning
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Superrädd för igångsättningÄr BF+4 idag och man börjar så smått fundera på vad som händer ifall bebisen inte skulle vilja titta ut av sig själv. Till saken hör att min mamma gick över tiden 3 veckor med mig och om det stämmer att det är ärfligt så är det lång väntan kvar... Inte haft några "riktiga" känningar heller.
Hur som haver så har jag börjat läsa på om olika metoder för igångsättning så att man ska kunna vara förberedd inför överburenhetskontrollen ifall den skulle bli nödvändig (har tid för den om en vecka). Och ju mer jag gräver i informationen desto räddare blir jag. Framförallt när man läser saker som att värkstimulerande dropp markant ökar risken för utmattning och syrebrist hos barnet med cp-skada som följd. Även att hinnsvepning skulle göra så galet ont att man känner sig våldtagen efteråt. Och att det skulle vara sjukt vanligt med akuta kejsarsnitt som avslutning på en igångsatt förlossning jämfört med en naturlig sådan. Men herregud tänker jag då: Kan man inte få göra kejsarsnitt på en gång då istället för att gå igenom allt det andra och de risker det innebär? Känner mer och mer att om det kommer till en "igångsättning" så vill jag att det ska vara kejsarsnitt direkt och slippa allt annat. Men är det fel av mig att tänka så? Får man ens kräva det som metod? Någon som har erfarenhet av igångsatt förlossning och kan lugna/upplysa mig?
Re: Superrädd för igångsättningJag har tid för igångsättning på grund av förlossningsrädsla. Nu är det visserligen mitt andra barn, men jag har två vänner som blivit igångsatta (en med första barnet och en med andra). Deras förlossningar har gått ganska snabbt och de har fött utan smärtlindring båda två, ingen värksvaghet, ingen syrebrist och inga värkstormar heller. Har även läst om flera som haft jättebra förlossningar "trots" igångsättning. Nu har du ju ett tag kvar innan det blir aktuellt, men jag tycker du ska ta upp dina frågor med din barnmorska så du får korrekta svar. Risken för KS är något högre vid igångsättning vet jag, men inte så att den är övervägande
Re: Superrädd för igångsättningJag gick 14 dagar över tiden med min son. Längre får man inte gå här och jag var också superrädd för igångsättning och speciellt med hjälp av dropp. Om jag ska vara ärlig så är jag i efterhand mer rädd för att förlossningen ska starta av sig självt än att bli igångsatt. Jag fick en enormt underbar förlossning tack vare igångsättningen, jag hade ständigt barnmorskor i närheten och hade tillgång till smärtlindring. Jag födde en son på 4335 gram och 54 cm och det gjorde inte ens i närheten av så ont som jag trodde att det skulle göra.
Dom satte droppet runt tio på morgonen och jag var livrädd för värkstorm, eftersom värkarna kom tätt så höjde dom inte droppet mer och runt 15 gick vattnet och förlossningen satte igång. Ca 8 timmar senare föddes min son. Mitt bästa tips är att inte läsa om alla negativa saker, läs istället dom positiva sakerna och ta till dig av dom. Ha en positiv inställning till förlossningen oavsett om det blir igångsättning. Vissa kanske har hemska förlossningar som följd av igångsättning men man kan ju aldrig veta att den inte hade varit lika hemsk annars. Lycka till, det där fixar du superbra! Igångsättning måste inte innebära en mardrömsförlossning. Jag kanske ska tillägga att jag inte sprack alls så jag slapp sy.
Re: Superrädd för igångsättningJag är en 3 barnsmamma som trotts förlossningsrädsla har fött 3 barn vaginalt och alla 3 igångsättningar av flera anledningar.
Det är svårt att lugna oroliga tankar och när man är rädd så hjälper det ju inte alltid med pepp och klyschor att vi kvinnor är gjorda för att föda barn osv. Jag vill bara dela med mig av det som har varit positivt för min del med igångsättning. * Jag har varit på plats och därför sluppit tänka på ska jag åka in eller inte, jag har oxå sluppit att bli hemskickad. * Smärtlindring har hela tiden funnits inom räckhåll * Jag har hela tiden haft någon att fråga om det är så att jag undrat något * Bm kan vara väldigt lugnande när man ligger där och har ont * Under ett igångsättnings försök så är man ständigt under bevakning och dom har väldigt bra koll på hur du och barnet mår vilket är omöjligt att veta om man går hemma. Inför all mina förlossningar har jag fått en hormon gel lagd för att jag ska bli mogen för en igångsättning, 1 förlossningen behövdes lite hjälp på traven (dropp) men dom andra har efter den gelen startat av sig själv ovh förlossningen har varit en normal utan stimulerande dropp osv. Sen vill jag påminna om att värkstimulerande droppen ges även ibland under "vanliga" förlossningar oxå. Om det nu blir igångsättning så säg redan när du skrivs in att du är rädd och orolig och att du vill ha hjälp att tackla hela situationen. Lycka till och hoppas att du får en positiv upplevelse
Re: Superrädd för igångsättningJag blev igångsatt med första barnet! Hinner inte skriva särskilt mycket nu men om du känner att du vill läsa min förlossningsberättelse finns den här:
http://danem.vimedbarn.se/dagen-da-allt-andrades/ Jag är väldigt nöjd med förlossningen!
Re: Superrädd för igångsättningBlev också igångsatt och det var det bästa som hänt mig.
Re: Superrädd för igångsättningHur långt du får gå över beror på var du bor. I västra götalands landsting som jag tillhör så fick jag gå på överburenhetskontroll i v 42+0. Fick då en hinnsvepning och sen drog förlossningen igång av sig självt natten 42+3.
Jag tyckte inte att hinnsvepningen gjorde ont. Däremot var det obehagligt. Jag antar att du vet hur de gör? Läkaren stoppade upp 2(?) fingrar och "vispade" runt livmodertappen. Det var som sagt obehagligt, men inga problem. Vi är ju alla olika dock. Det som jag hade läst angående hinnsvepning innan var att det var vanligt med pinvärkar. Alltså värkar som inte gör nån nytta utan bara skitont. Det fick jag under de första två nätterna och sen kom det som sagt igång på riktigt natt nummer 3. Jag tyckte också att det var jobbigt att vänta så länge, men det gick ju!
Re: Superrädd för igångsättningHej igen och tack för alla gulliga svar. Kändes bra att läsa. Tack och lov verkar en igångsättning inte bli aktuell då jag inatt började få värkar. Var in på en kontroll i morse och de sa att bebis troligrn kommer idag eller imorgon. Fick åka hem för lite vila men åker nog in igen senare idag.
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|