-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Sushi??
9 inlägg • Sida 1 av 1
Sushi??Nu kommer nästa fråga, får man äta sushi elr inte?
Jag har läst blandade fakta om det, vilket ska man tro på, jag har ätit det vid två tillfällen och då även laxen, bör jag oroa mig?? Mvh M
Re: Sushi??Jag har ätit sushi många gånger under graviditeten. Du ska väl se till att den är färsk = nygjord. Jag har mått bra i alla fall. Och varit sugen... så jag har inte funderat så mycket. Kostråden kan ju bli övermäktiga ganska fort. Jag har givetvis inte druckit alkohol men annars har jag levt ganska som vanligt.
Re: Sushi??
Hej Madeleine! Sushi går bra om den är färsk, dvs köp nygjord sushi på sushiställen och undvik den där inplastade sushin i matbutikerna om den inte är gjord samma dag. När du äter sushi/sashimi, så ät inte tonfisk - den kan innehålla onödigt mycket miljögifter.
Re: Sushi??Jag åt sushi genom hela graviditeten.
Fråga bara på stället om fisken är färsk och om den legat fryst i minst 24 timmar. Sushi kan man ju bara inte vara utan! =)
Re: Sushi??Åååh, jag är så sugen på sushi, men min man har fått för sej att det är jättefarligt och vill absolut inte att jag äter det...... Hur ska jag övertala han. Hmmm
Re: Sushi??Lisa_maja
Visa honom kostrådgivarnas inlägg, där står det ju bara att det är den med tonfisk du ska undvika.
Re: Sushi??Det jag har fått höra är att man inte ska äta sushi pga bakterierna i fisken, då handlar det alltså om den färska fisken. Kommer inte exakt ihåg nu vad bakterierna hette, men det skulle tydligen vara farligt för bebisen. Jag är helt tokig i sushi men avstår helt, vill inte riskera något!
Re: Sushi??Fick svaret att i matbutikerna ska man nog helst inte äta sushin eftersom försäljarna knappt vet själva vart den kommer från och när den är gjord, men på sushiställen är sushin oftast nygjord och dessutom brukar de finnas mammasushi (eller gravidsushi eller vad dom kallar det) som går alldeles utmärkt att käka
Re: Sushi??Nu var det länge sedan ni diskuterade detta med sushi, men vill ändå lägga till ett par rader och säga att bakterierna i fisken som EmelieAnnaMarija skriver om egentligen är fiskparasiter. När fisken fryses ned, vilket den alltid görs innan den serveras som sushi på sushiställen, så dör dessa fiskparasiter. Om det nu ändå skulle finnas kvar fiskparasiter i fisken så kan man bli magsjuk. Dessa parasiter går dock inte över till fostret och kan därför inte skada det.
9 inlägg • Sida 1 av 1
|