Teresa Hellgren

Hej Soha! Koffein finns det i choklad, men främst i mörk choklad....

Kostrådgivare

Sushi??

Har du frågor om kost? Fråga vår kostrådgivare Teresa i hennes frågespalt här på minbebis!

Sushi??

Inläggav MadeleineP 20 dec 2008, 11:08

Nu kommer nästa fråga, får man äta sushi elr inte?
Jag har läst blandade fakta om det, vilket ska man tro på, jag har ätit det vid två tillfällen och då även laxen, bör jag oroa mig??

Mvh M
MadeleineP
Stammis

BF: 090804

Re: Sushi??

Inläggav Irva 20 dec 2008, 11:55

Jag har ätit sushi många gånger under graviditeten. Du ska väl se till att den är färsk = nygjord. Jag har mått bra i alla fall. Och varit sugen... så jag har inte funderat så mycket. Kostråden kan ju bli övermäktiga ganska fort. Jag har givetvis inte druckit alkohol men annars har jag levt ganska som vanligt.
Bild
Irva
Stammis

Inläggav TeresaHellgren 22 dec 2008, 10:57

MadeleineP skrev:Nu kommer nästa fråga, får man äta sushi elr inte?
Jag har läst blandade fakta om det, vilket ska man tro på, jag har ätit det vid två tillfällen och då även laxen, bör jag oroa mig??

Mvh M

Hej Madeleine!

Sushi går bra om den är färsk, dvs köp nygjord sushi på sushiställen och undvik den där inplastade sushin i matbutikerna om den inte är gjord samma dag. När du äter sushi/sashimi, så ät inte tonfisk - den kan innehålla onödigt mycket miljögifter.
Användarvisningsbild
TeresaHellgren
Rådgivare Minbebis

Inläggav Lycka 27 dec 2008, 22:46

Jag åt sushi genom hela graviditeten.
Fråga bara på stället om fisken är färsk och om den legat fryst i minst 24 timmar.
Sushi kan man ju bara inte vara utan! =)
BildBild
Användarvisningsbild
Lycka
Alltid online

Inläggav Lisa_Maja 28 dec 2008, 06:36

Åååh, jag är så sugen på sushi, men min man har fått för sej att det är jättefarligt och vill absolut inte att jag äter det...... Hur ska jag övertala han. Hmmm
Bild
Lisa_Maja
Stammis

BF: 090804

Inläggav Catwomen 28 dec 2008, 08:06

Lisa_maja
Visa honom kostrådgivarnas inlägg, där står det ju bara att det är den med tonfisk du ska undvika.
Bild

Bild
Catwomen
Alltid online

Inläggav EmelieAnnaMarija 28 dec 2008, 09:35

Det jag har fått höra är att man inte ska äta sushi pga bakterierna i fisken, då handlar det alltså om den färska fisken. Kommer inte exakt ihåg nu vad bakterierna hette, men det skulle tydligen vara farligt för bebisen. Jag är helt tokig i sushi men avstår helt, vill inte riskera något!
Användarvisningsbild
EmelieAnnaMarija
Alltid online

Inläggav annasara 28 dec 2008, 12:34

Fick svaret att i matbutikerna ska man nog helst inte äta sushin eftersom försäljarna knappt vet själva vart den kommer från och när den är gjord, men på sushiställen är sushin oftast nygjord och dessutom brukar de finnas mammasushi (eller gravidsushi eller vad dom kallar det) som går alldeles utmärkt att käka :) Åt sushi en gång i början men har blivit allt för nojig nu, trist men, sant :roll:
BildBild

BildBild

annasara.net - följ min blogg!
annaform.se - grafisk design, innehar F-skattsedel
Användarvisningsbild
annasara
Alltid online

Bor: Sundsvall
Status: Tvåbarnsmamma

Inläggav TeresaHellgren 08 jan 2009, 20:35

Nu var det länge sedan ni diskuterade detta med sushi, men vill ändå lägga till ett par rader och säga att bakterierna i fisken som EmelieAnnaMarija skriver om egentligen är fiskparasiter. När fisken fryses ned, vilket den alltid görs innan den serveras som sushi på sushiställen, så dör dessa fiskparasiter. Om det nu ändå skulle finnas kvar fiskparasiter i fisken så kan man bli magsjuk. Dessa parasiter går dock inte över till fostret och kan därför inte skada det.
Användarvisningsbild
TeresaHellgren
Rådgivare Minbebis

< Återgå till Kostrådgivning

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm