-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Sushiångest...
9 inlägg • Sida 1 av 1
Sushiångest...Hej!
Jag är fullständigt galen i sushi och jag vet att livsmedelsverket nu har gett grönt ljus för sushi, förutsatt att den är nygjort och att man avstår från tonfisken. Jag har googlat lite och hittat en del trådar på andra sidor där gravida delar med sig av rekommendationer från deras barnmorskor, som trots livsmedelsverkets riktlinjer ändå rekommenderar dem att avstå från sushi för säkerhets skull. Jag vill gärna lita på livsmedelsverkets rekommendationer, men blir såklart orolig över det som jag läser om vissa barnmorskors råd. Jag vill absolut INTE riskera min bebis hälsa!! HUR SKA JAG GÖRA? Tacksam för svar!!!
Re: Sushiångest...Min syster åt sushi under graviditeten och lillstumpan mår fint,
så länge du är på ett fräscht ställe så är det lugnt. Sen så behöver man ju inte äta det varje dag i flera veckors tid men någon gång då och då funkar ju. Jag själv har inte brytt mig om vad man får och inte får äta eftersom det mesta man inte får äta brukar jag inte äta ändå, jag åt precis som vanligt och någon gång även rått kött (inte djuret Tycker man kan använda sunt förnuft när det kommer till vad man äter
Re: Sushiångest...Håller med Danem. Jag har ätit sushi från fräscha ställen till och från under hela graviditeten.
Re: Sushiångest...Jag äter sushi ca 2 ggr i månaden. Men då på något sushi-matställe. Har även frågat där hur länge de haft laxen i frysen (den ska ju ha varit fryst minst 3 dygn). Har slutat köpa färdigpackat,det är ju inte lika nytt o fräscht.
Re: Sushiångest...precis.. Som min pappa sa till mej när jag var en liten viktipetter om vad man fick o inte fick äta, om man går bakåt i tiden viste man ju inte allt för mkt om bakterier o pappa blev ju bra
Så rent bonnförnuft tror jag på
Re: Sushiångest...Har ätit massor av sushi då det har varit en av mina cravings under graviditeten.. Har också haft lite dåligt samvete och tänk "tänk om det inte är rätt behandlat". Men som de andra säger jag har varit på ett fräscht ställe och nämnt att jag är gravid (som om det inte syns)
Re: Sushiångest...Jag hittade ett inlägg som berörde just vilken typ av fisk man ska äta, informationen kommer från livsmedelsverket,
http://www.omega3blogg.se/omega-3-gravi ... t-omega-3/ så de verkar ju ändrat "reglerna" lite senaste tiden!
Re: Sushiångest...Jag har bytt till vegetarisk sushi och tycker det var riktigt gott. Det är ju riset, sojan och wasabin som är det goda!
Re: Sushiångest...jag har gjort egen sushi, då vet man vad man får i den och det är roligt att göra själv och mycket enkelt
9 inlägg • Sida 1 av 1
|