Annons:

Svamp i underlivet

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Svamp i underlivet

Inläggav *bebis* » 22 feb 2008, 11:39

Jag har en fråga här.. Är i v.17 nu och det stod när man läser om vadsom händer i kroppen denna veckan.
Att det blir mer flytningar. Jag har haft flytningar sen v.12
Men det stod att det är stor risk för att få svamp i underlivet. Genom att man har flytingar, klåda m.m.
Men jag har ingen klåda. Kan man få svamp genom att bara ha flytningar ?
Hur vet jag om jag har svamp om det inte visar sig mer symtom än att jag har flytningar ?
Bild
Användarvisningsbild
*bebis*
Alltid online

Mitt Krypin

Re: Svamp i underlivet

Inläggav p_holm » 22 feb 2008, 11:43

Oftast får man en hemsk klåda när man fått svamp och då är pevaryl vagitorier bra att använda.
BildBild
Användarvisningsbild
p_holm
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav evelina1985a » 22 feb 2008, 11:52

hm undrar samma sak..har haft väldigt mkt flytningar hittils under graviditeten, men ingen klåda..
Bild

Bild

BildMake a pregnancy ticker

Mf 19/12-12 (v6+1)
Användarvisningsbild
evelina1985a
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav HelenP » 22 feb 2008, 16:15

Nej det är inte flytningar som ger svamp. Svamp finns naturligt. Vanligtvis har slidan och underlivet en sur miljö som gör att svamp inte trivs där och att vissa goda bakterier trivs. Ibland uppstår en obalans i underlivet och då kan man få en svampinfektion. Det är vanligt med svampinfektioner vid till exempel pencillinkurer. Det är också vanligt vid graviditetet, antagligen för att alla hormoner gör att balansen in underlivet rubbas.

Förutom obehaget vid en svampinfektion är det mig veterligt ingen större fara. Man vill inte ha en aktiv svampinfektion vid förlossningen om man kan undvika det eftersom barnet då kan "smittas" (ingen fara för barnet men det är då lämpligt att behandla det).

En svampinfektion följs ofta åt av klåda (väldigt irriterande), kan förekomma sveda vid urinering och att flytningarna får en "kesoliknande" konsistens (dvs små, små klumpar - inte alls lika stora som keso!). Svampinfektioner kan man självbehandla med medel från apoteket.

Flytningar under graviditeten är ofta rikligare än normalt men oftast positivt då det "spolar" bort eventuella inkräktare ur slidan. (I alla fall har jag fått det förklarat så för mig.)

Hoppas ni blivit lite klokare.
Wilhelm, 2 år (25 april 2008)
Bild
MF 17 december 2009 (v.10)
HelenP
Alltid online

BF: 110123

Mitt Krypin

Inläggav Helena9371 » 19 aug 2015, 08:48

Vagi-Soothe Mot Vaginal Svampinfektion - http://shytobuy.se
Helena9371