Madeleine Kil...

Det är en rekommendation att man inte ska äta produkter som är gjo...

Barnmorskan

Svårare för unga?

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Svårare för unga?

Inläggav jennylovesmichael 08 sep 2009, 16:05

Hej. Jag har en fråga. Jag är gravid i åttonde veckan och jag är 16 år gammal. Mitt BF är den 16 April 2010. Jag är redan orolig för förlossningen och funderar på om det är värre ju yngre man är? Det kanske inte är helt enkelt att svara på men om ni gör ett försök är ni schyssta.. :)

Kramar
jennylovesmichael

Re: Svårare för unga?

Inläggav Solglimt 08 sep 2009, 18:57

Hej jennylovesmichael,

jag tror precis tvärt om. Du är så ung och frisk, och kroppen är inte alls sliten som på oss gamlingar. Huden är mer töjbar (vilket ju är bra när lilla bebisen ska ut så man inte spricker) och ofta är ni i bättre fysisk kondition (lite individuellt är det ju såklart).

Nu hade jag en underbar förlossning trots att jag var relativt gammal när jag födde första barnet (31). Jag önskar att du inte ska behöva oroa dig för detta med förlossningen. Det är en såå fantastsik upplevelse (men ja, det gör ont emellanåt). Jag gick en profylaxkurs, och det kan jag verkligen rekommendera, men om man inte vill det eller inte har råd så finns det både dvd och bok att köpa.

Varmt lycka tilll!
I augusti 2008 föddes sömntutan Ettan. Nu väntar vi på Tvåan, vem är det där inne?
Bild
Solglimt
Alltid online

Inläggav MarinaViktoria 08 sep 2009, 19:01

Hej!

Hört att de är lättare för yngre =)
http://www.ungensamstaendemamma.blogg.se
MarinaViktoria
Alltid online

BF: 301009
BIM: 070209
Bor: Mölnlycke

Inläggav jennyc 08 sep 2009, 19:07

Det sägs att den bästa åldern rent fysiskt är att föda barn när man är 22 år. Då är kroppen som mest redo.
Så att du lär knappast få det svårare som ung än oss lite äldre.
Bild
Bild
jennyc
Alltid online

Inläggav Ailenroc 08 sep 2009, 19:15

Jag tror också att kroppen är som mest "mogen" för att föda barn som ung. Man läker fortare och man är mer tänjbar hehe :oops: ofta är man friskare också. Det är bara vad jag tror.
Bild
Ailenroc
Alltid online

BF: 100128
Status: Nybliven mamma

Inläggav Solglimt 08 sep 2009, 19:31

MarinaViktoria skrev:Hej!Hört att de är lättare för yngre =)

jennyc skrev:Det sägs att den bästa åldern rent fysiskt är att föda barn när man är 22 år. Då är kroppen som mest redo.
Så att du lär knappast få det svårare som ung än oss lite äldre.

Ailenroc skrev:Jag tror också att kroppen är som mest "mogen" för att föda barn som ung. Man läker fortare och man är mer tänjbar hehe :oops: ofta är man friskare också. Det är bara vad jag tror.

Jaha! Nu börjar jag ju nästan få lite panik bara för jag är så gammal!! :lol:
I augusti 2008 föddes sömntutan Ettan. Nu väntar vi på Tvåan, vem är det där inne?
Bild
Solglimt
Alltid online

Inläggav Ailenroc 08 sep 2009, 19:35

Solglimt: Haha nä det tycker jag inte du ska få. Du har ju redan bevisat att du kan. Eller snittades du? Hur som haver så menar jag bara att det kan vara lättare med läkning. Däremot tror jag att som "äldre" känner man sin kropp bättre och kan hantera smärtan på ett annat sätt (?) eller så är jag helt ute och cyklar haha
Bild
Ailenroc
Alltid online

BF: 100128
Status: Nybliven mamma

Inläggav MarinaViktoria 08 sep 2009, 19:44

Solglimt, hur gammal e du då? Hehe

Nää så ska man inte tänka..
Allt är ju väldigt individuellt också!

Min morsa fick barn i 43 års ålder, och hon va piggelin direkt efter förlossning, riktig super woman! Helt otroligt!
MarinaViktoria
Alltid online

BF: 301009
BIM: 070209
Bor: Mölnlycke

Inläggav jennylovesmichael 09 sep 2009, 07:31

Solglimt skrev:Hej jennylovesmichael,

jag tror precis tvärt om. Du är så ung och frisk, och kroppen är inte alls sliten som på oss gamlingar. Huden är mer töjbar (vilket ju är bra när lilla bebisen ska ut så man inte spricker) och ofta är ni i bättre fysisk kondition (lite individuellt är det ju såklart).

Nu hade jag en underbar förlossning trots att jag var relativt gammal när jag födde första barnet (31). Jag önskar att du inte ska behöva oroa dig för detta med förlossningen. Det är en såå fantastsik upplevelse (men ja, det gör ont emellanåt). Jag gick en profylaxkurs, och det kan jag verkligen rekommendera, men om man inte vill det eller inte har råd så finns det både dvd och bok att köpa.

Varmt lycka tilll!

Okej, det låter ju ganska humant för min del. Men jag är ganska säker på att det blir jobbigt ändå. När ska man börjar en sån där profylaxkurs då? Ev. Gravidyoga?
Jag hoppas det blir en fin upplevelse för mig också.

Kramar
jennylovesmichael

Inläggav jennylovesmichael 09 sep 2009, 07:32

MarinaViktoria skrev:Hej!

Hört att de är lättare för yngre =)
http://www.ungensamstaendemamma.blogg.se

Okej. Det känns tryggt :)
jennylovesmichael

Nästa

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm