Anna Wilsby

Hej! Grattis till att ni väntar barn och vad bra att ni väljer att...

Profylax

Svart, gront, rott eller vitt te???

Har du frågor om kost? Fråga vår kostrådgivare Teresa i hennes frågespalt här på minbebis!

Svart, gront, rott eller vitt te???

Inläggav Anna-Lena 06 dec 2009, 11:25

Hej!
Jag dricker aldrig kaffe men jag ar en total tegalning. Dricker inte sarskillt mycket svart men flera koppar gront te om dagen.
Har hort att det kan vara skadligt. Bor jag sluta med det nu nar jag ar gravid??
Eller kan jag byta ut mitt grona mot rott eller vitt te?
Forvirrande... ja.
Tack pa forhand!!
Kram
Användarvisningsbild
Anna-Lena
Nykomling

Bor: Italien

Re: Svart, gront, rott eller vitt te???

Inläggav TalisQualis 06 dec 2009, 11:28

Jag har hört att grönt, rött och vitt går bra. Men att man bör undvika svart. Sen också att man inte bör dricka mer än 2 koppar per dag. Men tyvärr kan jag inte garantera att det är så det är, det är bara vad jag har hört. :)
Kram på dig och grattis till graviditeten!
TalisQualis
Alltid online

Inläggav Anna-Lena 06 dec 2009, 11:34

Tack sa jatte mycket!!!
Vi far se hur det gar med teet... kamomill kanske..
Det ar sa himla spannande att vara gravid!! :D
Jag langtar tills jag kan beratta for familjen. Skulle garna vilja beratta nu men valjer att vanta lite. Man vet ju aldrig vad som hander...
Kram
Användarvisningsbild
Anna-Lena
Nykomling

Inläggav TeresaHellgren 07 dec 2009, 09:42

Anna-Lena skrev:Hej!
Jag dricker aldrig kaffe men jag ar en total tegalning. Dricker inte sarskillt mycket svart men flera koppar gront te om dagen.
Har hort att det kan vara skadligt. Bor jag sluta med det nu nar jag ar gravid??
Eller kan jag byta ut mitt grona mot rott eller vitt te?
Forvirrande... ja.
Tack pa forhand!!
Kram

Hej Anna-Lena!

Stort grattis till graviditeten. Ja, visst är det spännande :)

Med koffeinhaltiga livsmedel så lyder de gällande svenska rekommendationerna att man som gravid helst inte bör överstiga 300 mg koffein per dag. Koffeinhalten i te kan variera kraftigt beroende på sort och tillagningssätt, men i de beräkningar vi gjort på denna sida http://www.minbebis.com/kostblogg/kaffe-te-choklad-mm/ har vi utgått från det högsta koffeinvärdet vi hittat. På denna sida hittar du följande information om hur mycket svart respektive grönt te du som gravid "kan" dricka per dag:

Svart te

Max 5-6 koppar (2 dl per kopp) eller 1-1,2 liter

36-60 mg koffein per kopp beroende på hur starkt teet är.

Grönt te

Max 7.5 koppar (2 dl per kopp) eller 1,5 liter

Det kan vara så varierande halter koffein i en kopp grönt te som från 8 mg till 40 mg koffein! I ovanstående maxrekommendation utgår vi från det högsta värdet.

Observera att det är den totala mängden som räknas. Har du ätit mörk choklad eller druckit cola, så minskar din "te-kvot". Och har du druckit två koppar svart te kan du inte dricka lika mycket grönt te...ja, du hajar ;) Du ser iallafall att det är rätt stora mängder te det handlar om innan du kommer upp i 300 mg koffein.
Användarvisningsbild
TeresaHellgren
Rådgivare Minbebis

Inläggav Hannaa 07 dec 2009, 10:00

Drick örtte. Det har inget koffein i sig. Då behöver man inte tänka på just det. Men välj örter/örtte som är bra för gravida :)
Bild

Bild
Hannaa
Alltid online

BF: 091121

Inläggav Anna-Lena 07 dec 2009, 18:53

Ah men tack alla!!
Det verkar ju som om jag kan dricka lite gront te anda. :D
Skulle kunna varva med ortte.. Det viktigaste just nu ar att det ar varmt! Kylan har kommit till Toscana och husen ar inte precis tatade som hemma i Sverige. Brrr!!
Tack for tipsen!
Användarvisningsbild
Anna-Lena
Nykomling

Inläggav TeresaHellgren 07 dec 2009, 21:49

Anna-Lena skrev:Ah men tack alla!!
Det verkar ju som om jag kan dricka lite gront te anda. :D
Skulle kunna varva med ortte.. Det viktigaste just nu ar att det ar varmt! Kylan har kommit till Toscana och husen ar inte precis tatade som hemma i Sverige. Brrr!!
Tack for tipsen!

Åh, Toscana minsann :) Jobbigt med kylan, bra idé att värma upp dig med varmt te. Välkommen med fler frågor om och när de uppkommer! :)
Användarvisningsbild
TeresaHellgren
Rådgivare Minbebis

< Återgå till Kostrådgivning

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm