Teresa Hellgren

Hej Erika! För några år sedan pratade jag med en barnallergolog p...

Kostrådgivare

Svininfluensa gravid

Har du allmänna frågor eller är orolig? Byt erfarenhet med andra

Svininfluensa gravid

Inläggav Stina 28 aug 2009, 12:18

Har du tankar om svininfluensan och om du kommer smittas? Andra funderingar kring om du ska vänta med att skaffa barn så som de varnar för i andra länder.

Känner du någon som blivit smittad? Diskutera svininfluensan här.
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Re: Svininfluensa - Är du orolig att drabbas?

Inläggav PiperH 31 aug 2009, 12:40

Hej

Jag vet inte riktigt vad man ska tro om denna hysteri kring svininfluensan. Tycker att det kommer så mycket nya rön hela tiden!! :shock: :roll: Jag får liksom inget grepp om vad som gäller...? :roll: Det senaste nu (som jag faktiskt hört fler gånger) är ju att svininflunsan inte är farligare än en vanlig influensa... (se artiklen nedan)

Jag tror inte att jag kommer att vaccinera mig. Har aldrig gjort det mot vanlig influensa så varför mot denna!?! Det som man hört mycket som sagt är att "det stora problemet med denna influensa är inte att den är dödligare egentligen utan att så många fler kommer att bli sjuka än under en vanlig influensaperiod". (med påföljd förstås att det registreras många fler dödsfall..) Har varit lite skeptisk till om det verkligen stämmer....hittade denna artikel nu på Expressens "Allt om barn". Där det faktiskt "bekräftas" att det är så...

http://www.alltombarn.se/barnhalsa/sa-farlig-ar-svininfluensan-for-barn-och-gravida-1.26932

Ja jag vet inte...är sååå skeptisk till vaccin och medicin i "förebyggande syfte" överhuvudtaget. Det FINNS heller inget som talar för att det INTE är skadligt för beben i magen (inte något som övertygat MIG i alla fall). Även om många BM (har jag läst) har sagt att "det inte finns några dokumenterade risker för fostret" ...så törs inte jag... Vem vet vilka rön som kommer fram om ett halvår eller ett par år...?! "Hoppsan - det var INTE bra att ge influensavaccin till gravida när allt kom omkring. Man har nu hittat biverkningar hos de barn/bebisar vars mammor, när de var gravida, fick vaccinet i samband med den s k svininfluensan" *HUUUUGA* Kanske lite långsökt - men man vet fasen aldrig...

Jaja...jag törs inte ialla fall

Ha en fin dag!
Kram
Användarvisningsbild
PiperH
Alltid online

Status: Mamma till finaste Emil

Inläggav TheaPhea 31 aug 2009, 13:53

Jag är inte orolig längre min bästakompis hade den för nån vecka sedan och hon överlevde.
Bild

Nihil lacrima citius arescit.
-- Inget torkar fortare än en tår.

Theo 18/8-2009
Änglabarn Marielle 30/6-08
Användarvisningsbild
TheaPhea
Alltid online

BF: 090825

Inläggav alina 31 aug 2009, 15:07

Jag pratade med vårdguiden och enligt dem så är svininfluensan inte farlig, så länge man inte är gravid eller har några andra sjukdomar eller vad man ska säga. Har man astma eller några andningsbesvär var den tydligen farlig. Men det var inte själva influensan då som är farlig utan följderna av den, och de kommer bara om man är gravid eller sjuk då.. Så förstog jag det.
alina
Stammis

BF: 010110

Inläggav Cayenne87 31 aug 2009, 18:34

Jag är rädd för att min bebis ska få svininfluensa. Hade jag inte haft henne hade jag nog inte brytt mig så mycket om influensan. Men när man hör om unga friska männsikor som blir så himla sjuka att de får ligga med konstgjord lunga eller t.o.m. dör, då blir man rädd för hur en 2 månaders bebis ska klara det om hon drabbas..! :(
Bild

Bild
Cayenne87
Alltid online

Status: Väntar vårat andra barn <3

Inläggav Dannie 01 sep 2009, 11:40

Jag har känt mig ganska så cool med den här influensan tidigare men... Jag börjar känna viss oro. Det är nog mycket för att jag är gravid och att det snackas så mycket om att man är i riskgruppen då. Annars hade jag faktiskt inte brytt mig.
Går i skolan nu och där om någonstans florerar det säkert bacillusker. Och i trängseln på tunnelbanan/ pendeltåget. Dessutom så är folk jättedåliga på att hosta och nysa i armvecket. :x

Vaccinet kommer jag nog inte att ta. Håller med Piper_H där. Det finns inte tillräckligt med underlag som säger att det är ok för fostret ännu. För min del. Hur många gånger har inte mediciner och vacciner senare visat sig vara skadliga för fostret? Jag vill inte chansa med sånt.
BildBild
Dannie
Alltid online

BF: 100109

Inläggav Jag 01 sep 2009, 11:59

Jag ar inte varit nojig alls faktiskt.. varken som gravid eller nu efter när lillan har kommit.
Lillans pappa hade svinflunsan, men när han hade varit frisk ett par dagar så kom han hit och hälsade på.
Febern var jobbigast enligt honom.
Men feber, ont i halsen och hostandes har vi väl alla varit..
Och så till vida att det inte är något större fel på ens lungor och så så är det bara onödigt att vara nojig tror jag.
Jag kommer hålla både mig och Lillan borta från vaccinet.
Man kan bli sjukare av vaccinet än av att smittas så. Nej, tack.
Min bvc tant verkade hålla med mig.
Användarvisningsbild
Jag
Alltid online

Inläggav bruden 02 sep 2009, 12:34

jag känner mig rätt lugn. Jag fick svininfluensan redan i juni när jag och killen var i Europa. Så jag behöver inte riktigt vara vara så rädd. fick plus i lördags så allt är rätt nytt just nu för mig.
bruden
Nykomling

BF: 090508

Inläggav Danem 02 sep 2009, 14:00

Jag är jätteorolig!
Inte lika mycket för min skull men för Olivers!
Vad skulle jag göra utan honom?
Tänk om han får det och blir så allvarligt sjuk och dör?
Jag är så rädd för att det ska hända..

Angående vaccinet så tänker inte jag ta det!
På sambons jobb igår hade dom pratat om att man kunde bli förlamad av vaccinet men då vet vi inte sanningshalten på detta så jag vet inte vad jag ska tro,
fast jag är inte så sugen att spruta in någonting i min kropp som är så pass nytt och kan göra mig mer sjuk än själva sjukdomen man vaccineras för.
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild

MIN FANTASTISKA BLOGG!
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav Darya 02 sep 2009, 14:33

Jag är inte orolig. Inte för min del i alla fall. Självklart undrar man ju vad som skulle hända om bebisen blir sjuk i höst, så det är jag väl lite oroad över, men jag tror inte att det ska vara några problem.
http://daryamk.blogspot.com

BildBild

BildBild

mf - 13/7 - 2011, vecka 6
Användarvisningsbild
Darya
Alltid online

BF: 120418
Bor: Malmö
Status: Gravid

Nästa

< Återgå till Allmänt om sjukdomar och symtom

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm