-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Sy??
22 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Sy??Jag är inte alls orolig eller nervös inför förlossningen,däremot efteråt,hur ont har man där nere igentligen?? Hur vanligt är det att man beöver sy och hur mkt i såfall?
Hur länge har ma ont efteråt? Usch fasar verkligen för första toa besöket efter förlossningen!
Re: Sy??det va de ja va rädd för med och mycke riktigt va de inte jätte kul.. nu hade jag en väldigt stor bebis så dom fick klippa en hel del så att säga och jag hade i bärjan jävligt ont av o gå sitta ja you name it.. de värsta gick över på en månad typ men vi kunde tex inte ha sex försen typ 15 veckor efter fl.. sen så hade jag ont emellan åt när man gjorde vissa rörelser typ 4-5 månader men då va de väl inget direkt som störde så..
tror det är ganska vanligt att man får sy något men kanske inte så mycket...
Re: Sy??Jag tyckte inte att det var så farligt att spricka. Jag fick en sk normal bristning, vet inte hur många stygn det innebar, men säg 5 kanske (?). Det var inte alls nåt problem. Man bedövas ju, själv var jag iofs sövd pga av andra komplikationer och jag hade pga dessa också förmodligen lite mer ont än man har i normala fall. Men även det gick över på några dagar. Nä, jag tror det låter mycket värre än det är att spricka och behöva sy därnere. Värkarna i slutet av öppningen var värre tyckte jag, när han kom ut och jag sprack kändes det mest som att det sved/brände till ordentligt. Jag hade ingen bedövning under utkrystningen heller och bara lustgas innan så det är verkligen inte så farligt som det låter.
Hoppas det känna lite bättre nu! Lycka till!!!
Re: Sy??Aurora: Ja,tack:) Ja alltså att spricka räknar ja med,men inte sååå himla mkt,Hoppas ja! Jag ska nog iaf be om o få smärtstillande där nere under utdrivningen,men risken kanske e större att man spricker mer då,eftersom man inte känner lika bra?Ja jag vet inte!
Re: Sy??Jag tänker mer på om man tar i så att man får hemorojder i rumpan och får sitta på en "ringa" HAHA.. Pappa som har skrämt mig med de, han säger jag kommer se ut som ett blomkålshuvud i rumpan.. Och när vi var hos BM (Pappa fick följa med, sambon va sjuk) Det var där han kläckte ur sig denna hemska historia och BM bara skrattade rakt ut och sa - Ja du man vet aldrig.. Då vart jag blek !
Re: Sy??Jag var också orolig över just det där men för mej gick det bra, jag fick bara en liten bristning på ena blygisen och fick sy två små stygn men det kändes inte. Eller så brydde jag mej inte eftersom jag hade fullt upp med att titta på min alldeles nya fina bebis
Det var värre i öppningsskedet än nåt annat, att få börja krysta var som att komma till himmelriket, jag trodde att det skulle vara det absolut värsta. Men det är väl olika för alla... Toa gick jag på efter bara nån timme och kissade, då kändes det bra men när vi var hemma sen så tyckte jag att det sved lite så jag passade på att kissa i duschen haha. Att göra nr två hade jag skräcken för, så jag tryckte i mej linfrön för att mjuka upp lite. Så ett hett tips är att äta sånt som skiten inte blir hård av Hoppas att förlossningen går bra
Re: Sy??Jag kände precis som soltrollet skriver att värkarbetet var jobbigast, jag fick krystvärkar långt före jag var fullt öppen och det var inte skönt att hålla emot att följa med kroppen och trycka på.
När jag sen fick göra det var det lovely men sjukt jobbigt att vänta på nästa värk som tog år på sig då Men iaf, jag fick en bristnin inuti slidan och en bristning på sidan mot mellangården som blev sydd med två stygn, den där inne vet jag inte hur många det blev men hon höll på ett tag där nere, det kändes inte alls. Fick bedövningsspray inför sy-rundan och den sved till lite snabbt men sen kändes det inte, jag låg och tittade på underverket och sa att vi ska göra det igen Sen så ser barnmorskan till att man inte spricker så mycket så det bästa du kan göra under utdrivningen är att lyssna på vad hon säger! Det blev bråttom att få ut Oliver så därför fick jag bristningar om allt hade sett bra ut hade jag sluppit det sa min BM till mig. Vi åkte hem två dagar efter förlossningen och vi har 12 mil att köra då och det gjorde inte ont att sitta hela vägen faktiskt så jag blev förvånad, trodde det skulle göra mycket ondare faktiskt. Ibland gjorde det ont beroende på hur jag satt och jag var livrädd för att bajsa (även fisa haha) första gången men det gick prima
Re: Sy??Det enda tipset jag kan ge dig är att lyssna på din BM under förlossningen. Om hon säger bromsa, så håll emot för allt du är värd! Då kommer du brista mindre.
Det där med nr 2 var jätteläskigt! Jag bajsade dock inte på en hel vecka efter fl (brukar normalt göra det varje dag). Rekommenderar också att försöka, i den mån det nu går, hålla kacket så mjukt som möjligt. Sen behöver man inte sitta på en ring alltid om man får hemorojder! haha, de flesta får nog lite mildare varianter...
22 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
|