-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Tätt mellan syskonen
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Tätt mellan syskonenHej.
Jag efterlyser erfarenheter och visdomsord angående att ha tätt mellan barnen. Vi har en dotter på drygt två månader, och nästa mål är att jag ska vara gravid på hennes ettårsdag. Det är ju ett ganska stort tidsspann, men det blir max 20 månader mellan barnen då. Vi har dessutom hund. Det kommer bli kämpigt, det är jag beredd på. Därför vill jag förbereda mig med alla råd, erfarenheter och varningar ni kan ge mig!
Re: Tätt mellan syskonenJag har 20 månader mellan mina två äldsta och jag tycker att det är en ganska bra skillnad. Dom har jätte mycket nytta av varandra även om dom inte är så gammla ännu. Äldsta brukar säga att lillasyster är hennes bästa kompis. Mina barn leker mycket med varandra och har jätte roligt.
Äldsta har adrig varit särskilt svartsjuk på lillasyster och har sedan första stund bara tyckt att det är jätte kul med syskon. Det som kan vara lite negativt enligt mig är ju det där med att foglossningen kan bli värre om man har tätt mellan barnen. Jag vart sjukskriven dde sista månaderna och gick på kryckor. Fick inte lyfta Leah så mycket (struntade jag iof i ganska mycket) eller försöka städa osv när jag väntade Haley Nova Det här är min erfarenhet =) Hoppas du får in en massa svar,tips osv!! Och lycka till med allt!
Re: Tätt mellan syskonenJag har tätt mellan mina flickor... Dom är födda med 11 månaders mellanrum... Inte planerat med det blev så iaf... Det är både bra och dåligt att ha tätt mellan barnen... Bra är det för att barnen har så mycket nytta av varandra när dom blir äldre... Sen så kan det ju bli en massa bråk med men det får man ta... hehe
Re: Tätt mellan syskonenDet är den effekten vi hoppas på - att barnen ska ha roligt med varandra. Jag inbillar mig då att det blir mycket jobb i början, men midre sen, när dom är i dagisåldern. Att dom roar varandra då.
Vad säger era töser om att få ett till syskon nu?
Re: Tätt mellan syskonenDom tycker det är jättekul att dom ska få en lillebror och pratar gärna med magen och läser sagor... hehe det är jättegulligt... vi har ju sagt att han ska komma efter nyår (när det pangar ute) och vi va på en invigning av en ny affär för nån vecka sen och i slutet så sköt dom fyrverkerier och då utbrister lillasyster "nu pangar det ute då ska lillebror komma" helt överlycklig och då fick vi ju snällt förklara att nä gumman inte än men snart... haha dom är så underbara barnen...
dock bråkar dom mycket nu och håller varandra vakna.. lillasyster skulle upp på toa imorse och skulle då samtidigt passa på att väcka sin syster... alldeles för tidigt... Då vart jag sur... tack och lov somnade dom om igen...
Re: Tätt mellan syskonenVi ska också försöka bli gravida då sonen är 1 år exakt:) Vill ha ganska tätt mellan barnen så hoppas att det tar sig snabbt då vi börjar försöka:)
Re: Tätt mellan syskonenJag har ju tätt mellan mina två flickor... Lillebror kommer om jag har tur nästa år... men jag har sagt att så länge han håller sig inne tills efter Jul så får han komma när han vill sen...
Kommer han nästa år så kommer stora tjejen vara 5 år och ca 1 månad och lilltjejen kommer vara 4 år och 2 månader... Och det tycker jag är precis lagom för att få det tredje barnet...
Re: Tätt mellan syskonenHej på er, tror vi kanske är inne lite på samma spår att ha tätt mellan, vi får se. Jag har en son på 8 år och det är lite väl långt mellan storebror och lillasyster som det är nu. Fast det har ju sina fördelar det med så klart.. : )
Men jag undrar det här med amning och sånt. Hur fasiken ska man misstänka att man är gravid om man ammar och inte har fått mens. Om man nu inte mår jätte pyton och har massa uppenbara symptom så klart.. Någon som blivit gravid under amningsperioden som kan svara hur det var för dom?
Re: Tätt mellan syskonenEn vän till mig blev gravid medan hon ammade. Hon helammade dock inte. Men hon började känna symptom som var lite bekanta sen förra graviditeten, så hon testade.
Själv ska jag sluta amma snart, så jag kommer nog märka tydligare om det händer något.
Re: Tätt mellan syskonenMin erfarenhet är att man bara kan utgå från sig själv. Vi har 18 månader mellan barnen och det har faktiskt funkat väldigt bra. Visst, det var jobbigt i början men nu när barnen börjar bli lite äldre (1,5 och 3) så är det nästan bara en fördel eftersom de kan leka med varandra
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|