-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
tankar efter första MA
8 inlägg • Sida 1 av 1
tankar efter första MAHar fått bekräftat MA efter att ha haft små blödningar i flera dagar
Än har min kropp inte förstått att den "går tom" och spottat ut slemhinnan, eller ens att den ska sluta ge mig symptom på graviditet! Har gråtit massor och diskuterat det med min sambo, som tar det hela mycket lugnt Graviditeten var oplanerad, men nu har jag börjat värma upp för tanken på att vi skulle ha barn... Kan inte tänka på hur svårt det kommer vara att komma till BF (början av maj) o inte ens vara gravid! (Finns det någon som blivit oplanerat gravid o sen fått missfall därute? Vad tänkte ni då?) (Hade varit trevligt med någons tankar överhuvudtaget... Alla trådar jag läser är så gamla...)
Re: tankar efter första MAHejsan Tjejen!
Jag beklagar så mycket för ditt MA. Jag känner så igen mig idag, jag fick bekräftat MA i torsdags då jag började blöda och fick ont i magen så åkte in akut, fick sedan åka in i lördags igen akut eftersom kroppen inte ville eller kunde få ut allt som skulle ut. Jag hoppas verkligen att din kropp kan klara av det själv, det kunde inte min så jag genomgick skrapning i lördags natt. Min graviditet var inte alls planerat, men både jag och min sambo ville behålla det och nu är man lite mer in på tankarna på att vilja försöka igen. Men samtidigt är man jätterädd, mina tankar går fram och tillbaka hela tiden. Ska man våga försöka igen eller inte. Jag förstår din oro och förtvivlan så mycket och jag önskar att INGEN i hela världen skulle genomgå det här. Jag håller helt med dig i att till våren kommer vara en tuff tid, jag skulle haft BF i Mars och man tänker så mycket redan nu. Det bästa man kan göra är att ventilera sina tankar och vara ledsen. Jag har gråtit ända sedan i torsdags, fast just nu har jag slut på tårar och känner bara mig tom i hela kroppen. Du ska veta att du är inte ensam tjejen, jag stöttar gärna dig. Ibland kan det vara skönt att prata av sig med en som är med om samma sak. Hoppas på det bästa för dig! Stor kram Anna MF V.11 September -11
Re: tankar efter första MAHej Anna!
Jag beklagar ditt MA. Jag vet hur det känns, eller åtminstone lite. Du måste ha gått längre än jag dock. Vilket betyder att du har haft mer tid att fästa dig vid den lilla grodden. Jag känner verkligen med dig! Jag fasar också för att bli skrapad, men min gyn hoppades att min kropp ska klara det själv. Ska på tester nästa vecka, och hoppas då att min hcg är på noll så jag slipper skrapas. (Gjorde det ont/var obehagligt?) Hade en jättejobbig dag i söndags. Vaknade och hade kramper. Fick i mig lite mat med spydde sedan upprepade gånger den dagen. Höll på att svimma ett antal gånger. Blödde, kallsvettades och mådde SÅ dåligt. Var rädd att jag hade hög feber så jag tog temp och det visade sig att jag var nere på 35,2! Men kroppen har iallafall börjat processen, vilket känns bra. Det känns skönt att höra att jag inte är ensam med mina tankar. Jag både vill och är skitskraj för att bli gravid igen. Kommer inte kunna vara lugn förrän...någonsin troligen... Kommer tro att det ska bli missfall eller ännu värre, få MA och fortsätta tro jag är gravid i flera veckor efteråt fastän jag inte är det längre. Jag pratade med en äldre kompis som hade missfall innan hon fick sina barn men hon säger att det inte kändes svårt vid BF... men jag tror henne inte! Hur kan det inte kännas? Kanske att det är ok nu för henne, men nu HAR hon ju barn! Ska ni försöka bli gravida igen nu eller hur tänker ni? Är gärna här och diskuterar saker med dig!
Re: tankar efter första MAHej igen Smulan32!
Jag var i vecka 11 då det hände, skulle gått in i vecka 12 idag. Nog därför min kropp inte själv kunde klara av att få ut allt tror jag Jag blev sövd då jag skrapades så det är inget du alls känner av, mer än att man kan ha lite ont efteråt. Men jag åkte in med ambulans i lördags då jag fick kraftiga smärtor så jag inte kunde stå upp, plus att jag blödde häftigt i två dygn. Så jag hade inte så mycket val mer än att bli skrapad, fostret och graviditets vävnad hade fastnat och kunde inte komma ut av sig själv Jag hoppas innerligt att din kropp klarar av det själv och att du slipper dom smärtorna jag hade, för det var väldigt hemskt. Men så fort du känner dig orolig så ring in till gynmottagning, det är det bästa råder jag kan ge dig. Så som du skriver att du upplever det så tycker jag att du ska ringa in om det fortsätter så, det låter inte så bra och det är kanske bättre att rådfråga inne på gyn. Jag tror det är mycket individuellt hur man känner för att komma till sin BF månad, jag kommer då ha det jobbigt. Men samtidigt får man under månadernas lopp hämta sig psykiskt så när man väl står där i Mars eller som du i maj så kanske det inte är så jobbigt. Att få MF eller MA är kroppens sätt att säga att det inte var normalt med fostret, att det hade inte haft så bra förutsättningar för att leva. Jag tänkte mycket i torsdags att det var mitt fel, om jag hade gjort något fel. Men det är det inte, kroppen är bra på att säga att något är fel och det är vad den gjort med dig och mig. Vi ska försöka igen så fort det har lagt sig med blödning och så, men rädslan finns där hela tiden. Men jag tror det är värre om man tänker så. Men om jag lyckas plussa igen så ska jag absolut kräva att göra ett tidigt VUL för att se så allt står rätt till Stor kram Anna! MF V.11 September -11
Re: tankar efter första MANu kommer jag som inte vet någonting! Vad är MA?
MF har jag listat ut betyder missfall, men MA är fortfarande ett stort frågetecken. Har förstått från era inlägg att det inte är något bra, men vad exakt är det?
Re: tankar efter första MAMA betyder missed abortion, det kan förklaras med enklare ord missat missfall. Det innebär att det blev inget missfall direkt när fostret dog. det kan vara kvar i veckor (ganska länge faktiskt) innan kroppen säger ifrån att något är fel. Vid spontana missfall som då är vanligt MF så stöter kroppen ifrån sig det direkt.
Både MF och MA är vanligt och det kan ibland vara svårt att se vilket av dom det är, men om man kommer in på VUL och dom ser att fostret är dött och man sedan efter ett tag börjar blöda så är det MA. MF V.11 September -11
Re: tankar efter första MAAnna Carolina: Åh nej! Det låter fruktansvärt! Känner så med dig!
Jag mår mycket bättre nu. Känner mig som om jag har mens bara. (För-gud-vet hur många dagar jag blött nu...) Är fortfarande rädd för att inte blöda ut allt, dock. Fick åka på tester och såg att hcg:n sjunker men ska iväg igen. Mmm. Så tänker jag också. (Att det är inte mitt fel och det är bäst så här.) Får intala mig hela tiden för mina känslor säger något annat. Men jag har läst, nu när du vill bli gravid, att det är vanligt att kroppen inte riktigt "vet vad den ska göra" första gången man blir gravid och det är därför vanligare att första graviditeten blir missfall än de senare. Det känns åtminstone bra. Tänker också att det är viktigt att inte försöka att bli gravid igen om man (jag) inte klarar av att få ett missfall till. Så jag vill nog vänta och se hur jag känner när BIM närmar sig. Känns det jobbigt så kanske det är länge att försöka... Min sambo vill vänta. Jag hoppas det tar sig snabbt igen för er! Kramar!
Re: tankar efter första MAAtt genomgå missfall är en sådan obeskrivlig sorg och jag tror att endast de som fått missfall själva kan förstå. Jag har också haft MA och efter det fick jag utomkved och opererade bort vänster äggledare. Fick min första ÄL efter operationen nu i söndags, så jag väntar på mens nu. Jag fick cytotec abortpiller för att få ut mitt MA, jag valde det för jag inte ville skrapas pga att jag var rädd för narkos, två månader efter (blev gravid direkt igen) fick jag ändå bli sövd med narkos. Det gick dock bra, men tanken att bli sövd igen skrämmer mig, narkosen har gett mig mycket ångest. På min blogg som jag länkar till här nere kan ni läsa hela min berättelse, skrivet i augusti och heter "hela berättelsen" . Det finns en tråd här på minbebis som heter "vi som precis fått missfall men vill göra ett nytt försök" den tråden har gett mig jättemycket tröst och där finns tjejer som stöttar, vi VET hur det känns. Välkomna dit
Fick reda på MA 29/5-11 (v.8+6 troligtvis dött sedan v. 4 - 5)
Utomkved augusti 2011 ![]() http://ettmndags-exberttar.blogspot.com/
8 inlägg • Sida 1 av 1
|