Marina

Hej Martina! Jag tycker inte att du ska oroa dig för att ett mätvä...

Fråga BVC

Temp-metoden

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

Temp-metoden

Inläggav WaitingForMyAngel 21 mar 2011, 11:14

Hej. Jag tänkte att det vore bra med en tråd om temp-metoden. Jag har bara använt mig utav den en cykel och det har fungerat väldigt bra!
Jag lägger in min temp på FF och tycker att detta är sjukt smidigt!

Dock finns det många frågor om t.ex. hur man ska göra om man är sjuk, sover dåligt och inte hinner få 4 timmars ihållande sömn och vad det innebär att tempen i slutet utav cykeln droppar?

Jag själv hade min BIM igår, innan ÄL ska tempen vara låg och efter ÄL är den normalt högre med minst 0.2 grader. Jag hoppas och hoppas, men min temp sjönk idag ner till under sträcket som markerar temphöjningen vid ÄL.

Är det ett sätt att se att mensen är på väg?
Än en gång kommer den,
längtan

En saknad efter något mer,
något som skulle varit mitt

En längtan efter andetag,
som skulle varit ditt

<~♥~>

Du finns i drömmar,
i tankar och hjärta

Men din saknad i verklighet,
är det som smärtar

<~♥~>

Tro mig när jag ber,
när jag blundar och ler

Det är din närhet,
dina händer,
ditt ansikte jag ser

WaitingForMyAngel
Alltid online

Re: Temp-metoden

Inläggav PannePann 21 mar 2011, 11:48

Hej
Att du nu har hamnat under din "coverline" betyder antagligen att mensen är på väg... tyvärr, men som de alltid säger på FF så är en enda temp inte avgörande utan man ska se till helheten. Men för att svara på din fråga, så tror jag tyvärr mensen kommer under dagen. Lycka till nästa gång!
Bild
Bild

MF februari 2011
PannePann
Stammis

Status: Håll i dig lilla skatten vår!

Inläggav anile 21 mar 2011, 13:05

Jag håller med ovanstående. Förmodligen kommer mensen idag. men nu vet du iaf mer om din lutealfas kanske? Nästa månad kanske du inte sätter den en dag för tidigt (fast det kan ju naturligtvis diffa på en dag), men det blir iaf lättare att se om man kan hoppas om tempen fortfarande är hög på BIM och kanske dagen efter också.

Ang om man är sjuk eller sover dåligt - Jag har mycket sällan feber, så jag vet inte hur det funkar om man ofta har det. jag tänker att man kanske inte vet heller om man brukar ha feber varje gång man är lite småförkyld, för hur många tar tempen då i vanliga fall?? Man kanske inte har feber då? Man får nog klicka i discard och hoppas att det inte stör helheten för mycket. Om FF är osäker på när ägglossningen varit så kommer du att få en streckad röd linje istället för en hel, men då har man ju ändå en ganska bra hum om ungefär när det var. Och efter några månader så kan man sin kropp och olika tecken så bra att man själv kan sätta ut ägglossningen (då blir det en blå linje) även om temperaturerna skulle krångla precis under ägglossningen.

Däremot händer det ju ofta att man sover dåligt. Jag brukar tempa ändå så vanligt som det går och så ser man ju själv om det verkar stämma med hur det varit andra cykler. Om tempen verkar konstig klickar jag i discard. men ofta tycker jag att tempen är ganska rätt även om man sovit lite sämre eller så (Jag kan t ex vakna till flera ggr när min sambo snoozar innan min egen klocka ringer och jag tempar och det verkar funka).. För mig brukar det funka iaf, jag vet ju inte hur känsligt det kan vara för andra.. Det som däremot gjort stor skillnad för mig är om man druckit alkohol kvällen innan. Inte om man bara tagit ett glas vin eller så, men har man festat till så kan tempen bli ganska mycket högre än vad den skulle varit. Men nu festar iaf inte jag så ofta så det har inte gjort nån direkt skillnad heller. Bara att klicka i discard.

Ett tips är att kolla i galleriet hur det kan se ut. Man kan också söka efter andras kurvor som liknar ens egen eller välja olika sökord så att man lär sig alla de olika begreppen.
Bild
MA okt -10 vecka 13 (v 9)
MA april -12 vecka 8 (v 6+0)
Utredning påbörjad april 2012
anile
Alltid online

Inläggav WaitingForMyAngel 21 mar 2011, 13:29

Tack för svaren! Jag hade inga problem med att hitta ÄL, för att vara första gången blev jag förvånad! Allt med livmodertapp, sekret och temp stämde. Sen använde jag tre utav ClearBlues ÄL stickor, och på den tredje blev det en glad gubbe. Alltså såg den störst chans till den dagen och dagen efter, och enligt min tempkurva så var äl dagen efter. SÅ allt klickade verkligen!

Lite roligt är det allt att följa sin kropp, och det funkar! Det är dock all längtan och hopp som strular när man vill så gärna!

Jag får väldigt lätt "minifeber", alltså höjningar under 37 grader, men jag känner ändå att något inte stämmer. Och det är OFTA! Så lite svårt har det varit om man bara kollar temperatur, men med kurvan blir det tydligare!

Har sagt till min sambo att han får lära sig den med och hålla koll, så slipper jag tänka på allt och vilken tid vi ska mysa! Annars känner jag att det kan bli lite väl mycket om bara jag ska hålla koll på allt kring att bli gravid och det enda sambon gör är att se till att komma :oops:

Men han hjälper gärna till för att underlätta för mig, underbar mening! Känns bättre nu när jag tror att mensen ska komma och veta att han hjälper till mer nästa gång. Så kanske jag lyckas att tänka lite mindre på allt!

Kan säga att jag varit väldigt ledsen idag, ingen mens än, men som ni säger. Den kommer nog när som!

Hoppas att det blir min tur att plussa snart!
Än en gång kommer den,
längtan

En saknad efter något mer,
något som skulle varit mitt

En längtan efter andetag,
som skulle varit ditt

<~♥~>

Du finns i drömmar,
i tankar och hjärta

Men din saknad i verklighet,
är det som smärtar

<~♥~>

Tro mig när jag ber,
när jag blundar och ler

Det är din närhet,
dina händer,
ditt ansikte jag ser

WaitingForMyAngel
Alltid online

< Återgå till Bli gravid

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm