• Svar på tråden Tvillingar i oktober/november - fortsättningstråd
  • Purelyplatonic

    TheresaBeth: Om du vänjer dem vid att sova så direkt så är det säkert inga problem. Det vet ju inte om något annat.

    Jag ska inte köpa en till spjälsäng ännu till mina tvillingar. Det får räcka med 1 säng till och börja med sen får vi se om de kräver en varsin eller inte. Jag har haft svårt att få mina andra två barn att ens sova i spjälsäng så den är knappt använd. Jag har väl gjort det bekvämt för mig själv så egentligen är det väl mitt eget fel att de inte har sovit där. Jag är så trött på nätterna så jag har tyckt att det har varit enklast att ha bebisen i sängen så man inte behöver vakna riktigt när man ska amma och det har gått jätte bra men det var svårt att få min son att börja sova egen säng sen när man inte ammade längre dottern gick det bättre med.
    Nu är jag mest orolig för hur vi ska få plats i sängen. För om jag kör denna variant igen så blir det 2 bebisar och mina andra 2 barn brukar ofta komma smygandes in på morgonkvisten och då kommer det bli trångt. Som tur är har jag byggt en extra säng brevid min säng annars hade jag inte fått plats alls. Men de är ju som proppellerplan i sängen så de ligger ju alltid på tvären när de sen vaknar på morgonen så man blir ju lite orolig för säkerheten med 2 minibebbisar sen. Men det löser sig säkert med tiden.

  • Superbia

    Blev förvånad över att förra tråden var stängd.. har det redan gått tre månader alltså *haha*

    Var på UL idag för att kolla upp om tappen hade minskat ännu mer. Förra gången var den 33 mm nu var den ungefär 30 och läkaren tyckte inte det var någon större katastrof. Hon sa åt mig att ta det ännu lugnare, men fick ett besök om fyra veckor igen.. det borde ju vara positivt att det är så långt till nästa :)
    Jag frågade om man blir igångsatt tidigare i min kommun, men hon bara tittade på mig och sa att det knappast kommer bli aktuellt. "Se till att behålla dom där inne så länge som möjligt", sa hon så hon tror tydligen inte att dom kommer vara kvar till beräknat datum ^^

  • Purelyplatonic

    Oj..ska du inte tillbaka förrän om 4 veckor, det låter lång tid fast det måste bara vara postivit som sagt.
    Växer dina bebbisar som de ska, alltså ligger de på + eller - i tillväxt?
    Hur kollar de livmodertappen förresten, mäter de med UL eller går de in vaginalt och känner?

  • Superbia
    Purelyplatonic skrev 2009-08-22 09:17:13 följande:
    Oj..ska du inte tillbaka förrän om 4 veckor, det låter lång tid fast det måste bara vara postivit som sagt. Växer dina bebbisar som de ska, alltså ligger de på + eller - i tillväxt?Hur kollar de livmodertappen förresten, mäter de med UL eller går de in vaginalt och känner?
    Dom växer bra. Just nu väger dom 1300 & 1400 g, vilket tydligen är mer än vad bara en bebis brukar väga i samma vecka (29+0). Känns bra änsålänge ifall dom skulle få för sig att komma tidigare. Hon pratade på att dom ligger +2% respektive +4%. Fattar inte sånt dock..
    Dom kollar med ett VUL. Jättetrevligt ;)
  • Purelyplatonic

    Va härligt att de växer så bra...va skönt. Mina bebbisar är nästan hälften mot dina fast jag bara är 2 veckor efter. Men jag är faktiskt inte så orolig, jag trodde inte jag skulle få några klumpar heller.

    Julia1234 är du fortfarande kvar här eller har det hänt något mer i förlossningsstadiet?
    Jag börjar faktiskt få lite panik inför det redan nu. Det känns som att det börjar dra ihop sig och jag känner mig inte alls redo inför att 2 bebbisar ska komma ut. Fast det kanske bara är för att jag är så fruktansvärt trött, denna vecka har varit hemsk fast man har varit hemma och sjukskriven. Jag har inte gjort många knop alls och sovit middag varje dag och sovit bra på nätterna men ändå känner jag mig helt slutkörd. Någon mer som känner så här eller håller jag på att bli sjuk tro för detta känns inte normalt?

  • Superbia

    Har också känt mig lite mer trött än vanligt de senaste dagarna. Trodde iofs att jag höll på att bli sjuk för jag vaknade med halsont osv, men det verkar ha gått över. Antar att det går upp och ner. Bebisarna tar väl energi ifrån en :)

  • Annsingen

    Jag börjar också bli fruktansvärt trött. (Kanske beroende på järnbristen?) Håller på att skola in tjejen på dagis, det kan säkert också vara en orsak.

  • Superbia
    Annsingen skrev 2009-08-23 13:06:07 följande:
    Jag börjar också bli fruktansvärt trött. (Kanske beroende på järnbristen?) Håller på att skola in tjejen på dagis, det kan säkert också vara en orsak.
    Jag har pratat med min sambo om hur fan man orkar vara gravid med tvillingar och samtidigt ha andra barn att ta hand om. Eller ja, det är väl inte själva graviditeten som är det jobbiga kanske, men sedan. Hur orkar man med två nya bebisar och ändå ha andra barn som kräver uppmärksamhet? Är det något som du oroar dig över?
  • ISSA

    Att ha ork & kraft över till de andra oroar jag mig över. Inte så mycket de stora tjejerna, (8 & 10 år ) men lilltjejen som är 3 år. Hon har ju varit minst ett tag & kräver ju klart mer än de andra två. Sen blir hon ju "mellanbarn" oxå. Med två systrar som är väldigt tajta & två småbröder som nog oxå blir väldigt tajta. Jag hoppas & tror att bara man är väl medveten om ett ev. problem så ska det nog fixa sig, eller ??

Svar på tråden Tvillingar i oktober/november - fortsättningstråd