• skogstjejen19

    uppdatering av medgivande

    Hej

    ni som har uppdaterat erat medgivande, hur många sidor blev eran uppdatering på???
    Våran uppdatering blev 19 sidor...

    ska uppdateringen bara läggas ihop med den gamla så vi har ett gulligt medgivande på endast 36 sidor?????

    OJOJOJ isåfall blir det en dyr översättning.

  • Svar på tråden uppdatering av medgivande
  • Konichiwa

    Om ni ännu inte skickat papper till något land och nu fått ett nytt medgivande måste det ju räcka att ni bara skickar de senaste handlingarna? Kolla med er organisation.

  • skogstjejen19

    Nja nytt och nytt är det inte, jag tror inte att det är dom här senaste papperna som gäller, utan jag tror att man ska ha med papperna från tidigare medgivandet också.
    Tack för att du försökte hjälpa till iallafall

    Tydligen är det bara vi här inne som har uppdaterat ett medgivande.
    Jag har mailat med AC men får inget svar av dom,
    Vi har inte skickat till något land ännu, utan står i kö för det fortfarande.


    Konichiwa skrev 2009-10-14 19:19:07 följande:
    Om ni ännu inte skickat papper till något land och nu fått ett nytt medgivande måste det ju räcka att ni bara skickar de senaste handlingarna? Kolla med er organisation.
  • en glad
    lesoth skrev 2009-10-15 18:24:18 följande:
    Nja nytt och nytt är det inte, jag tror inte att det är dom här senaste papperna som gäller, utan jag tror att man ska ha med papperna från tidigare medgivandet också.Tack för att du försökte hjälpa till iallafallTydligen är det bara vi här inne som har uppdaterat ett medgivande. Jag har mailat med AC men får inget svar av dom, Vi har inte skickat till något land ännu, utan står i kö för det fortfarande.
    Blir lite nyfiken på hur utredaren gjort!!?? Har alltså den gamla utredningen, med en många sidor lång uppdatering/tillägg behandlats i socialnämnden och på det har ni fått ett nytt medgivandebeslut?
    Givetvis skall man nämligen göra en helt ny, aktuell utredning (utan några tillägg) då ni behöver nytt medgivandebeslut!
  • skogstjejen19

    Vi träffades med utredaren och gick igenom om något ändrats sen sist,
    Vårat medgivande går ut snart så det är därför vi uppdaterat medgivandet nu.
    Uppdateringen har behandlats i nämnden.
    Det står en sammanfattning av hela våran orginal utredning på ett A4.

    Jag fattar inte hur det ska vara.
    Men som utredaren sa med förvirrat uttryck så är denna uppdatering endast giltig tillsammans med orginal medgivandet, och då fattar jag det som att alla papper ska läggas ihop.


    en glad skrev 2009-10-15 19:10:55 följande:
    Blir lite nyfiken på hur utredaren gjort!!?? Har alltså den gamla utredningen, med en många sidor lång uppdatering/tillägg behandlats i socialnämnden och på det har ni fått ett nytt medgivandebeslut? Givetvis skall man nämligen göra en helt ny, aktuell utredning (utan några tillägg) då ni behöver nytt medgivandebeslut!
  • en glad
    lesoth skrev 2009-10-15 21:12:29 följande:
    Vi träffades med utredaren och gick igenom om något ändrats sen sist, Vårat medgivande går ut snart så det är därför vi uppdaterat medgivandet nu.Uppdateringen har behandlats i nämnden.Det står en sammanfattning av hela våran orginal utredning på ett A4.Jag fattar inte hur det ska vara.Men som utredaren sa med förvirrat uttryck så är denna uppdatering endast giltig tillsammans med orginal medgivandet, och då fattar jag det som att alla papper ska läggas ihop.
    - Och då har handläggaren inte gjort rätt ... om det gamla medgivandet går ut skall ni lämna in en ansökan (undertecknad blankett) om nytt medgivande - utredaren skall göra en helt ny utredning med nytt ansökan- och utredningsdatum i utredningen och socialnämnden skall fatta ett nytt beslut på grundval av den helt nygjorda utredningen! Inga gamla underlag, tillägg och tjafs .... Någon borde be handläggaren läsa socialstyrelsens handbok med instruktioner hur det skall gå till!
  • Biene

    Jag tycker också det här är märkligt. Vem har råd att översätta en hemutredning med 36 sidor? Det är ju inte realistiskt.

  • skogstjejen19

    Men vårat har inte gått ut riktigt ännu utan om någon månad, men för att inte hamna i jul uppehåll och annat skrot så gjorde vi uppdateringen nu.

    Och vi skulle fått skicka papperna redan i år var det tänkt men det har blivit förseningar i det landet vi är intresserade av.
    Innan AC visste om att det skulle bli förseningar så rekomenderade dom oss att uppdatera vårat medgivande redan nu

    Men nu ska dom inte skicka fler ansökningar till vårat land i år.

    Men är du helt säker på att det ska gå till så som du säger??????
    Jag har provat få tag i AC på mail och fråga dom men min vanliga mail kontakt svarar inte.


    en glad skrev 2009-10-15 22:41:42 följande:
    - Och då har handläggaren inte gjort rätt ... om det gamla medgivandet går ut skall ni lämna in en ansökan (undertecknad blankett) om nytt medgivande - utredaren skall göra en helt ny utredning med nytt ansökan- och utredningsdatum i utredningen och socialnämnden skall fatta ett nytt beslut på grundval av den helt nygjorda utredningen! Inga gamla underlag, tillägg och tjafs .... Någon borde be handläggaren läsa socialstyrelsens handbok med instruktioner hur det skall gå till!
  • Melker

    Vi gjorde också en helt ny utredning. Hon ändrade mest i åldrar och inkomst och sammanfattningen bl.a. Även nya intyg läkarundersäkning m.m Men eftersom vi skickat våra handlingar till Kina så kommer inte vi behöva använda oss av denna nya då de går på den första utredningen. Så jag vet inte hur det fungerar när man ännu inte skickat handlingarna ännu men det låter fel att hon bara gjort tillägg så ni behöver skicka båda så det är nog bara till att försöka få tag på AC. Vi gjorde vår utredning 1 månad innan det gamla gick ut men det är ju ändå det nya som gäller. Lycka till! Det kommer säkert att lösa sig på bästa sätt!

  • HOBBE49

    Hej

    Vi har både gjort en komplettering till en gammal utredning när vi skulle skicka pappren till landet, samt senare fått ett nytt medgivande eftersom det gamla skulle gå ut.

    Kompletteringen gick till så att utredaren skrev ca en A4-sida med tex ändrade inkomster och ny arbetsgivare som lades som ett "förord" till utredningen.

    I utredningen för det nya medgivandet ändrades i princip texten i den gamla utredningen med lite omformuleringar, uppdateringar och tillägg innan den gick till nämnden för godkännande.

    Verkar ju inte klokt att tillägget är på 19 sidor-nästan dubbelt så lång som vår "riktiga" utredning!

Svar på tråden uppdatering av medgivande