• Vitsippa

    Referensbrev

    Hej!

    Jag har några funderingar om utformning av referensbrev. När vi gick vår föräldrautbildning fick vi se exempel på referensbrev men dessa var ganska korta och det verkar som att både Socialstyrelsens blankett och givarlandets krav är mer omfattande nu, vilket gör att både vi och våra referenspersoner känner oss lite osäkra på såväl omfattning som utformning av breven.

    Vi är inriktade på att adoptera från Kina och vet vilken information de kräver i referensbrevet och har också lämnat denna information till våra referenter.

    Jag har förstått att det för vissa länder är viktigt att referenspersonerna själva har barn, och ibland även flera barn, och att det kan vara viktigt med titlar. Dock framgår det ju ingenstans i Socialstyrelsens blankett hur referenspersonens egna familjeförhållanden ser ut, den ger ju inte ens utrymme för två personer att vara refereter. Har ni andra sett till att de ändå har beskrivit sin egen familj och att bägge (om det är ett par) har skrivit under brevet?

    Kina efterfrågar ju också ev svagheter hos de som ska adoptera, hur mycket vikt har ni/era referenspersoner lagt vid detta? Vår ena referent har t.ex. beskrivit mig som envis och att jag inte gärna vill ha fel men att jag kan hantera när jag ändå har fel. En ganska rättvis bedömning men det känns ju ändå konstigt att lyfta fram negativa egenskaper i referensbrevet.

    Socialstyrelsens blankett behöver ju inte heller skickas till Kina utan allt kan skrivas i själva referensbrevet. Betyder det att också punkterna  Uppgifter om hur ni känner varandra och Uppgifter om dig kan/bör lämnas tomma på blanketten och istället skrivas in i brevet?

    Har era referenter skrivit in rubriker även i breven eller har de vävt samman uppgifterna?

    Nu är det ju inte vi som ska skriva våra referensbrev men våra referenter känner sig som sagt osäkra och efterfrågar lite mer stöd. Jag vore därför tacksam om ni andra skulle vilja dela med er av era erfarenheter, och kanske särskilt ni som ska adoptera från Kina och känner till deras krav.

    Tack på förhand!    


     


     

  • Svar på tråden Referensbrev
  • Nånting

    Vi visade våra referensbrev för utredaren och frågade om det var så där de skulle se ut, och fick sedan ändra efter hennes tips. De klara hade blanketten först och sedan ett brev, som var utformat som ett brev och inte i punkter.  Inga negativa egenskaper eller sådant utan bara en beskrivning av varför vi skulle bli bra föräldrar i deras ögon.

    På blanketten fick de klämma in båda namnteckningarna i den pyttelilla rutan.

Svar på tråden Referensbrev