• Längtanefterlilladig

    Sköldkörteln----mycket nyttigt värt att veta om du fått missfall

    Detta är hämtat från hemsidan;
    skoldkortel.blogspot.se/search/label/Barn%20och%20graviditet

    Kan vara värt att veta

    Kanske värt att behandla fler inför graviditet Ikväll har jag läst en artikel i Clinical Thyroidology som handlar om eventuell koppling mellan förhöjda sköldkörtelantikroppar (t.ex. TPO-ak) och missfall - även hos kvinnor med normala sköldkörtelhormonvärden (t.ex. TSH och T4 fritt). Det kanske finns en sådan koppling, om jag förstår artikeln rätt. Läkaren Jorge H. Mestman, MD, skriver i en kommentar "Considering the higher risk for miscarriages in euthyroid women with thyroid autoimmunity and the potential benefits of levothyroxine therapy, could 50 or 75 µg daily of levothyroxine be harmful to a healthy young woman?" I texten refereras även till att kvinnor som har TSH-värden över 2,5 tidigt i graviditeten bör behandla  med sköldkörtelhormon för att undvika risken för fosterskador. Detta rekommenderas i "Endocrine Society Guidelines". Jag undrar därför: hur många som vill bli gravida känner till detta? Inte många. Hur vanligt är det att kvinnor som fått ett missfall får sina sköldkörtelvärden kontrollerade? Det vet jag inte. Men hur många av dessa får sköldkörtelhormonbehandling baserad endast på förhöjda antikroppsvärden? Noll, skulle jag gissa (2011). När jag träffar barnmorskor brukar jag fråga hur vanligt det är att man skickar en nygravid till TSH-provtagning (via läkare). Sällan, är svaret. Här finns det mycket kunskapsspridning ogjord. **********

    Dubblerad risk för missfall om sköldkörtelantikroppar är förhöjda Den amerikanska sköldkörtelföreningen för läkare (ATA) påtalar i en särskild skrift för patienter att förhöjda nivåer av sköldkörtelantikroppar är förknippade med en dubblerad risk för missfall. Så om du, eller någon du känner, har problem med missfall så kan det vara värt att be en läkare om sköldkörtelantikroppsprov. 


    ********


    Ökad risk för missfall även med något försämrade sköldkörtelvärden Nu, äntligen, har det publicerats en studie av American Thyroid Association (ATA) som kastar mer ljus över förklaringar till missfall. Man behöver enligt dessa forskare inte ens ha avvikande sköldkörtelprover för att det ska finnas ökad risk för missfall. Det räcker med att sköldkörtelvärdena börjar närma sig gränsen till hypotyreos. Inom referens!  Tyvärr beskriver studien inte något om behandling. I den översiktliga texten framgår inte heller referensintervallen. Men det stärker åtminstone slutsatsen om att det är viktigt att sätta in behandling tidigt i samband med graviditet. 

    **********


    Hypotyreos ökar risk för sena missfall under graviditet Den som undrar om man ska prioritera sköldkörtelprover och börja behandla hypotyreos under graviditet kan ha nytta av att läsa en ny forskningsstudie. Studien har undersökt vilka faktorer som är överrepresenterade bland dem som fått missfall (etc.) sent, eller med andra ord under de sista två tredjedelarna av graviditetstiden. Slutsatsen är att det fanns en samvariation mellan de drabbade och att de samtidigt hade förhöjt TSH och fritt T4 under referens (sköldkörtelblodprover). Det betydde (i studien) att personerna som hade hypotyreos utan att medicinera oftare var drabbade av sena missfall jämfört med dem som hade normala sköldkörtelvärden.  Det var också vanligare att vara drabbad om man hade övervikt, hade genomgått många tidigare graviditeter, samt hade svart hudfärg. Antikroppar mot sköldkörteln (t.ex. TPO-ak) och värdet på fritt T3 uppvisade ingen samvariation. Länk till forskningsstudien, som publicerades i septembernumret av Clinical Thyroidology (2010), finns här (på engelska), sid 16: http://www.thyroid.org/professionals/publications/clinthy/clinthy_v229.pdf'

    ******


    TSH över 2,5 i början av graviditet bör undvikas En forskningsstudie, som American Thyroid Association (ATA) refererar till i sitt senaste nyhetsbrev, beskriver att gravida bör undvika att ha ett TSH (S-TSH) över 2,5 för att minska risken för missfall. Även om prover på antikroppar mot sköldkörteln inte ger utslag. Detta gäller den första tredjedelen (trimestern) av graviditeten. Längre fram i graviditeten ska TSH inte överstiga 3,0 enligt samma artikel.

     


     

  • Svar på tråden Sköldkörteln----mycket nyttigt värt att veta om du fått missfall
  • Wile

    Tack!
    Har precis genomgått en mf utredning. Allt såg bra ut! Mitt tsh värde var 0,3 och helt inom ramen men för högt för att lätt bli gravid. Så fick levaxin som jag nu ska ta varje dag fram tills jag blir gravid och under hela graviditeten. Kommer få gå på regelbundna koller under graviditeten för att få rätt dos. Kommer oxå börja med fragmin sprutor när jag blir gravid fram till ca v 20.
    Jag har gått hos Annette Sjösten på läsargruppen Viktoria i Stockholm. Verkligen att rekommendera hon har varit helt suverän!!

  • greeneyes

    Ts: Har just fått diagnosen Hashimotos sjukdom (hypertyreos som sedermera blir hypotyreos, med förhöjda antikroppar). Endokrinologen säger att man inte kan påverka TPO-ak men om jag förstår texten ovan så kan man visst det? Vet du nåt om det?

  • Längtanefterlilladig
    greeneyes skrev 2012-12-15 14:12:53 följande:
    Ts: Har just fått diagnosen Hashimotos sjukdom (hypertyreos som sedermera blir hypotyreos, med förhöjda antikroppar). Endokrinologen säger att man inte kan påverka TPO-ak men om jag förstår texten ovan så kan man visst det? Vet du nåt om det?

    Nej tyvärr vet jag inte det. Jag misstänker att jag har fel på min sköldkörtel. Alla mina prover visar enligt läkaren normalt. Men jag har läst att man ska ställa provresultaten mot varandra. Stämmer det?
  • Vilaa
    greeneyes skrev 2012-12-15 14:12:53 följande:
    Ts: Har just fått diagnosen Hashimotos sjukdom (hypertyreos som sedermera blir hypotyreos, med förhöjda antikroppar). Endokrinologen säger att man inte kan påverka TPO-ak men om jag förstår texten ovan så kan man visst det? Vet du nåt om det?

    Hej! 

    Din endokrinolog har fel ;) Jag sänkte mitt TPO-ak värde med hälften genom att ta prednisolon 5 mg om dagen samtidigt som jag då tar levaxin, tyvärr fick jag missfall ändå. Prednisolonet fick jag utskriven av gynekolog mot upprepade missfall, min endokrinolog hävdar bestämmt att sköldkörteln inte har med mina missfall att göra men erkännde sen när hon såg provsvaren att prednisolon visst sänker antikropparna..  Och antikroppar i sin tur ger missfall.. Så det hör definitivt ihop och man kan göra något åt det. Varför endokrinologer är så jäkla anti att behandla vet jag dock inte.  
  • Besa

    under veckan har jag fått svar från min läkare att jag hade normal TSH värde på 1.0 men däremot så var mina TPO antikroppar höga.. Jag har två missfall i bagaget samt ett sent i v39. Är under missfallutredning nu där tig dem dessa prover.. Jag har läst lite att man kan äta paranötter som sänker TPO antikropparna eftersom dem inehåller mycket selen. Jag vet inte hur mycket detta stämmer men det värt att försöka... Vet någon annan här vad man kan äta för kost för att TPO antikropparna ska sänkas??

Svar på tråden Sköldkörteln----mycket nyttigt värt att veta om du fått missfall