• OppositeYou

    Julklappar - eller alternativ?

    Snart dags att fixa julklappar. Presenter i överflöd ska handlas och vi kommer säkert att sätta något nytt slags julhandel-rekord i december.
    Kan du tänka dig att köpa en "alternativ julklapp"? Som till exempel vaccin hos Unicef, tröja hos Amnesty, designmugg hos Rädda Barnen eller bli djurfadder hos WWF?
    Jag tycker det verkar som en bra idé.
    Har du tips på andra bra presenter man kan köpa som faktiskt också kan hjälpa någon annan?


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Julklappar - eller alternativ?
  • Lena

    Ja det kan jag göra om jag vet även mottagaren uppskattar det. I år blir det personliga fotokalendrar till de flesta.

  • Alvi

    Jag tog upp det som förslag för ett par år sedan. Min svägerska höll på att mörda mig.

    Efter det har jag inte tagit upp det igen. Däremot har julklappsutdelningen ändrats något, på mitt initiativ, istället för att alla ska köpa skit till alla, så lottar vi, och EN köper julklapp till EN, för 300 spänn. Barnen får varsin för 100 spänn styck. Alla nöjda.   


  • tahira

    Jag tycker att det är lite bakvänt. Vill man vara så godhjärtad så kan man önska sig dessa typer av presenter, men jag tycker inte att man skall ge bort det till någon annan, om man inte vet att de gärna vill det.

    (Tänker främst på att ge vaccin, plantera ett träd, adoptera en panda osv, då man faktiskt inte får något fysiskt).

    Att ge bort det till någon annan är ju knappast att "offra" något själv. Man sitter själv där och tar emot böcker och tröjor och vad man nu har önskat sig, men har lättat samvetet genom att skänka pengar till välgörenhet och låta någon annan gå tomhänt

    Så önskat mig liknande har jag gjort många år nu, men jag skulle aldrig ge det till någon annan. 

    Men är tröjan från UNICEF eller koppen från Rädda Barnen eller vad det nu är genuint fin och något som jag vet att mottagaren vill ha, så köper jag ju hellre presenterna där än på Åhléns. 


    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • La Lola

    Nej.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • wity

    Nej!               


    ♥ Tyra 031010 ♥ Wilhelm 050628 ♥ Alvin 100826 ♥
  • Lufsan

    Nej, är månadsgivare till två organisationer och tycker det räcker min knappa ekonomi. När jag ger presenter vill jag att de ska vara väl genomtänkta och passa personen ifråga. Att ge någon en gåva till någon annan är konstigt, om inte personen själv bett om det eller brinner för det extremt mycket. 


    En dag i sänder.
  • Butterscotch
    tahira skrev 2012-10-30 22:47:57 följande:
    Jag tycker att det är lite bakvänt. Vill man vara så godhjärtad så kan man önska sig dessa typer av presenter, men jag tycker inte att man skall ge bort det till någon annan, om man inte vet att de gärna vill det. (Tänker främst på att ge vaccin, plantera ett träd, adoptera en panda osv, då man faktiskt inte får något fysiskt). Att ge bort det till någon annan är ju knappast att "offra" något själv. Man sitter själv där och tar emot böcker och tröjor och vad man nu har önskat sig, men har lättat samvetet genom att skänka pengar till välgörenhet och låta någon annan gå tomhänt Så önskat mig liknande har jag gjort många år nu, men jag skulle aldrig ge det till någon annan.  Men är tröjan från UNICEF eller koppen från Rädda Barnen eller vad det nu är genuint fin och något som jag vet att mottagaren vill ha, så köper jag ju hellre presenterna där än på Åhléns. 
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/

    Precis min åsikt!
  • Mrs Green

    Nej. Jag skulle kunna tänka mig att säga "I år kommer jag inte köpa några julklappar alls utan skänka hela julklappskassan till välgörenhet. Jag förväntar mig inte att få några presenter själv heller".

    Men jag skulle aldrig kunna tänka mig att ge bort ett papper där det står hur mycket jag har valt att ge till välgörenhet, det tycker jag inte någon annan har med att göra. 

    Däremot kan det ju finnas saker att köpa som känns meningsfulla... jag tänker t.ex. på en butik vi har i närheten hemma där personer från en dagvård för psykiskt sjuka säljer saker som de tillverkat, alltså sytt, stickat, snickrat, målat osv. Det är jättefina saker som jag absolut kan ge bort, och samtidigt stödjer man deras verksamhet. 

  • Kinya

    Nä, jag skulle aldrig ge bort välgörenhet som present/julklapp till någon. Vill jag så donerar jag till välgörenhet istället för att köpa saker till mig själv.

  • Madeleine Louise

    Nej, inte om personen inte själv sagt att det är okej. Det känns fel att ge "tomma" presenter på "någon annans bekostnad" dvs att jag kommer "tomhänt" - symbolisk present, men ändå får en fysisk present av dem.

    Däremot skulle jag kunna ge mig själv en sådan present, fast jag köper inte julklappar åt mig själv ju
    Vi har ett fadderbarn. 


    Njuter av livet i Spanien med man och snart två barn!
  • annca

    Håller med som någon skrev: om nån önskat "sig" detta isf vanlilga presenter, så köper jag det gärna. För att glädja andra som inte *vill* ha mer grejor. Men inte om man faktiskt vet att den man ska köpa något åt faktiskt önskat sig något "riktigt".


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Kinya
    tahira skrev 2012-10-30 22:47:57 följande:
    Jag tycker att det är lite bakvänt. Vill man vara så godhjärtad så kan man önska sig dessa typer av presenter, men jag tycker inte att man skall ge bort det till någon annan, om man inte vet att de gärna vill det.

    (Tänker främst på att ge vaccin, plantera ett träd, adoptera en panda osv, då man faktiskt inte får något fysiskt).

    Att ge bort det till någon annan är ju knappast att "offra" något själv. Man sitter själv där och tar emot böcker och tröjor och vad man nu har önskat sig, men har lättat samvetet genom att skänka pengar till välgörenhet och låta någon annan gå tomhänt

    Så önskat mig liknande har jag gjort många år nu, men jag skulle aldrig ge det till någon annan. 

    Men är tröjan från UNICEF eller koppen från Rädda Barnen eller vad det nu är genuint fin och något som jag vet att mottagaren vill ha, så köper jag ju hellre presenterna där än på Åhléns. 

    +1
Svar på tråden Julklappar - eller alternativ?