• magnus steinbeck

    Kan väl klassas som välgörenhet?

    God kväll
    "Liksom många andra sökte en anonym företagare sig till Kina för att ta del av den expansiva marknaden. denna anonyma företagare tog kontakt med en kinesisk medlare som presenterande honom bl.a. ett gruvföretag, vilket hade goda fr
    amtidsutsikter.
    Den anonyma företagaren köpte in sig i företaget, och var tidig med att ta till sig den omdiskuterade mutkulturen i Kina innan köpeprocessesen genomfördes. Hela processen överläts till den betrodda medlaren.
    Ett år efter köpet slutade månadsrapportera sändas till den utländske investeraren, vilket resulterade i att han beslöt sig till att undersöka saken på plats, i Kina.
    Till dennes förvåning återfanns ingen gruva vid den angivna platsen i xinjiang-provinsen. Istället fann han ett barnhem, vilket han hade finansierat.

    Denna händelse blev uppmärksammad i tidningen Guangzhou Daily, där medlaren stod ansvarig för händelsen. Men istället för att utmålas som något negativt så hedrade tidingen honom. I vilket medlaren återspeglas som en hjälte, och "har motverkat att utländsk korruption sprider sig till republiken Kina""

    Källa:
    Facebook-sidan "hemmet för xinjiang-provinsens föräldralösa"

    Detta borde väl ändå gå som välgörenhet, eller är det bara ett brott mot investeraren?

  • Svar på tråden Kan väl klassas som välgörenhet?
  • magnus steinbeck

    Kom igen nu gott folk, en treåring kan ta ställning till denna situationen!

  • Tow2Mater

    Ok, bara ett brott säger jag! 'Välgorenhet' finansierat med andras tillurade pengar är inte välgorenhet.

  • magnus steinbeck

    Men om man säger som såhär: de pengar som skänks till erkända välgörenhetsorganisationer går dessa pengarna till välgörenhet?
    För man med säkerhet kan konstatera att det är en stor del av dom pengarna aldrig når fram till de ändamålen de var ämnade till, och går istället till flotta löner, företagsresor och dylikt. Samtidigt som övriga pengar, vilka har lagts på olika varor, många gånger blir beslagtaget av regeringar och dominerande klaner i regionerna. Och når därmed sällan fram till de verkliga personerna i nöd.
    Bör det därmed inte vara bättre att slå till mot dem som missbrukar systemet genom exemepelvis mutor? Samtidigt som man ser till att gynna de individer som är mest utsatta?
    För sådana personer håller tillbaka utvecklingen i utsatta områden. Detta då de inte bara främjar korruption utan även stjälper en fri konkurrens inom marknaden, vilket är en väldigt viktig faktor i bildandet av en sann demokrati.

  • Tow2Mater
    magnus steinbeck skrev 2012-11-01 20:31:23 följande:
    Men om man säger som såhär: de pengar som skänks till erkända välgörenhetsorganisationer går dessa pengarna till välgörenhet?
    För man med säkerhet kan konstatera att det är en stor del av dom pengarna aldrig når fram till de ändamålen de var ämnade till,
    Givarna ger till en välgorenhet, om det sen inte används for det ändamålet är det lika mycket brott. (Men givaren gav fortfarande till välgorenhet, han valde inte att begå brott med sitt givande, som den i TS gjorde som falskt tillskansade sig pengar = brott.)
  • Marlean

    Brott ogillar jag men en gråzon jag tycker är rolig är Yesmens civila olydnad. De har inte gjort något olagligt, snarare spelat på andras fördomar om att är någon klädd i en kostym måste han vara ifrån ett stort företag osv.


    ">

  • magnus steinbeck

    I nationalencyklopedin ser vi följande definition på välgörenhet: "välgörenhet, filantropi, osjälvisk hjälp till människor som är i nöd eller att hjälpa sämre lottade.". Alltså bör detta hem vara grundat på välgörenhet som hans kapital gick till att hjälpa sämre lottade. Så där ja!

  • magnus steinbeck
    Marlean skrev 2012-11-01 22:41:30 följande:
    Brott ogillar jag men en gråzon jag tycker är rolig är Yesmens civila olydnad. De har inte gjort något olagligt, snarare spelat på andras fördomar om att är någon klädd i en kostym måste han vara ifrån ett stort företag osv.


    " rel="nofollow" target="_blank">

    Exakt vad är det du insinuerar med det fetstila?
  • Marlean
    magnus steinbeck skrev 2012-11-06 21:47:18 följande:
    Exakt vad är det du insinuerar med det fetstila?
    Det finstilta är en länk till Yesmen change the world filmen. 
  • Apotheosis

    Men om han hade investerat i ett verkligt företag (så som han trodde att han gjorde) hade han kunnat gå med stor vinst och då kanske han själv valt att investera i ett barnhem eller liknande självmant för de pengar han hade kunnat få ut av det och dessutom kanske haft mer pengar att lägga på det?

  • Magnus 030
    Marlean skrev 2012-11-06 22:46:32 följande:
    Det finstilta är en länk till Yesmen change the world filmen. 
    Haha ok det framgick lite dåligt:D jag menar mer på "brott ogillar jag"/--/
    Apotheosis skrev 2012-11-06 22:51:16 följande:
    Men om han hade investerat i ett verkligt företag (så som han trodde att han gjorde) hade han kunnat gå med stor vinst och då kanske han själv valt att investera i ett barnhem eller liknande självmant för de pengar han hade kunnat få ut av det och dessutom kanske haft mer pengar att lägga på det?
    Sedan kommer Messias och mättar alla världens fattiga på en limpa bröd...
Svar på tråden Kan väl klassas som välgörenhet?