• FabulousMom

    Första prematur, hur blev förlossningen med nästa barn?

    Är framförallt intresserad av att höra från de då första förlossningen startade spontant, inte att barnet blev "utplockat" tidigare pga grav.komplikationer. Även speciellt intresserad av de som inte vet orsaken till varför de födde för tidigt.

    Jag fick själv första barnet i v. 24 och är nu gravid i v. 31 med andra. Vet inte varför första kom för tidigt och denna graviditet har varit helt normal. Börjar våga tänka på en fullgången graviditet nu och hur i så fall förlossningen kan bli.

    Berätta gärna allt, hur startade det första gången, varför och blev det normal (vaginal) förlossning. Hur blev det andra gången, speciellt ni som gick längre denna gång, startade det på samma sätt som första gången eller ett annat förlopp? Likheter och skillnader mellan förlossningarna osv.  


    - Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • Svar på tråden Första prematur, hur blev förlossningen med nästa barn?
  • vännen

    Vattnet gick spontant med båda. Värkarna startade ett par timmar senare. Skillnaden var att första gången hade jag värkar i tre dar innan barnet kom ut, andra gång tog det en halvtimme.

  • FabulousMom

    Ojdå, så man kan räkna med att det går snabbare andra gången? I vilka veckor födde du?


    - Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • FabulousMom

    Kändes någon av förlossningarna mer jobbig känslomässigt än den andra?

    Jag kände så att första gången förstod jag knappt vad som hände eftersom allt gick så snabbt, nu har jag gått betydligt längre denna gång men är samtidigt mer insatt i hur det är att föda för tidigt. Vet inte om jag skulle känna mig mer stressad denna gång om det blir för tidigt. 


    - Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • vännen

    Första gången blev jag lite stressad, , andra gången tänkte jag bara "inte nu igen". Andra förlossningen var jobbigare mentalt eftersom barnet var så mkt mindre, jag visste att det var större risk för komplikationer, bestående skador etc. Dessutom minst 6-8 veckor på neonatal. Neotiden blev å andra sidan lättare eftersom jag varit där tidigare. Visserligen med ett något större barn, men ändå väl insatt i rutiner, maskiner, sonder, infarter, amningspump, undersökningar osv. Det hjälpte mig i alla fall att känna att jag hade koll på det i alla fall.

  • FabulousMom

    Ok, tack så mycket för ditt svar!

    Någon mer som fått barn efter en prematur (kanske en till prematur eller en fullgången) som vill dela med sig?  


    - Pojke 2008 - Bebis 2013 -
Svar på tråden Första prematur, hur blev förlossningen med nästa barn?