• Lapsang

    Råd gällande lära sova i egen säng+sluta amma på natten

    Hej alla kloka!

    Lägger tråden i attachmentparentingforumet eftersom jag vill ha råd från andra som liksom jag tycker anknytning och trygghet är viktigt. Inga metoder som är praktiska för föräldrarna men är förödande för barnet är alltså intressanta.

    Bebisen är 8,5 månader och samsover med mig samt ammas till sömns och när helst hon vaknar på natten. Jag ska börja jobba om två månader och då är det ohållbart att fortsätta med ovanstående eftersom jag blir väckt 5-10 ggr per natt och skulle inte kunna prestera ngt intellektuellt arbete på dagarna om jag inte får sova. Så det är dags att börja lära henne att sova i egen säng samt att sluta amma på natten. Frågan är hur vi ska göra det.

    Jag tänker följande: om vi försöker oss på ett steg-för-steg-förfarande och först vänjer henne vid att sova i egen säng, tror jag inte jag orkar med att söva om henne varje gång hon vaknar på natten om jag först ska amma henne och sen när hon sover sött ska jag lyfta upp henne i sängen, varpå hon kommer vakna och då måste jag sela henne till sömns ändå. Jag är så vansinnigt trött redan som det är. MEN om vi kör båda samtidigt (sluta amma på natten och sova i egen säng) blir det kanske för abrupt för henne? Det vi skulle göra då är att min man får söva henne med välling och lägga henne i sin säng, sen får han ta hela natten och söva om henne och lägga henne i sängen varje gång hon vaknar. Så gjorde vi med sonen och det gick superbra. Men denna bebis är lite mammigare och jag vet inte om det är rätt mot henne...

    Något råd som både är görligt för mig och funkar för henne??

  • Svar på tråden Råd gällande lära sova i egen säng+sluta amma på natten
  • Alby

    Min flicka är snart 8 mån och sover också med oss. Ibland lägger vi ner henne när hon sover i sin egna säng men hon brukar då vakna rätt fort och vill tillbaka till oss :) på BVC sa hon att man kunde försöka få dem sova i sin egna säng på dagen, att de leker i sängen och sen somnar. Att de då vänjer sig mer och mer till att sova där.

  • Lapsang

    tack för svar! Vi har dock försökt få henne att somna där på dagen, men det har inte lyckats. Undantagsvis kan hon sova i vagnen, men det som funkar bäst är bredvid mig i sängen (som på natten) eller i selen. Jag förstår tänket, men tror hon är mer inställd på att sova när det är natt, på dagen är hon extremt lättväckt. T ex kan man söva henne i selen och sedan lägga henne i sängen och hon sover vidare om det är kväll, men är det dag vaknar hon och somnar inte om när man lägger ner henne. På kvällen om jag sövt henne i selen (om hon inte vill ta bröstet gör jag det) lägger jag mig genast bredvid henne och stannar där. Om jag går upp och lämnar henne själv i vår gemensamma säng vaknar hon straxt. Hon vaknar till många gånger på natten och "känner efter" att jag är där. Ligger jag då så långt bort att hon inte känner mig vaknar hon och skriker. Men känner hon mig gosar hon in sig i min armhåla typ och somnar om. Så jag väcks inte bara när hon vill äta, utan många gånger. Helt ohållbart när jag ska jobba alltså och vore också skönt att kunna ta tillvara sommaren en smula. Som det är nu har vi ju ingen vuxentid med varandra när barnen somnat eftersom jag måste lägga mig samtidigt med bebisen.

  • Alby

    Skönt att det inte bara är jag som är i samma sits. På kvällarna får vi kolla på tv i sovrummet för lämnar vi rummet så vaknar hon på direkten. Och nu när hon rullar runt så kan man ju inte lämna henne ensam i våran säng ändå. Hon är likadan på dagarna och sover inte så långa stunder. Vi hade tänkt att börja försöka få henne somna i sin egna säng på dagen, men har inte så höga förhoppningar :) hoppas att det löser sig för er iaf, det är ju viktigt med sömnen om du ska börja jobba.

  • Lena

    Jag sov i annat rum och hon sov med sin pappa och slutade äta på nätterna. Hon är 1.5 och sover ännu mellan oss.

  • dripdrop

    Jag skulle låtit barnet fortsätta samsova men dragit ner på nattamningen. Kanske kan pappan söva om mellan typ 23-04 eller något (5 timmar är länge utan mat om hon är van att amma om nätterna)... På så vis får du viss sammanhängande sömn ändå.

    Angående vällingen... Antar att hon somnar och somnar om med hjälp av bröstet nu. Inget fel med det.
    Akta er däremot med att göra samma grej med vällingen. Det är dåligt för tänderna och kan ju bli en ny, ännu jobbigare vana om hon börjar vilja ha det flera gånger varje natt. Försök få henne att somna på annat sätt, är mitt tips...

    Lycka till!

  • EllisBell

    Jag började jobba när min bebis (nu 1 år) var ca 9 mån och vi samsover och jag ammar till sömns. Men han får en stor tallrik gröt på kvällen och sover oftast hela natten. Mitt tips är att försöka ta bort nattamningen men behåll samsovningen. En bra början är att låta bebisen sova med/närmast pappan och låta honom buffa på rumpan/vagga om hon vaknar på natten.

  • Lapsang

    Tack alla för svar! Att dela natten m pappan till en början lät ju bra. Förlåt om jag nu ör en sån där negativ ts som bara hittar anledningar till att förslagen inte kommer funka, men jag måste nog sluta samsova om jag ska fixa att jobba. Om hon bara väckte mig för att äta vore en sak men hon SPRATTLAR så infernaliskt och det är det som tar knäcken på mig. Hon trycker upp sitt ansikte i min armhåla. Hon kan lätt hålla mig vaken fyra timmar sammanlagt per natt. Jag sover med henne på en madrass på golvet för dubbelsängen är så hög så vågar inte ha henne där. Jag vågar inte vända ryggen mot henne av rädsla för att dra täcket över henne i sömnen så får bara vända mig när hon vaknar och vi kan byta plats. Helt öm i kroppen varje morgon.. pappan sover i annat rum med sonen. Vill gärna börja sova som ett par igen gaaaah!

  • Lapsang

    Dripdrop: ja välling tänkte vi bara ge på kvällen, inte natten. Man måste vänja magen av med nattmålen om hon ska sova hela natten tror jag.

Svar på tråden Råd gällande lära sova i egen säng+sluta amma på natten