• saspet

    Bli gravid med egna ägg?

    Hej!

    Jag är 25 år och har precis fått beskedet "tidigt klimakterium". Beskedet kom som en käftsmäll - "Möjligheten för dig att få egna barn än minimal". Jag håller fortfarande på och bearbetar beskedet.

    Det dom baserar diagnosen på är ett blodprov. Dom sa att jag har väldigt få ägg kvar och att dom som finns är det dålig kvalitet på. Jag ska bli kallad till både RMC och endokrin där utredning ska göras, bl.a. kolla mina värden på massa olika hormoner.

    Jag undrar om någon annan fått höra att de haft en dålig äggreserv med dålig kvalitet på äggen, och ändå lyckats bli gravid med ens egna ägg? Jag är 25 år och ännu ej beredd att ge upp drömmen om "egna" barn.

  • Svar på tråden Bli gravid med egna ägg?
  • BuoBä

    En vän till mig fick samma besked när hon var 30 och dessutom nyskiljd. Hon bestämde sig för att göra ivf med donator, men hon fick ringa runt till många kliniker innan hon hittade en som var villig att ta sig an henne, pga de dåliga värdena. Hon fick bara ut 3-4 ägg per gång, på jättehöga hormondoser, men blev gravid på andra försöket och har nu ett barn. Så det _kan_ gå.

  • BuoBä

    Stava kunde jag visst inte idag. "Nyskild" ska det vara såklart, plus säkert nåt mer tokigt jag inte ser nu...

  • Frutopia

    Jag har en störning i hypofysen vilket har satt mig i ett sorts mellanläge, har aldrig haft mens på naturlig väg kom liksom aldrig i pubertet heller. Så min östrogenmedicin är enbart för att "rensa" livmodern en gång i månaden.

    1998 vid diagnos så var alla dörrar stängda. Men 2015 gick det mycket bättre. Mina äggstockar (nästintill) obefintliga, har aldrig haft ägglossning (är 35) så det krävdes mycket höga doser av menopur för att få upp aktivitet. Att jag skulle bli gravid med egna ägg var en ren chansning enligt min läkare för jag blev satt i donationskö på en gång. Men vi testade vanlig ivf och stimulerade mina ägg som gav oss 6 ägg varav ett befruktades normalt och nu är vi gravida i v7. Det behöver inte vara kört! Lycka till

  • saspet

    Okej tack för era svar!

    BuoBä, blev din vän gravid med sitt egna ägg eller med en äggdonator till slut?

    Frutopia, grattis! Vad fick du för behandling för att få upp aktiviteten? Min teori är att min mens blev sabbad av de minipiller jag åt då jag inte hade mens under den tiden som jag åt dom (vilket i sig är rätt vanligt), men sen blev sig mensen aldrig lik för att sedan för 6 mån sen försvinna helt. Hur var dina värden annars? Hur såg dina ägg och äggreserv ut?

  • BuoBä
    saspet skrev 2015-10-13 19:58:41 följande:

    Okej tack för era svar!

    BuoBä, blev din vän gravid med sitt egna ägg eller med en äggdonator till slut?


    Det var hennes egna, och hon fick befruktade ägg insatta vid båda behandlingar. Första gången fastnade det inte, men andra gången gick det vägen. Hon har tom ett kvar i frysen, så för att ha fått ut så få så var det hög andel som befruktades och utvecklades vidare.
  • BuoBä
    BuoBä skrev 2015-10-13 20:28:09 följande:

    Det var hennes egna, och hon fick befruktade ägg insatta vid båda behandlingar. Första gången fastnade det inte, men andra gången gick det vägen. Hon har tom ett kvar i frysen, så för att ha fått ut så få så var det hög andel som befruktades och utvecklades vidare.


    Det var alltså en spermiedonator hon hade, eftersom hennes man dumpade henne precis innan hon fick beskedet. När jag läste vad jag skrivit igen såg jag att det var lite otydligt.
  • Frutopia
    saspet skrev 2015-10-13 19:58:41 följande:

    Okej tack för era svar!

    BuoBä, blev din vän gravid med sitt egna ägg eller med en äggdonator till slut?

    Frutopia, grattis! Vad fick du för behandling för att få upp aktiviteten? Min teori är att min mens blev sabbad av de minipiller jag åt då jag inte hade mens under den tiden som jag åt dom (vilket i sig är rätt vanligt), men sen blev sig mensen aldrig lik för att sedan för 6 mån sen försvinna helt. Hur var dina värden annars? Hur såg dina ägg och äggreserv ut?


    Det var Menopur och med det korta protokollet ( kör enbart sprutor till äggplock), man kan säga att man chockade äggstockarna lite :) Varken vi eller läkaren trodde inte alls att det skulle fungera. Mina äggstockar var väldigt små och svaga så man tog aldrig reda på någon äggreserv, det vet jag fortfarande inte. Mina värden var väldigt dåliga då jag aldrig har kommit i puberteten osv. Nu när jag är gravid måste jag då tillsätta progestoron får att det är osäkert om jag producerar några hormoner alls. Jag ska dit på tisdag för VUL och förhoppningsvis se ett hjärta slå, då ska jag be om mina journaler, jag är nyfiken själv. 
  • saspet

    Efter samtal med min gynekolog berättade hon att mina värden på Fsh låg på 125 en gång och 82 den andra gången, vilket jag har förstått är väldigt högt... Kan dessa värden ha blivit förhöjda av något? Finns det en möjlighet att jag kan få bättre värden om jag fått någon medicin? .

    Amh hade jag mindre än 0,07, fick inte veta mer då hon sa att det ändå inte spelade någon roll om jag hade 0,02 eller 0,065. Stämmer detta? Har någon nån erfarenhet?

    LH vet jag inte som är normalt men jag hade 43, och sedan 37.

    Östradiol hade jag först mindre än 44 och andra gången 130.

    Jag är inte så insatt men jag förstår att dessa värden inte alls är bra..... :( Finns det någon som ser något "hopp" med mina värden och har egna erfarenheter, eller är det helt kört med barn på mina egna ägg?:(

  • saspet
    Frutopia skrev 2015-10-14 09:16:41 följande:
    Det var Menopur och med det korta protokollet ( kör enbart sprutor till äggplock), man kan säga att man chockade äggstockarna lite :) Varken vi eller läkaren trodde inte alls att det skulle fungera. Mina äggstockar var väldigt små och svaga så man tog aldrig reda på någon äggreserv, det vet jag fortfarande inte. Mina värden var väldigt dåliga då jag aldrig har kommit i puberteten osv. Nu när jag är gravid måste jag då tillsätta progestoron får att det är osäkert om jag producerar några hormoner alls. Jag ska dit på tisdag för VUL och förhoppningsvis se ett hjärta slå, då ska jag be om mina journaler, jag är nyfiken själv. 
    Okej. Jag är nyfiken på hur det gått för dig Frutopia, hur gick VUL? Jag fick också höra att mina äggstockar var mindre än vad som anses "normalt". När du använde menopur, hur länge behövdes det och fick du göra det fler gånger än en?

    Jag ska också börja med menopur, kort protokoll inom nån vecka. 
Svar på tråden Bli gravid med egna ägg?