• Lavelii

    Lite frågor om utveckling!

    Hej!

    (Varning för långt inlägg)

    Mitt barn är ca 2 mån för tidigt född. Är 7,5 mån okorr.

    Än så länge tycker både vi föräldrar och BVC att hen följer sin ålder rent utvecklingsmässigt. Men det finns vissa saker jag undrar om hen inte borde kunna nu...

    Hen kan:

    -Vända sig från mage till rygg (gjorde det första gången vid 2,5 mån ålder okorr)

    -Vända sig från rygg till mage (sen ca 5 mån ålder)

    -Varit stadig i benen ett bra tag, sen ca 5 mån, och står bra när jag håller händerna eller hen håller mina händer.

    -Drar sig upp från liggande till sittande sen 4,5 mån ungefär.

    -Drar sig upp till stående också sen ca 6 mån.

    -liggandes på mage lyfta rumpan och dra in benen sen ca 6,5 mån, men lyfter inte hela bröstkorgen med armarna (gjorde det en gång idag men rullade då till rygg) - borde hen inte kunna det?

    -greppar saker sen ca 3-3,5 mån, mer medvetet sen 4,5-5 mån och flyttar mellan händerna sen 4,5-5 mån. Men tycker fortf att hen inte helt "stadigt" greppar. Tex om jag dinglar något framför hen så tittar hen efter den och vill ta den och börjar vifta med armarna för att fånga den och gör det efter en kort stund (1 min kanske) men det känns inte som hen har full kontroll ändå - är det normalt vid denna ålder? Greppar och leker med sina leksaker och fångar upp dom om de ligger kring henom eller t ex figurerna i babygymmet.

    -hen babblar mkt; mmmmaaa mmmaaaa, bööö, heeee/hääää och blåser sina populära bubblor, skrattar och ler och busar väldigt mkt. Mkt social och skrattar och ler åt andra som träffar henom.

    Ännu inga direkta ord eller mamma och pappa, även om hens "maaaa mmmmaaa" ibland låter och känns som "mamma". När brukar första orden komma eller mamma och pappa?

    Det som oroar lite är att hen inte sitter. I våra knä med minimalt stöd så gör hen det men sätter jag hen i soffan så hasar hen ner efter 2-3 min max! Med kuddar kring sig på golv eller i sängen så "faller" hen bakåt eller åt sidan. Håller jag hen i händerna så sitter hen och ganska stadigt också. Men inte själv. Hen sitter bra i sin bumbo men försöker slingra sig ur den efter någon minut. Matstolen sitter hen också i men vill ur efter någon minut. I babysittern sitter hen bra och tycker väl om den men försöker trycka sig upp i sittande position från den. Trycker liksom bak sina armbågar och fram med överkroppen. Så någonstans finns ju en vilja att sitta (eller komma upp iaf) tror jag. Och hen är stark i kroppen i övrigt. Det har man sagt sedan neonatal tiden och BVC också: att hen har bra styrka i armar och ben osv. Men undrar om ryggen kanske inte är så stark för att hen inte varit i magläge så mkt?

    Är hen sen? Eller när börja era små sitta? Stå? Krypa? Gå?

    Helst av allt vill hen stå. Då är hen som nöjdast. Men står inte med annat stöd än oss föräldrar. Står ej mot möbler eller så. Men det är väl också alldeles för tidigt.

    Jag har absolut ingen önskan om att hen ska vara tidig eller så. Och hen får utvecklas i den takt hen behöver. Däremot vill jag gärna veta om det är något av ovanstående som låter som att det är i "senaste laget", och om det finns något jag kan göra eller vi kan träna på? Har varit hos en sjukgymnast som bedömde att hens motorik är som den bör för åldern. Och på 6 mån kontrollen tyckte både BVC sköterska och läkare att det inte fanns något att oroa sig för, att hen tom är aningen tidig i vissa avseenden i synnerhet om man tänker på att hen är 2 mån för tidigt född.

    Kan ej mata hen i matstolen, det känns som att det är för många moment då för hen: sitta, tänka på andningen (hen har lite andningsbesvär), hålla huvudet stadigt och äta. Tror de blir för mkt. Huvudet är stadigt annars. Behöver inte hålla bakom huvudet när jag bär hen.

    Vad har ni för erfarenhet?

    Tack för att ni orkade läsa!

  • Svar på tråden Lite frågor om utveckling!
  • Carambolan

    Vad får dig att vara orolig? Jag ser inte en minsta antydan till sen utveckling i det du skriver. Chilla och lita på läkaren och bvc-sköterskan som undersökt hundratals barn, både sena och tidiga.

  • Lavelii
    Carambolan skrev 2016-04-02 02:12:56 följande:

    Vad får dig att vara orolig? Jag ser inte en minsta antydan till sen utveckling i det du skriver. Chilla och lita på läkaren och bvc-sköterskan som undersökt hundratals barn, både sena och tidiga.


    Tack!

    Det som får mig lite orolig är just det med att hen Inte kan sitta själv förutom i matstol eller bumbo. Eller om vi stödjer med en hand bakom ryggen. Utan detta så faller bara hen ihop. Tar inte i med sina armar...Känns som överallt man läser så kan de flesta 7-8 mån bebisar sitta. Om inte helt själv så iaf med kuddar eller så kring sig. Och tom börjat ta första "stegen" till att börja krypa...

    Tycker också man läser att sånt inte går att träna sig till medan andra skriver att det gör det visst... Och jag är inte ute efter någon bootcamp träning men tänker om det finns något man kan göra för att få hen att tycka att det är roligt att sitta lite...
  • LillaLoppi

    När mitt barn var litet umgicks jag med en mamma som hade ett jämngammalt barn. Hennes barn drog sig upp och gick utmed väggar, osv redan vid 6 månaders ålder. Mitt barn var inte i närheten.

    Senare började hennes barn krypa, mitt barn ålade.

    Omkring ett år så reste sig plötsligt mitt barn och GICK, obehindrat. Vi räknade inte antal steg som barnet gick, då barnet helt enkelt gick oklanderligt. En vecka efter det så sprang barnet.

    Hennes barn började gå själv först vid 1,5 års ålder och sprang väldigt klumpigt upp till cirka 2-2,5 års ålder.

    Idag är barnen fem år och på samma nivå när det gäller det mesta.

    Vad jag vill säga är att barn utvecklas olika och i olika takt. Men förr eller senare kommer de ikapp varandra, på alla plan.

    Det spelar ingen roll om man lär sig gå vid ett eller tre års ålder, lär sig läsa vid fyra

    eller nio års ålder, lär sig simma

    vid fem eller femton års ålder; när alla är 20 så kan "alla" både gå, springa, hoppa, läsa och simma.

    Så ta det lugnt! Det är mitt råd.

  • Lillflickan

    Om du säger 7,5 okorregerat så betyder det ju 5,5 om du korregerar. Du kan inte jämföra med fullgångna som är 7,5 månader. De är ju två månader äldre! Och ta det lugnt. Jämför inte för mycket. Lita på BVC när de säger att det är normalt.

  • Lavelii
    Lillflickan skrev 2016-04-02 10:57:02 följande:

    Om du säger 7,5 okorregerat så betyder det ju 5,5 om du korregerar. Du kan inte jämföra med fullgångna som är 7,5 månader. De är ju två månader äldre! Och ta det lugnt. Jämför inte för mycket. Lita på BVC när de säger att det är normalt.


    Du har rätt. Och jag tror ju på bvc och framförallt på min magkänsla. Jag ser ju att hen utvecklas och hur det går framåt. Så jag är inte direkt superorolig att hen är sen eller så. Men samtidigt så är min upplevelse att bvc ofta säger att allt ser bra ut osv fram till det är "för sent". 
    Och även om jag inte ska jämföra med 7,5 mån men vid 5-5,5 mån ålder, brukar inte deras rörelser bli mer smidiga eller vad man ska säga. Eller tar det längre tid än så? Tycker fortf min viftar väldigt mkt med armarna och har inte så mkt kontroll över sina rörelser.

    Jag har inga referenser sedan tidigare så jag vet inte när de börjar kontroller sina rörelser mer. Förstår ju att helt kontrollerade är de inte vid 5,5 mån men någorlunda? 
  • Lavelii
    LillaLoppi skrev 2016-04-02 06:04:32 följande:

    När mitt barn var litet umgicks jag med en mamma som hade ett jämngammalt barn. Hennes barn drog sig upp och gick utmed väggar, osv redan vid 6 månaders ålder. Mitt barn var inte i närheten.

    Senare började hennes barn krypa, mitt barn ålade.

    Omkring ett år så reste sig plötsligt mitt barn och GICK, obehindrat. Vi räknade inte antal steg som barnet gick, då barnet helt enkelt gick oklanderligt. En vecka efter det så sprang barnet.

    Hennes barn började gå själv först vid 1,5 års ålder och sprang väldigt klumpigt upp till cirka 2-2,5 års ålder.

    Idag är barnen fem år och på samma nivå när det gäller det mesta.

    Vad jag vill säga är att barn utvecklas olika och i olika takt. Men förr eller senare kommer de ikapp varandra, på alla plan.

    Det spelar ingen roll om man lär sig gå vid ett eller tre års ålder, lär sig läsa vid fyra

    eller nio års ålder, lär sig simma

    vid fem eller femton års ålder; när alla är 20 så kan "alla" både gå, springa, hoppa, läsa och simma.

    Så ta det lugnt! Det är mitt råd.


    Tack för svar!

    Du har helt rätt i att alla utvecklas i olika takt. Antar att jag bara känner att jag behövde bolla lite. Vissa dagar funderar man lite mer. Men jag ser ju självklart att min utvecklas och att det går framåt och förstår ju att hen inte i dagsläget egentligen är sen (blev faktiskt lite tydligare för mig när jag dessutom skrev ovanstående inlägg och läste det igen i morse! Skrev ju det ganska sent igår). I synnerhet inte om man tänker till att hen skulle varit strax under 6 mån nu. 
    Det viktigaste för mig är att jag ser att det går framåt, sen när hen vill gå osv spelar ingen roll för mig egentligen. Men samtidigt så vill jag ju kunna stötta hen om man kan, t ex hjälpa hen på traven med att sitta eller börja kontrollera sina armar bättre osv. Jag har inga barn sedan tidigare och en del säger att man bör öva osv med dem och en del säger att det inte går att öva fram...
  • minerva123

    Första orden, typ mamma, brukar komma runt året, plus minus 2 månader. Jag tycker ditt barn låter helt normal, t o m lite tidig vad gäller vissa saker, för att vara 5 månader. De flesta 5-månaders har inte särskilt välutvecklad koordination ännu så det du skriver om armar och händer låter inte konstigt. Och glöm inte att alltid korrigera barnets ålder så länge hon är så liten! Vad gäller sittande så låter ditt barn ungefär som mina två barn vid 5 månader. De kunde inte ens sitta i barnstol utan att hasa ner och vobbla. Äldsta hade ett enormt behov att kunna ta sig fram själv och han var därmed helt ointresserad av att sitta, vare sig det var på golvet eller i knät. Han ålade vid 5 månader och kröp/ställde sig upp på sin 7-månadersdag, men satt riktigt stadigt på golvet egentligen först runt 8-9 månader. Han stod länge stadigare med stöd än vad han satt. Yngsta kröp vid 9.5 månader och satt stadigt på golvet runt 8 månader. Nämnas kan att trots att det skiljer 2.5 månader i krypdebut mellan mina två barn så började båda gå vid 13 månader. Jag tycker inte du ska oroa dig ett dugg för ditt barn baserat på det du skriver. Hen är ju faktiskt bara 5.5 månader ännu!

  • Flickan och kråkan

    Tänker också att ditt barn snarare låter rätt tidig med många saker. Min äldsta hade vid 7,5 månad (ej prematur) inte ens rullat åt båda håll. Satt med stöd....vingligt. Nu är han i början av sitt åttonde år och gör kombinationspirutter och tränar axel och sitt första dubbelhopp (åker konståkning). Idrottsläraren kommenterade för ett tag sedan hans "grymma motorik". Fram tills han var sådär 3 år var han dock ständigt motoriskt efter på alla bvc-kontroller.

    Har tre barn som utvecklats väldigt olika, men det har jämnat ut sig med tiden och alla är alldeles vanliga....om än unika på sina egna sätt. Jag har barn som exempelvis gått vid 9, 12 och 17 månader. Inget som har betydelse senare i livet .

  • mammalovis

    Mina barn har varit relativt tidiga med att gå vid 10,5-11 månader och då pratar jag om relativt stadigt att gå över 10 steg. Båda reste sig upp på 8-månadersdagen på knä. Vid drygt sju månader rullade den äldsta. Vid den åldern övade de krypning också. Satt vid 6-7 månader tror jag. En del går ju inte förrän vid 1,5 års ålder utan fel heller.

    Så var lugn, tycker både bvc och sjukgymnasten att allt är okej, så stanna i det. Barn utvecklas som sagt olika och prematurer kan ju vara senare. En del barn är överrörliga och en kompis beskrev att hennes barn var som en ostbåge när hon skulle sitta, idag är hon som vilken 3-åring som helst vad jag vet.

    Min yngste är snart 6 månader. Han sitter stadigt i matstolen med lite stöd, annars får han lätt slagsida. Sätts han själv med amningskudde runt så lägger han sig snart istället, det är bekvämare. Står gör han gladeligen, likaså hoppar i knät. Han har varit stark i nacken länge även om han är senare än systrarna. Han lägger sig lätt på sidan med uppdragna ben, men vänder sig gör han inte och har inte gjort på väldigt länge. I matstolen är nöjet att sitta och luta sig framåt och bakåt, men som sagt han är bara en individ med sin utveckling. Det återstår att se när han vill rulla. På ett sätt vore det skönt om han väntade med att gå, så hemmet är barnsäkert längre. Han stoppar gärna saker i munnen, men har inte koll på var kräkreflexen sitter. Han har också ljud för sig som kan låta som hej, ja, nej, mamma. Allt kommer i sinom tid. Njut av de framsteg som sker här och nu och sukta inte efter allt som kommer senare.

    Jag tror inte på någon intensivträning om inte bvc eller liknande förespråkat det, men jag tror att en delaktig förälder gynnar barnet. Att låta det få träna på att stå, sitta, hoppa, ligga på mage/rygg, kommunicera, sjunga, ramsa o s v sedan sker utvecklingen när barnet är redo. Möjligen att våra barn varit stabilare tidigare då vi inte satt på hjulen på gåstolen förrän de kan stå hyfsat stadigt. Lilleman övar det numera.

Svar på tråden Lite frågor om utveckling!