• Augusta87

    Slutat med p-piller - mår dåligt

    Jag slutade med cerazette för snart 4 veckor sedan efter drygt 10 års användande och har mått så dåligt. De första två veckorna kände jag av illamående och konstant yrsel, fick sedan ont i brösten och mensvärk, senaste veckan har jag haft allt detta + en konstant oro/ångest i kroppen samt nedstämdhet. Är irriterad och gråter för ingenting.

    Någon som känner igen sig? Hur länge måste jag stå ut med detta?

    Hade aldrig trott att det skulle bli såhär av att SLUTA med minipiller. Kände ju knappt av några biverkningar då jag började.

  • Svar på tråden Slutat med p-piller - mår dåligt
  • ereywin

    Jag har haft alla möjliga symptom efter att jag slutade med mina p-piller (kombinations p-piller, inte minipiller) i slutet på april. Min mens är fortfarande inte som den var när jag började med dem för sju år sen. Jag har dessutom fått massa finnar och fet hy (har haft konstant torr hud så länge jag kan minnas). Blir inte menscykeln "normal" den här månaden så ska jag tvinga mig till en tid på kvinnokliniken, hade tänkt ringa denna månaden men kör med ägglossningstest den här månaden för att ha mer info till dem innan jag ringer... 

  • Asas35

    Hej! Ja upplever samma!

    Slutade för 5 veckor sedan efter ca 3 månader med Cerazette, innan dess hade jag ätit Yas P-piller i ca 8 år.. jag gjorde ett försök att sluta på preventivmedel i mars i år, fick precis samma symtom som nu och i panik började jag på Cerazette för att istället sluta nu på semestern i förhoppning att ha mer ork att klara av hormonkaos i kroppen.. men känner mig helt knäckt efter dessa 5 v.

    Mina symtom: Slutade med Cerazette 23 juli, fick min mens efter bara 3 dagar. Direkt kom ett kraftigt illamående som kommer och går, men det försvinner aldrig helt. Konstig värk i kroppen lite som influensa värk som också kommer och går, yrsel, molande mänsvärk, det drar och spänner i äggstockarna. Några dagar var jag även svullen över äggstockarna. Jag svällde upp och blev extremt vattenfylld innan ägglossning, svullna och ömma bröst och bröstvårtor, fått små utslag finnar på ryggen, är nedstämd och orolig, gråter lätt, Starkare luktsinne, extremt trött och svag känner mig sjuk. Skulle haft min andra mens för 5 dagar sedan, testat mig men det visar negativt.

    Fattar inte varför ingen gynekolog eller barnmorska berättat att det kan bli så här!

    Har läst runt och det verkar ju vara väldigt vanligt att få så här när man slutar på mini/P-piller, när har det tagit slut för er? vill bara att det ska gå över!!

    Hur mår du nu, är det någon förbättring för dig Augusta87?

  • Elliot1

    Jag slutade med Cerazette i Januari-17. Ätit dem så länge jag kan minnas.

    Fick ont i brösten, ont i nedre magen, mådde illa, var gråtfärdig konstant, hade humörsvägningar och fick ordentlig migrän, så pass att jag flera gånger fick bli hämtad från jobbet då jag knappt kunde stå.

    Eftersom jag ville bli gravid men ätit piller så länge så antecknade jag allt som hände i kroppen för att få koll på den. Jag blödde var 14:e dag typ januari-april, sedan kom mensen en gång i månaden men med en något oregelbunden cykel som kunde diffa några dagar.

    I juni började jag få lite koll på kroppen och i juli lyckades vi pricka in ägglossningen. Blev gravid då och testade positivt i början på Augusti (tyvärr missfall i v.7).

    Detta är inte för att skrämma nån utan ville bara berätta hur det var för mig och att det tydligen inte är helt ovanligt att det blir såhär. Men man önskar ju verkligen man fått lite mer info från början alltså.. :(

  • Asas35

    Känns verkligen upprörande att detta inte är något man får reda på innan man börjar med dessa preventivmedel! Tack för din berättelse Elliot1, beklagar MF, hoppas det går bättre nästa gång:) Hur länge höll ditt illamående i sig?

    Även om det är tråkigt att höra att andra mått lika skitdåligt så är det skönt att veta man inte är helt ensam om det.. Jag har försökt prata med vården, (gynekolog och barnmorska) om hur dåligt jag mått mina två försök att sluta på preventivmedel, och när jag berättar om alla symtom skakar de bara på huvudet och säger att de aldrig hört talas om detta.. Hur kan det vara möjligt?

    Bara här på Famljeliv finns det ju hundratals trådar med kvinnor som berättar om sina problem och svåra symtom efter preventivmedel stopp.. har hittat massa andra forum också, men inte någon stans inom vården finns denna info.

  • Elliot1
    Asas35 skrev 2017-08-30 09:59:03 följande:

    Känns verkligen upprörande att detta inte är något man får reda på innan man börjar med dessa preventivmedel! Tack för din berättelse Elliot1, beklagar MF, hoppas det går bättre nästa gång:) Hur länge höll ditt illamående i sig?

    Även om det är tråkigt att höra att andra mått lika skitdåligt så är det skönt att veta man inte är helt ensam om det.. Jag har försökt prata med vården, (gynekolog och barnmorska) om hur dåligt jag mått mina två försök att sluta på preventivmedel, och när jag berättar om alla symtom skakar de bara på huvudet och säger att de aldrig hört talas om detta.. Hur kan det vara möjligt?

    Bara här på Famljeliv finns det ju hundratals trådar med kvinnor som berättar om sina problem och svåra symtom efter preventivmedel stopp.. har hittat massa andra forum också, men inte någon stans inom vården finns denna info.


    Tack, mina blödningar börjar avta och kroppen skriker efter en ny grav. Man har ju inget direkt tålamod hehe..

    Om du tänker på illamåendet efter pillerstoppet så minns jag inte riktigt, jag mådde väl allmänt konstigt under vintern/våren typ. Det mentala var nog värst dock, att blöda konstant och bli besviken på att man inte blir gravid tär på psyket!

    Ibland tror jag vissa barnmorskor etc säger saker för att vi ska lugna oss. Vi har tyvärr alldeles för bra koll på våra egna kroppar idag. Man kan ju liksom läsa sig till det mesta och olika barnmorskor säger olika saker. Så min uppfattning är att de kanske säger vissa saker för att försöka få oss att chilla lite och för att de vet stt vi ändå har kollat upp allt :/

    Tror tyvärr inte det finns något att göra åt att kroppen beter sig som ett jävla as när man slutar med piller (framförallt Cerazette) utan man får nog stå ut, som jag gjorde. Tillslut reder det ut sig, även om det ibland tar månader :( <3
  • Asas35

    Elliot1 du har nog rätt att det bara är att stå ut tills kroppen återställt sig.. Det är bara så tufft när man är mitt uppe i det. Vill bara kunna fungera i vardagen igen, just nu är det svårt när det känns som man är förgiftad.. med illamående, värk, yrsel, svullen och så psyket som svänger upp och ner..

    Lycka till nästa ägglossning! :)

  • Elliot1
    Asas35 skrev 2017-08-30 14:21:55 följande:

    Elliot1 du har nog rätt att det bara är att stå ut tills kroppen återställt sig.. Det är bara så tufft när man är mitt uppe i det. Vill bara kunna fungera i vardagen igen, just nu är det svårt när det känns som man är förgiftad.. med illamående, värk, yrsel, svullen och så psyket som svänger upp och ner..

    Lycka till nästa ägglossning! :)


    Förstår stt det känns förjävligt och det var inte så längesen jag var där. Men det blir bättre!! :)

    Tack så mycket, får se hur det går!
  • Sofiess

    Har en kompis som berättade exakt samma sak, plus att hon knappt kunde dricka alkohol utan att spy efter att hon slutat med p-piller. Jag slutade med Yaz i november efter att ha testat olika sorter under ett år, mådde bättre men det mensen har knappt börjat bli som vanligt igen och viktnedgången/svullnad har tagit tid att bli av med..! Kämpar fortfarande.. Så sjukt att detta är så eftersatt, kanske för att det är kvinnorelaterat? 

Svar på tråden Slutat med p-piller - mår dåligt