• Livinglivet

    Ringsjal?

    Med mitt första barn kämpade jag med en babylonia tricot slen och fick det aldrig att fungera.. Jag tyckte sjalen var lång, tjock och klumpig och barnet tyckte inte om den alls. Så jag köpte även en tri cotti babylonia (som man slipper knyta) och trots att jag gjorde efter beskrivning 100 ggr och hade rätt storlek så satt den ej bra över axlarna (åkte ner) och barnet försvann långt ned i sjalen.

    Slutade med att vi körde på en omysig bärsele, barnet blev nöjd men verkligen inte min rygg!

    Nu väntar jag barn nr 2 och har fortfarande inte gett upp hoppet. Heh..

    Mitt sista alternativ är ringsjal?

    Hur är rörelseförmågan med ringsjal? Tänker på axeln sjalen ligger mot. Har man rörelsefrihet i den armen eller blir den begränsad? Kommer ta hand om min 2 åring också så måste ha full rörelse i båda armarna. Är den skonsam mot ryggen?

    Jag har noll erfarenhet av ringsjalar så bomba mig med era erfarenheter!

  • Svar på tråden Ringsjal?
  • elyse

    Vad köpte du för bärsele då? En klassisk Babybjörn är ju t.ex. den sämsta bärselen ur ergonomisk synpunkt.

  • Carambolan

    En ringsjal är inte en ersättning för långsjal eller sele. En ringsjal är ett komplement som är toppen för snabbisar, till exempel från bilen när du bara ska in i affären efter en liter mjölk eller när du står och lagar mat och ungen hänger i byxbenen. Fick du ont i ryggen av att bära i sele kommer du mycket sannolikt att få det av en ringsjal också.

    Köp en mysig och ergonomisk sele istället för en omysig som gör ont. Eller öva mer med sjalen, övning ger färdighet.

  • Carambolan

    Sen tycker även jag som är van sjalare att babylonia tricot slen är sjukt tjock och klumpig om det är en nyfödd du ska ha den till. Testa aldoria bambu soft så ska du få se att det är enorm skillnad! Den är tunn, smal och superenkel att knyta. Nackdelen är förstås att man behöver byta till en kraftigare sjal efter typ tre månader.

  • Satelliten

    Ringsjal är toppen särskilt för något äldre bebisar som kan sitta på höften och vill se framåt, och för ännu äldre som vill upp och vill ner ofta.

    Men jag tycker ringsjal begränsar rörligheten i ena armen, och avlastningen är inte den bästa.

    För spädisar är ju trikå mysigast och enklast. Baby K?tan kan vara värt att kolla upp, det är som en tröja så den måste vara i rätt storlek för bäraren.

    Manduca är en sele som jag verkligen gillar. Avlastar otroligt bra, mångsidig och enkel att använda, tar 20 sekunder att ta på sig och få i barnet när barnet blivit stabilt (spädbarn tar lite längre tid).

    Det finns massor av bra och mjuka ergonomiska selar gjorda av sjaltyg. Några populära är Wompat, Tula, Fidella, SoulSling. Beh Dai / ?mei tai? är en kombination av sele och sjal som brukar bli mjuk och mysig.

    Det fins en bra Facebook grupp om bärsjalar, där kan du också hitta lokala bärgrupper som ibland träffas och tar med sina bärdon så att man kan testa lite olika. Annars kan du gå till en bär-butik, där de kan hjälpa till att prova ut vad som passar er. Knyt-An i Stockholm tex.

  • Satelliten

    Och som Carambolan nämnde så finns det andra trikåsjalar som är enklare att knyta än Tricot Slen pga att de är tunnare och har mindre tyg. Aldoria bambu som nämndes, men även Looma Sino. Och mångas drömsjal Sjala i ulltrikå, som i motsats till de andra trikåsjalarna även blir stabil med tyngre barn upp till 15 kg eller mer.

  • Moorii

    Jag har inga tips om bärsjalar eftersom jag inte vågat mig på det än. Däremot började vi med en babybjörn, den var verkligen hemsk! Fick jätteont i rygg och axlar. Fick tipset om Ergo baby och den är fantastisk, får inte ont alls, höfterna tar den största tyngden. Så om du inte vågar dig på sjal igen så kan jag rekommendera den.

  • HelaGotland
    Hermioney skrev 2018-03-11 01:31:23 följande:
    Men det finns ju en ergonomisk bäranordning för din rygg . Köp den istället

    Eller så finns det barnvagn! Går att hitta begagnat också!
  • Hermioney
    HelaGotland skrev 2018-03-11 12:36:06 följande:

    Eller så finns det barnvagn! Går att hitta begagnat också!


    Barnvagn funkar inte så bra i bostaden.
  • HelaGotland
    Hermioney skrev 2018-03-11 12:39:10 följande:
    Barnvagn funkar inte så bra i bostaden.

    VA? really? hos oss och hos de flesta andra finns ett låsbart utrymme där man kan ha barnvagnen. barnvagnsförråd! BARA de med barnvagn har nycklar dit. Ligger bekvämt nära entren.
  • HelaGotland
    Hermioney skrev 2018-03-11 12:39:10 följande:
    Barnvagn funkar inte så bra i bostaden.

    VA? really? hos oss och hos de flesta andra finns ett låsbart utrymme där man kan ha barnvagnen. barnvagnsförråd! BARA de med barnvagn har nycklar dit. Ligger bekvämt nära entren.
  • Satelliten
    HelaGotland skrev 2018-03-11 12:43:44 följande:

    VA? really? hos oss och hos de flesta andra finns ett låsbart utrymme där man kan ha barnvagnen. barnvagnsförråd! BARA de med barnvagn har nycklar dit. Ligger bekvämt nära entren.


    Det är superbra med bärsjal hemma, bebisen får närhet, värme, hör mammas/pappas hjärtljud, känner sig omsluten och trygg samtidigt som mamma/pappa har två händer fria till att ta hand om äldre barn, laga mat eller göra annat som måste göras.

    Alla barn trivs inte i barnvagn heller, vår lilla hatade tyvärr vagnen ända till 7-8 månaders ålder.
Svar på tråden Ringsjal?