• T W

    Ofrivilligt gravid av Natural Cycles?

    Hur länge använde du NC innan du blev ofrivilligt gravid?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ofrivilligt gravid av Natural Cycles?
  • Bubbel85

    Använde det i 2,5 år och blev aldrig gravid. Sedan ville vi bli gravida och ändrade till det i appen, blev då gravid på första försöket. Jag har bara positiva erfarenheter av NC.

  • Themis

    Säkerheten är 93%.

    Min enda undran är varför kvinnor blir förvånade när de blir gravida med den appen?


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • T W
    Themis skrev 2018-04-26 17:06:03 följande:
    Säkerheten är 93%.

    Min enda undran är varför kvinnor blir förvånade när de blir gravida med den appen?

    P-piller är 91% säkert och kondom 82%. (typisk använding)

    Det jag undrar lite är hur dom som blivit gravida använt appen. Man kan tex inte börja gå efter röda/gröna dagar direkt utan det kan ta flera månader innan det är okej att börja följa den. Speciellt om man precis slutat med hormoner, då kan det ta flera månader innan kroppen ens kommer igång "på riktigt" och sedan lägga dom där "upp till 3 månader" på det... 

    Plus att det krävs att man följer alla regler noga. Dvs mäter temperaturen korrekt (samma ställe i munnen), vid samma tid, efter lika mycket sömn, utan att ha druckit innan, sovit dålig, varit sjuk, haft oregelbundna vanor osv... Om man inte lever ett extremt inrutat liv och är duktig på att följa rutiner så bör man med andra ord inte bli förvånad om man blir gravid.


    Det är lättare med perfekt användning av tex p-piller. Det är ju inte direkt så att man kan misslyckas med att ta pillret (pratar inte om att glömma) jämfört med att man kan ta tempen varje dag men göra det fel..

    Så...har dom som blivit gravida lyckats följa allt detta, eller har dom blivit gravida pga att dom inte kunnat leva upp till väldigt höga krav?

  • Themis
    T W skrev 2018-04-26 18:14:24 följande:

    P-piller är 91% säkert och kondom 82%. (typisk använding)

    Det jag undrar lite är hur dom som blivit gravida använt appen. Man kan tex inte börja gå efter röda/gröna dagar direkt utan det kan ta flera månader innan det är okej att börja följa den. Speciellt om man precis slutat med hormoner, då kan det ta flera månader innan kroppen ens kommer igång "på riktigt" och sedan lägga dom där "upp till 3 månader" på det... 

    Plus att det krävs att man följer alla regler noga. Dvs mäter temperaturen korrekt (samma ställe i munnen), vid samma tid, efter lika mycket sömn, utan att ha druckit innan, sovit dålig, varit sjuk, haft oregelbundna vanor osv... Om man inte lever ett extremt inrutat liv och är duktig på att följa rutiner så bör man med andra ord inte bli förvånad om man blir gravid.


    Det är lättare med perfekt användning av tex p-piller. Det är ju inte direkt så att man kan misslyckas med att ta pillret (pratar inte om att glömma) jämfört med att man kan ta tempen varje dag men göra det fel..

    Så...har dom som blivit gravida lyckats följa allt detta, eller har dom blivit gravida pga att dom inte kunnat leva upp till väldigt höga krav?


    Mm, det kan man absolut undra.

    Men variationen i hormoner är också ganska stor, en del kvinnor "slår igenom" p-pillren och blir gravida ändå, trots att de inte slarvar.
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • JPT

    Använde det i ungefär 1½ år utan att bli gravid. Ändrade sedan om till att bli gravid och blev då gravid efter 3 månader. Så, blev gravid snabbt men inte ofrivilligt Flört

Svar på tråden Ofrivilligt gravid av Natural Cycles?