• Obalem

    Lita på gyn eller gå på magkänsla

    Hej!

    Igår var jag på gynundersökning där hon kunde fastslå att jag har Pco (har en cykel på mellan 28-107 dagar). Jag hade samma dag fått blinkande gubbe på clearblue advanced monitor men enligt henne fanns det inget moget ägg och slemhinnan var för smal. =ingen ägglossning.

    Hon sa då att jag ska ta provera för att nollställa kroppen, få mens, sen börja med letrozol.

    Men idag har jag fått fast gubbe på både advanced och vanliga clearblue, samt att tempen börjar smyga sig uppåt.

    Borde jag verkligen ta provera då?

    Det är väl dumt att avbryta kroppen om den faktiskt försöker ägglossa?

    Någon som har erfarenhet eller bara en tanke om detta? Hjälp

  • Svar på tråden Lita på gyn eller gå på magkänsla
  • Anonym (Anonym)

    Tänker så här...

    Å ena sidan ska man alltid i första hand lita på sjukvården. Å andra sidan skadar det väl inte att vänta ett par veckor och se om du blivit gravid först och sedan ta medicinen.

  • Cecese

    Enligt clearblues hemsida fungerar deras test inte om man har pcos (och jag antar pco faller inom samma). 
    Jag gissar att du gjorde vul och då ser läkaren mer än ett test kan visa. 

    Kan jag använda ägglossningstest eller fertilitetsmonitor om jag har PCOS?


    Det korta svaret är nej, eftersom de sannolikt kommer att ge missvisande resultat.Ägglossningstester och fertilitetsmonitorer är inte utformade för kvinnor som har fortgående anovulation till följd av bakomliggande hormonrubbningar såsom PCOS.


    https://se.clearblue.com/hur-blir-man-gravid/fertilitetsproblem/pcos
  • Obalem
    Cecese skrev 2020-01-11 11:29:22 följande:

    Enligt clearblues hemsida fungerar deras test inte om man har pcos (och jag antar pco faller inom samma). 

    Jag gissar att du gjorde vul och då ser läkaren mer än ett test kan visa. 

    Kan jag använda ägglossningstest eller fertilitetsmonitor om jag har PCOS?

    Det korta svaret är nej, eftersom de sannolikt kommer att ge missvisande resultat.Ägglossningstester och fertilitetsmonitorer är inte utformade för kvinnor som har fortgående anovulation till följd av bakomliggande hormonrubbningar såsom PCOS.

    se.clearblue.com/hur-blir-man-gravid/fertilitetsproblem/pcos


    Tack för information!
  • Obalem
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-11 11:19:15 följande:

    Tänker så här...

    Å ena sidan ska man alltid i första hand lita på sjukvården. Å andra sidan skadar det väl inte att vänta ett par veckor och se om du blivit gravid först och sedan ta medicinen.


    Sant.. jag väntar nog lite då :)
  • Anonym (Q)

    Hade jag varit du... hade jag väntat 14 dag kollat om mensen kommer eller du är gravid. Men kommer inte mensen hade jag tagit provera. Jag mådde riktigt dåligt av proverna så kan du få egen mens hade jag förespråkat det :) lycka till

  • Anonym (Elsa)

    hej, är kanske partisk då jag själv är fertilitetsläkare.

    Verkar som du uppfyller kriterier för PCOS, glesa mens(oligomenorre) samt polcystiska ovarier enl UL?

    Vid PCOS kan LH, ägglossningshormonet som clearblue stickan mäter, ofta ligga förhöjt mer eller mindre hela tiden och ge utslag på stickan(vilket även graviditetshormonet hcg gör)

    Om man gör UL samma dag eller dagen innan stickan blir pos ser man vid ägglossning en stor ledande follikel på ca 20 mm. Ser man ingen follikel finns det inget ägg som kan ägglossa.

    Sen har vi slemhinnan som är tunn. I en tunn slemhinna fastnar embryot dåligt. Slemhinnan växer pga stigande östrogennivåer. Östrogen kommer från växande äggblåsor, så om ingen äggblåsa blir inte slemhinnan tjock. Östrogen är oxå det som gör att livmoderhalssekretet blir rikligare och ändrar utseende.

    Vilken cykeldag är du på?

    Tror dessvärre inte att du ägglossat men instämmer ändå i ovan, att om du känner dig osäker kan du ju vänta med provera. Var detta en ägglossnings får du ju mens om ca 2 v eller ett pos gravtest.

  • Obalem
    Anonym (Elsa) skrev 2020-01-11 19:12:54 följande:

    hej, är kanske partisk då jag själv är fertilitetsläkare.

    Verkar som du uppfyller kriterier för PCOS, glesa mens(oligomenorre) samt polcystiska ovarier enl UL?

    Vid PCOS kan LH, ägglossningshormonet som clearblue stickan mäter, ofta ligga förhöjt mer eller mindre hela tiden och ge utslag på stickan(vilket även graviditetshormonet hcg gör)

    Om man gör UL samma dag eller dagen innan stickan blir pos ser man vid ägglossning en stor ledande follikel på ca 20 mm. Ser man ingen follikel finns det inget ägg som kan ägglossa.

    Sen har vi slemhinnan som är tunn. I en tunn slemhinna fastnar embryot dåligt. Slemhinnan växer pga stigande östrogennivåer. Östrogen kommer från växande äggblåsor, så om ingen äggblåsa blir inte slemhinnan tjock. Östrogen är oxå det som gör att livmoderhalssekretet blir rikligare och ändrar utseende.

    Vilken cykeldag är du på?

    Tror dessvärre inte att du ägglossat men instämmer ändå i ovan, att om du känner dig osäker kan du ju vänta med provera. Var detta en ägglossnings får du ju mens om ca 2 v eller ett pos gravtest.


    Tack för att du tagit dig tid att skriva ett så bra svar!!

    Lh verkar ligga högt ofta för min del så de har du rätt i.

    Jo jag tror ju också att hon skulle ha sett om det fanns ett moget ägg men undersökningen tog ca 2 minuter så jag börjar tvivla lite. :/

    Enligt gyn läkaren så skulle jag ta provera imorgon ändå för att om det skulle bli ägglossning som imorgon, då skulle provera hjälpa att få tjockare slemhinna. Om jag förstod de hela rätt? Jag talade med henne idag igen.

    Jag är på dag 32.

    Jag tror inte heller att ägglossningen varit än :/ men att den kanske kommer!
  • Obalem
    Anonym (Q) skrev 2020-01-11 19:10:41 följande:

    Hade jag varit du... hade jag väntat 14 dag kollat om mensen kommer eller du är gravid. Men kommer inte mensen hade jag tagit provera. Jag mådde riktigt dåligt av proverna så kan du få egen mens hade jag förespråkat det :) lycka till


    Ojdå, ja dåligt vill jag inte må :( tack!
  • Anonym (Q)
    Obalem skrev 2020-01-11 19:21:57 följande:

    Tack för att du tagit dig tid att skriva ett så bra svar!!

    Lh verkar ligga högt ofta för min del så de har du rätt i.

    Jo jag tror ju också att hon skulle ha sett om det fanns ett moget ägg men undersökningen tog ca 2 minuter så jag börjar tvivla lite. :/

    Enligt gyn läkaren så skulle jag ta provera imorgon ändå för att om det skulle bli ägglossning som imorgon, då skulle provera hjälpa att få tjockare slemhinna. Om jag förstod de hela rätt? Jag talade med henne idag igen.

    Jag är på dag 32.

    Jag tror inte heller att ägglossningen varit än :/ men att den kanske kommer!


    Du...nu när du skriver det så var det ju så för mig med, han sa med att om där är en graviditet så kan proverna hjälpa till och att det inte är något farligt. det var ett tag sen jag gjorde det och man hinner glömma.

    Det jag tyckte var jobbigt var att man blev så himla känslosam av tabletterna och att jag mådde lite psykiskt dåligt, men så fort kuren var över så var alla de symtomen borta...
  • Anonym (Lucky)

    Har pco. Ägglossningstest fungerar inte pga wacky hormoner. Skulle litat på det doktorn ser. Går fort att titta (gjort mååååånga gånger innan ivf).

  • Obalem
    Anonym (Q) skrev 2020-01-12 08:11:14 följande:

    Du...nu när du skriver det så var det ju så för mig med, han sa med att om där är en graviditet så kan proverna hjälpa till och att det inte är något farligt. det var ett tag sen jag gjorde det och man hinner glömma.

    Det jag tyckte var jobbigt var att man blev så himla känslosam av tabletterna och att jag mådde lite psykiskt dåligt, men så fort kuren var över så var alla de symtomen borta...


    Ja jag litade på min läkare å tar provera nu, hoppas inte de att jag blir allt för känslosam! :) men tack för förvarningen!
  • Obalem
    Anonym (Lucky) skrev 2020-01-12 21:05:50 följande:

    Har pco. Ägglossningstest fungerar inte pga wacky hormoner. Skulle litat på det doktorn ser. Går fort att titta (gjort mååååånga gånger innan ivf).


    Ja jag har som förstått de nu :/
  • Obalem

    Okej nu behöver jag hjälp igen...

    idag är det 8 dagar sen jag slutade med provera och jag har ännu inte fått någon mens?! Jag fick ett svaaagt streck på CB early i lördags men i morse fick jag ?inte gravid? på digital.

    Jag skrev till min läkare för att fråga vad jag nu ska göra och hon svara först att hon inte visste men sen ändrade hon sig och sa att jag ska ta provera igen? Är de så klokt? Förstår ingenting :/

  • Wqyu

    Obalem hur gick det för dig?

    Har lite samma problem kopplat till lita på gyn eller ej. Var där i måndags och det visade sig att jag inte hade haft ÄL (dag 23). Har fått utslag på LH (endast 1dag) och temphöjning två dagar senare som fortfarande håller i sig. Känns som något är skumt?

    Har regelbunden mens på 25-28 dagar och får varje månad utslag på LH samt temphöjning. Får jag mens nu gissar jag att det kan handla om Anovulation? Fick inga svar från gyn vad de tror att det är utan vill att jag kör Letrozol i aug när de öppnar igen.

    Vi har precis börjat försöka bli gravida kan tilläggas.

    Någon som vart med om liknande eller har erfarenhet av Anovulation eller så?

    Så förvirrad just nu?

Svar på tråden Lita på gyn eller gå på magkänsla