• Anonym (HJÄLP)

    Ni som fått ensam vårdnad!!!

    Hej

    Under ett års tid har mitt ex trakasserat mig,

    Han har förstört min bil, följt efter mig, hotat mig.. inget av det han gjort kan jag bevisa men jag har känt mig ständigt bevakad och det har varit extremt känslomässigt jobbigt.

    Kan bevisa att han skickat vissa sms, tex att han kollar upp bilar som stått utanför min bostad och frågat vad personen gjort hos mig, samt har vissa sms, men det mesta har han tagit muntligt.

    Finns sms på att han tagit kontakt med min sambo för att skicka en fil. Filen finns inte kvar då han skickade den krypterat men min sambo kan vittna om att han skickade en fil som innehöll en sexakt som han spelat in på oss tidigare utan att jag visste om det.

    Det finns bevis på att han hotat min sambo till livet.

    Jag har också en sjukskrivning då jag blev utmattad till följd av hans trakasserier.

    Kan detta ge mig full vårdnad? Eller kommer rätten anse att trots hur han behandlar mig ska ha rätt till gemensam vårdnad för att han inte åsamkad barnet något?

  • Svar på tråden Ni som fått ensam vårdnad!!!
  • Kjell2

    Vårdnaden handlar mycket om föräldrarna kan samarbete och kommunicera kring barnet eller inte. Ni verkar ha problem kring det. Hur är statusen idag på vårdnaden? Finns det av tingsrätt eller familjerätten fastställt umgängesschema?

    Vill du få till en ändring kontakta i första steget familjerätten, funkar inte det tingsrätten. Överväg att ta hjälp och råd från ett proffs.

  • Anonym (Famrätt)

    Inget av det du beskriver är skäl för ensam vårdnad. Du har inte en chans. Ensam vårdnad måste vara kopplat till risker omkring barnet. Att han vägrar skriva på papper som rör barnet. Fattar dåliga beslut i juridisk mening som drabbar barnet.

    Det du beskriver är problematiskt i annan mening men inget som kopplas till det juridiska vårdnadsförhållandet.

  • Anonym (HJÄLP)
    Anonym (Famrätt) skrev 2020-11-25 12:56:12 följande:

    Inget av det du beskriver är skäl för ensam vårdnad. Du har inte en chans. Ensam vårdnad måste vara kopplat till risker omkring barnet. Att han vägrar skriva på papper som rör barnet. Fattar dåliga beslut i juridisk mening som drabbar barnet.

    Det du beskriver är problematiskt i annan mening men inget som kopplas till det juridiska vårdnadsförhållandet.


    Men det kan inte anses att han är olämplig pga hand psykiska hälsa?

    Jag orkar inte mer och vet inte vad jag gör längre, känner mig fångad. Vill inte lämna sonen men kan inte leva såhär nära någon som aldrig låter mig vara
  • Anonym (Det)
    Anonym (Famrätt) skrev 2020-11-25 12:56:12 följande:

    Inget av det du beskriver är skäl för ensam vårdnad. Du har inte en chans. Ensam vårdnad måste vara kopplat till risker omkring barnet. Att han vägrar skriva på papper som rör barnet. Fattar dåliga beslut i juridisk mening som drabbar barnet.

    Det du beskriver är problematiskt i annan mening men inget som kopplas till det juridiska vårdnadsförhållandet.


    Ja , tyvärr.

    Barnens rättigheter är bara tomma ord i Sverige.

    De ses ändå som egendom.
  • Anonym (Famrätt)
    Anonym (HJÄLP) skrev 2020-11-25 13:36:10 följande:

    Men det kan inte anses att han är olämplig pga hand psykiska hälsa?

    Jag orkar inte mer och vet inte vad jag gör längre, känner mig fångad. Vill inte lämna sonen men kan inte leva såhär nära någon som aldrig låter mig vara


    Fast den juridiska vårdnaden är inte kopplat till umgänge eller boende. Den juridiska vårdnaden som du skulle vilja ha ensam är inte kopplat till rätten till umgänget. Ska extremt mycket till för att bli av med vårdnanden. Det du verkar efterfråga är att slippa lämna barnet på umgänge då du befarar att pappan kan vara en fara för barnet. Då är det ett sådant beslut du behöver få från tingsrätten. Då måste du lämna in en stämning. Men även att få bort umgänge helt är mycket svårt. Då måste du kunna visa att han utgör en fara för barnet. Tingsrätten brukar ge familjerätten uppdrag att utreda detta. I bästa fall kan det under utredningstiden bli aktuellt med umgänge med umgängesstöd.
  • Kjell2
    Anonym (HJÄLP) skrev 2020-11-25 13:36:10 följande:
    Men det kan inte anses att han är olämplig pga hand psykiska hälsa?

    Jag orkar inte mer och vet inte vad jag gör längre, känner mig fångad. Vill inte lämna sonen men kan inte leva såhär nära någon som aldrig låter mig vara
    Var bor barnet? Ålder? Hur är umgänget schemalagt? Är det fastställt av familjerätt eller tingsrätt? Hur är vårdnaden nu?


  • Anonym (HJÄLP)
    Anonym (Famrätt) skrev 2020-11-25 13:47:03 följande:

    Fast den juridiska vårdnaden är inte kopplat till umgänge eller boende. Den juridiska vårdnaden som du skulle vilja ha ensam är inte kopplat till rätten till umgänget. Ska extremt mycket till för att bli av med vårdnanden. Det du verkar efterfråga är att slippa lämna barnet på umgänge då du befarar att pappan kan vara en fara för barnet. Då är det ett sådant beslut du behöver få från tingsrätten. Då måste du lämna in en stämning. Men även att få bort umgänge helt är mycket svårt. Då måste du kunna visa att han utgör en fara för barnet. Tingsrätten brukar ge familjerätten uppdrag att utreda detta. I bästa fall kan det under utredningstiden bli aktuellt med umgänge med umgängesstöd.


    Det jag vill är att kunna flytta härifrån så vi slipper ha någon som tittar in i fönster, åker efter med bilen, hotar mm. Han har gjort mig utbränd och han krossar mig. Kanske blir jag som till sist blir av med vårdnaden när jag behöver läggas in på psyke pga depression och utmattningssyndrom. Det är så jag känner när det aldrig slutar och bara eskalerar.

    Och att flytta kan jag ju inte när han behöver skriva på om det om jag tex skulle flytta till annan stad med barnet
  • Anonym (HJÄLP)
    Kjell2 skrev 2020-11-25 13:48:01 följande:

    Var bor barnet? Ålder? Hur är umgänget schemalagt? Är det fastställt av familjerätt eller tingsrätt? Hur är vårdnaden nu?


    Vi har gemensam vårdnad, varannan vecka boende, barnet är skrivet hos mig, inget är fastställt. Barnet är 5 år.
  • Kjell2
    Anonym (HJÄLP) skrev 2020-11-25 14:00:21 följande:
    Vi har gemensam vårdnad, varannan vecka boende, barnet är skrivet hos mig, inget är fastställt. Barnet är 5 år.
    Tror du måste dela upp detta i två frågor, dels hans trakasserier av dig. Där gäller det att göra sig okontaktbar och inte reagera samt polisanmäla.

    Sen är det barnfrågan. Där behöver du nog ta kontakt med familjerätten för att få till ett umgängesschema. Kan var en bra idé att ta proffshjälp.

    Tänk på att även om han förlorar vårdnaden kan det fortfarande bli så att han har ett fastställt umgänge.


  • Anonym (H)

    Börja med att spela in alla era samtal för bevisföring

Svar på tråden Ni som fått ensam vårdnad!!!