• Anonym (Sorgsen mor)

    Autistiskt dotter? Andra med samma erfarenhet?

    Jag har en 7 månader gammal dotter som jag misstänker har autism. Vill gärna få svar från personer som varit/är i samma situation, dvs upptäckt samma symptom tidigt i spädbarnsåldern och sedan fått eller inte fått diagnos. Jag har läst på i otaliga forum och på svenska och engelska sidor och är nu 99 % säker på att vår dotter är annorlunda jämfört med hur 6-7 månaders bebisar bör vara. Att jag inte tidigare reagerat är att jag tänkt att jag har ett lätt barn och har tur, men har börjat reagera på hennes beteenden nu och när jag sökte på autism stämmer väldigt mycket in. Jag är otroligt ledsen och orolig över mina observationer. Har lagt lång tid på att läsa på och observera henne och blir mer och mer säker.

    Hon uppvisar följande beteenden:

    Ligger nästan hela tiden och skruvar på händerna med handlederna, detta utan att vara exalterad eller liknande. Hon har gjort så i säkert två månader men jag har inte vetat att det är ett tecken på självstimulering/stimming

    Bankar i golvet eller på sig själv med handen

    Gnider sig ofta i ansiktet utan att vara trött

    Vänder sig alltid bort om man kommer nära

    Böjer nacken och Tittar i taket och ler eller skrattar för sig själv,

    Jollrar inte, har dock några onyanserade ljud såsom dra efter andan flera gånger i rad, skrika rakt ut i ett entonigt läte samt lite suckande. Pruttar med munnen, men bara för sig själv.

    Söker inte kontakt, svarar dock hyffsat på kontakt och leenden när vi aktivt leker eller pratar med henne o söker hennes ögonkontakt. Men vänder bort blicken snabbt.

    I spegel tittar hon på sin hand o pillar på glaset.

    Är nöjd i timmar i sina babygym där hon ligger/sitter och pillar/skruvar/drar på leksaker. Där pratar hon lite med sina saker/ut i luften. I sin egna värld.

    Hon har ingen kraft i benen, har aldrig kunnat ?gå? eller hoppa i knät, ej haft den reflexen som nyfödd

    Har aldrig härmat grimaser och gör det inte nu heller.

    Alltid varit ett ?enkelt? barn förutom första två månaderna då hon hade ont i magen, sover o äter bra. Kräver inte mycket.

    Hon kan vända sig o sitta med stöd, men det har hon kunnat i två månader, inte mycket händer utöver det. Hennes beteende blir däremot mer och mer avvikande upplever jag. Hon skrattar/ler om vi busar på ett visst sätt och är fysiska med henne såsom lyfta på roligt sätt . Annars aldrig. Hon tycker om tittut. Upplever henne som väldigt frånvarande och inne i sig själv om man inte lockar o pockar. Allvarlig o tyst förutom ljud som inte låter som vanligt joller.

    Tacksam för svar eller kontakt från andra i samma situation. Undanbeder mig kommentarer som bara sårar eller ifrågasätter. Jag vet att man inte kan/får sätta en diagnos förrän ca 18 månader. Jag vet också att det är mest gynnsamt att lista ut tidigt för att hjälpa barnet i den mån det går och att många som senare fått diagnos sett tecken redan på sina bebisar.

  • Svar på tråden Autistiskt dotter? Andra med samma erfarenhet?
  • Anonym (Barnläkare)

    Hej! Hur har det gått på BVC-kontrollerna? Har ssk reagerat på att din dotter beter sig annorlunda?

    Jag tycker att du ska kontakta en BUM (barn- och ungdomsmottagning). Det kan finnas andra anledningar till att din dotter beter sig annorlunda mot andra barn och det är bättre att hitta tidigt.

  • Anonym (evelyn)

    Alltså , jag är inte alls expert på ämnet, men har två barn. det kan hända att din känsla stämmer, men är inte 7 månader lite tidigt att dra så stora växlar på ett barns beteende? När jag fick mitt första barn var vi en föräldragrupp på 10 personer som fick barn samtidigt. vi följdes åt och träffades på fritiden i ett år efter att barnen fötts och det var slående hur olika de utvecklades. Ett av barnen gick vid redan vid 8 månader, de flesta barnen gick vid 13-14 månader, men det fanns en pojke som fortfarande bara låg på sin filt vid ett års ålder. Han bara låg där och var nöjd och hade inte ens rullat runt en gång. Och vet du idag är han 15 år och fullt normalutvecklad intelligent ung man!

  • Anonym (Mia)

    Utifrån det du listar läser jag inte in något ovanligt hos din bebis. Men så har jag inte träffat bebisen heller. Har någon annan reagerat? Eller är du extremt orolig av dig? Oavsett är det bra om du kontaktar BVC med din oro.

  • Anonym (Bvc)

    Sluta läsa på internet och fråga folk på ett forum som inte är kunniga och som inte träffat din dotter, ta upp det här med BVC istället.

  • Anonym (Malin)

    Har du flera barn? Det låter inte som något konstigt alls. Har BVC yttrat något? Prata med dem om dina tankar. Barn varierar ganska mycket i utveckling. Hon är ju trots allt bara 7månader. Det är väldigt ungt.

Svar på tråden Autistiskt dotter? Andra med samma erfarenhet?