• Kezmie

    Hjälp?

    så min dotter som blir två om en månad är lite sen i vissa saker i sin utveckling, i talet är hon sen. Hon säger ex. Inte mamma men hon säger många andra ord, kan räkna till 10 och andra saker. Hon pekar vääääääldigt sällan och säger titta. Någonting jag reagerar på är att hon inte reagerar på sitt namn, eller när man tilltalar henne. Klart autism har varit i bakhuvudet på mig men har ändå inte velat stressa mig över den tanken. Hon förstår många saker som exempelvis när jag ber om en kram eller puss så kommer hon springandes, hon kan sjunga hela låtar; räkna, dansa när jag dansar, hoppa när jag hoppar, Iallafall nu till saken. hon Började förskolan för 3 månader sen och jag frågade lärarna om allt gått bra, om hennes utveckling osv. då jag fick till svar att dom vill kalla mig på en ty möte då dom tycker att hon inte följer dom målstolparna barn i hennes ålder ska ha och att dom ser ?tecken? på möjligtvis autism. De här med att när hon är fokuserar på någonting så reagerar hon knappt när man ropar på henne eller försöker tilltala henne, att hon inte pratar på förskolan. nu till min lilla fråga. Borde jag vara orolig? jag anser min dotter vara perfekt på alla vis oavsett diagnos. men självklar som förälder så vill man ju sitt barn bästa. det som jag nämner är dom ENDA ?redflags? hon har. jag får ögonkontakt med henne massvis av gånger, ja om tvn är på eller om hon är djupt fokuserad så måste man typ avbryta många gånger för att få hennes uppmärksamhet, och det där med att lyssna på sitt namn. vad kan jag som förälder göra för övningar för att hjälpa henne med den inlärningen hon behöver? Kan det ligga någonting annat bakom som kanske någon av er som läser känner igen er på? 

  • Svar på tråden Hjälp?
  • Cusoon

    Om du borde vara orolig? Nej det tycker jag inte, du älskar ju ditt barn oavsett, men vore jag i din sits hade jag sökt hjälp i form av utredning, för barnets bästa. Ju tidigare insatserna kan göras är ju bättre, ditt barn kanske kan få extra stöd på förskolan om det behövs? 

Svar på tråden Hjälp?