• Anonym (anonym)

    Anhörig till spelmissbrukare

    Hej, jag är en nära anhörig till en spelmissbrukare och skriver här för att få tankar och höra från andras perspektiv. Min bror som även är det ända jag har här i livet har varit spelmissbrukare sedan många år tillbaka. Det var väl för 4år sedan som jag insåg det seriösa med det. Han berättade om sin skuld till kronofogden och bad om pengar. Därifrån startade allt. Alla lögner och svek. Har hänt ett flertal gånger nu att han spärrar sig från spelet och prata med psykolog. Men han har fallit tillbaka till spelet ett flertal gånger.


    Nu i somras fick han ett rejält återfall där han nu har skuld till kronofogden på 1,5 miljon och 100k privata skulder. Har sedan dess försökt att stötta honom i allt eftersom vi bara har varann. Tex köpt mat, hjälpt till med hyran, skaffat och fixat mat till honom, tagit hand om hans son så han kan jobba extra m.m. Nu ligger han så djupt i sina skulder så nu börjar de luta sig åt att han blir vräkt på lägenheten och behöver flytta hem till mig. Han blir ständigt nekad till skuldsanering så ser ingen lösning på hans ekonomi.


     


    Nu till frågan. Hur gör man som anhörig? Han ber ständigt om pengar för att han ska kunna överleva och jag har också en egen ekonomi att sköta. Han vägrar att skaffa professionell hjälp eftersom det inte har hjälpt tidigare. Han har ständigt privatpersoner som jagar honom efter lånade pengar. Uttryckt flera gånger om att han är självmordsbenägen. Jag kan liksom inte ringa någon som tar honom för man kan inte tvinga någon till hjälp till någon som inte vill ha hjälpen. Ska jag då se på hur han ständigt lider och vem vet tar livet av sig någon dag och hur ska man då kunna förlåta sig själv att man hela tiden har varit medveten om situationen och inte kunnat göra något.

  • Svar på tråden Anhörig till spelmissbrukare
  • Anonym (Q)

    Det finns stödgrupper för anhöriga till olika former av missbrukare.
    Du är ju vad man kallar för medberoende. Förstår absolut att du vill din bror väl och vill hjälpa honom. Men att hjälpa honom med pengar, mat och låta honom flytta hem till dig löser inte situationen, du underhåller bara att han kan fortsätta att spela och inte behöva ta tag i sin situation.
    Vad har han fått för hjälp förut som han inte tyckt hjälpt?

    Skuldsanering kan han få först om han kan visa på att han försökt att själv komma till rätta med sin ekonomi. Så så länge som han fortsätter att spela bort pengar och skaffa sig nya skulder så kommer han att fortsätta att få avslag på det.

  • fornminne

    TS, du kan inte fortsätta ta så mycket ansvar för din bror, framför allt inte ekonomiskt. Då kommer han aldrig att förändras. Samtidigt skriver du att din bror är den enda du har. Detta har gjort dig medberoende. Jag förstår att du är jätterädd att förlora honom. Men risken, om detta fortsätter och eskalerar, är att han drar ner även dig i avgrunden. Han behöver professionell hjälp. Förstår han inte det, är det inte mycket du kan göra. Du å din sida, bör gå med i en stödgrupp för medberoende samt söka egen terapi för att få hjälp att reda ut alla tankar och känslor kring detta. Du bör genast sluta låna ut pengar till din bror, inte heller är det lämpligt att han flyttar hem till dig. Eller hade du tänkt ta hand om honom resten av livet?

  • Anonym (Sluta vara möjliggörare)

    Håller med de två ovan. 
    Sluta hjälpa med pengar, han ska inte flytta in hos dig. 
    Du är inte bara medberoende utan även möjliggörare. Du gör honom en björntjänst och hjälper honom att endast  fortsätta. Han ska ta konsekvenserna, inte du . 
    Sök hjälp för din egen skull och lär dig vilka mekanismer som styr både dig och din bror just nu. 

    Att ge honom pengar till mat och hyra hjälper honom att fortsätta. 

  • Anonym (H)

    Har för mig att på spelpaus.se så kan man spärra sig själv med hjälp av bank-id från alla spelsidor upp till ett år och det går inte att häva innan. Vet en som blev hjälpt av det iom att anhöriga fanns där när det gått ett år och hjälpte så han spärrade ett år till. 

  • Anonym (anonym)

    Jag missade att berätta att han har spärrat sig från att spela sedan i somras och har även fått se bevis på det. Problemet nu är att han har så mycket skulder till folk att han går och lånar av andra för att sedan betala någon annan för att skjuta upp nästa problem. Så han jagar pengar hela tiden.


    Jag vet att hans problem och liv inte hänger på mig men ska man låta honom och hans son hamna på gatan. Han har ju ingen annan som kan hjälpa till på den fronten.

  • Anonym (Beklagar)

    Så sorgligt att det är möjligt att ens få hamna där din bror är... det borde inte vara möjligt om du frågar mig..

    Men nu är han där han är så hmmm... jag tycker att ni borde sitta ner och göra en översikt över ALLA hans skulder. Kanske ta hjälp av kommunen? Det gjorde jag när jag fick reda på mitt ex skulder.
    Är själv livrädd för att han har ett spelmissbruk.. men har kollat och hittar inga tecken på det så mitt muateruum kvarstår..

    Det finns "ekonomiska rådgivare" på kommunen som ska kunna hjälpa o lägga upp en plan. De gjorde dom för oss.

    Sen kanske en "intervantion" de har du säkert gjort, vet inte hur gammalt barnet är och hur mkt han/jon vet? 

    Fy en hemskt situation - skickar styrkekramar till er alla!

  • Anonym (A)
    fornminne skrev 2022-02-06 00:25:20 följande:
    TS, du kan inte fortsätta ta så mycket ansvar för din bror, framför allt inte ekonomiskt. Då kommer han aldrig att förändras. Samtidigt skriver du att din bror är den enda du har. Detta har gjort dig medberoende. Jag förstår att du är jätterädd att förlora honom. Men risken, om detta fortsätter och eskalerar, är att han drar ner även dig i avgrunden. Han behöver professionell hjälp. Förstår han inte det, är det inte mycket du kan göra. Du å din sida, bör gå med i en stödgrupp för medberoende samt söka egen terapi för att få hjälp att reda ut alla tankar och känslor kring detta. Du bör genast sluta låna ut pengar till din bror, inte heller är det lämpligt att han flyttar hem till dig. Eller hade du tänkt ta hand om honom resten av livet?
    Håller med
Svar på tråden Anhörig till spelmissbrukare