• Anonym (Mår så dåligt)

    Hjälp mig vräka min sambo (piss-situation)

    Hej du som läser!

    Min sambo sedan 7 år tillbaka som jag har två barn med har blivit en helt ny människa. Han är totalt personlighets förändrad. Båda hans föräldrar har omkommit i en bilolycka för två år sen och efter det är han arg, aggressiv, hatisk mot mig, ljuger och är frånvarande. Han har slutat ta hand om våra barn, han får halva barnbidraget men köper ingenting till våra barn. Hämtar/lämnar ej på dagis, lagar inga måltider, vabbar inte osv osv osv. Han har även slutat betala halva hyran. Vi har gjort slut men han vägrar flytta ut. Nu till problemet: han har dragit på sig stora skulder och är i en skuldsanering. Han säger att det är omöjligt för honom att flytta och att jag inte kan vräka honom för i en sambodelning skulle han tilldelas lägenheten pga sin skuldsanering. Han säger att han är den av oss som har svårast att hitta en ny lägenhet och därför skulle han få lägenheten. Jag googlade lite och det verkar ju stämma men det känns helt sjukt. Hur kan man lösa detta? Ska han bara bo här nu gratis och till saken hör också att han beter sig som en svin, plockar inte undan sin disk, kliver rakt över soppåsar som jag knutit och ställt framför dörren, torkar inte av matrester från bordet när han ätit osv. jag tar hand om våra barn och sköter hushållet helt solo. Jag är inte ute efter egen vårdnad för jag vill att han ska vara en pappa men just nu är han ju inte det. Jag vill kasta ut honom men är såååå rädd att förlora lägenheten. Någon som vet mer? Varit i liknande situation eller kan juridik? 

  • Svar på tråden Hjälp mig vräka min sambo (piss-situation)
  • Anonym (lll)

    Har han råd att bo där då, om du och barnen skulle flytta? Det är en sak att man kan bedöma att den ena har mer rätt att få bo kvar men denne ska ju ha råd också. 

    Kan du prata med er hyresvärd? Denne kanske hellre har dig som hyresgäst än honom tex. 

  • Anonym (Livy)

    Prata med din hyresvärd. Kanske kan du få en annan lägenhet och så säger du upp den du/ni har och flyttar med barnen.

    Vem står på kontraktet? Om det är du så är det inte säkert att han kan få den själv, hyresvärden måste ju godkänna att skriva kontrakt med honom. Om det är han som står på kontraktet så kan du bara flytta utan att säga upp den. Om det är båda så säger du upp din del av det, dvs de tar bort dig från kontraktet, när du fått en annan lägenhet.

  • Friger

    Skaffa en kk, ta hem honom och ha sex varje kväll så att ditt ex hör det. Borde öka motivationen att flytta.

  • Anonym (Mår så dåligt)
    Anonym (lll) skrev 2022-06-04 13:09:38 följande:

    Har han råd att bo där då, om du och barnen skulle flytta? Det är en sak att man kan bedöma att den ena har mer rätt att få bo kvar men denne ska ju ha råd också. 

    Kan du prata med er hyresvärd? Denne kanske hellre har dig som hyresgäst än honom tex. 


    Han betalar inte hyran nu i alla fall. Kronofogden har ju gjort en utmätning på honom eller vad det heter, och sedan bestämt ett belopp som han ska få behålla varje månad för att kunna leva, där ingår ju då att han ska betala halva hyran men han betalar inte den. Jättebra tips att prata med hyresvärden! det ska jag göra på måndag! Tack!
  • Anonym (Jenny)

    Vilken mardröm! Kan du inte tänka dig att flytta? Självklart inte rättvist, men det är så svårt att vräka folk från sina hem att frågan är om det är värt fighten. 

    Har han någon familj kvar i livet? Några vettiga polare? Någon som skulle kunna prata med honom.

  • Anonym (Mår så dåligt)
    Anonym (Livy) skrev 2022-06-04 13:15:10 följande:

    Prata med din hyresvärd. Kanske kan du få en annan lägenhet och så säger du upp den du/ni har och flyttar med barnen.

    Vem står på kontraktet? Om det är du så är det inte säkert att han kan få den själv, hyresvärden måste ju godkänna att skriva kontrakt med honom. Om det är han som står på kontraktet så kan du bara flytta utan att säga upp den. Om det är båda så säger du upp din del av det, dvs de tar bort dig från kontraktet, när du fått en annan lägenhet.


    Tack För tipset angående att prata med hyresvärden! det ska jag göra! Men jag vill hemskt gärna bo kvar i den här lägenheten. Det är jag som står på kontraktet. Det var min köplats efter 10 år i bostadskön vi använda när vi flyttade hit. men eftersom att vi sa upp våra då enskilda lägenheter båda två och flytta in här tillsammans så är lägenheten sambo-egendom :( Det är han som har flyttat till mig och mitt område där min familj bor osv, jag tror inte att han vill bo här egentligen nu när vår relation är över, men han har satt sig på tvären och tror att han ska bo på hotell här tills hans skuldsanering är över :( Sen tror jag han kommer vilja ha barnen på halvtid om han flyttar men just nu är han helt frånvarande. Det värsta är att städa efter en 40åring varje dag? han Äter också upp mat som jag köpt till vår dotter, som han inte betalt för :(
  • Anonym (Mår så dåligt)
    Friger skrev 2022-06-04 13:16:45 följande:

    Skaffa en kk, ta hem honom och ha sex varje kväll så att ditt ex hör det. Borde öka motivationen att flytta.


    Haha förstår att du skojar men jag har övervägt detta på allvar TYVÄRR. Hyra in en killkompis som avskräckning. haha skämt åsido 
  • Anonym (Mår så dåligt)
    Anonym (Jenny) skrev 2022-06-04 13:31:22 följande:

    Vilken mardröm! Kan du inte tänka dig att flytta? Självklart inte rättvist, men det är så svårt att vräka folk från sina hem att frågan är om det är värt fighten. 

    Har han någon familj kvar i livet? Några vettiga polare? Någon som skulle kunna prata med honom.


    Åh blev typ tårögd av din kommentar för ja, det är en mardröm :(  Jag tänker jämt att det finns andra kvinnor som har det värre och kanske blir slagna av sina killar osv och så försöker jag inte vara ett offer men det ÄR faktiskt hemskt att leva såhär! :( Har börjat få fysiska symtom på stress och ångest?

    nej, han har ingen kvar. kompisar har han - av det sämre slaget? 
  • Friger
    Anonym (Mår så dåligt) skrev 2022-06-04 13:35:08 följande:
    Åh blev typ tårögd av din kommentar för ja, det är en mardröm :(  Jag tänker jämt att det finns andra kvinnor som har det värre och kanske blir slagna av sina killar osv och så försöker jag inte vara ett offer men det ÄR faktiskt hemskt att leva såhär! :( Har börjat få fysiska symtom på stress och ångest?

    nej, han har ingen kvar. kompisar har han - av det sämre slaget? 
    Så länge alternativet är en parkbänk så kommer han ju att vara hyfsat omotiverad att flytta.

    Muta honom då? Ordna något enkelt boende åt honom som du förbetalar 3 månader. Byt lås på din egen lya. Säkert billigare än advokater.

    Jag gjorde något liknande en gång.
  • Friger
    Anonym (Mår så dåligt) skrev 2022-06-04 13:33:03 följande:
    Haha förstår att du skojar men jag har övervägt detta på allvar TYVÄRR. Hyra in en killkompis som avskräckning. haha skämt åsido 
    Haha, jo det vore lite skoj. Dilemat är nog när den där kkn gått. Är ditt ex labil innan så blir det nog inte bättre efter.

    Men skulle du vilja prova så hör av dig. Har en kontakt som gör det gratis.
Svar på tråden Hjälp mig vräka min sambo (piss-situation)