• mimssans

    Kub eller inte ?

    Jag känner mig helt förvirrad kring hur vi ska göra med kub-test. Jag har inga planer oavsett på att göra abort så varför då utsätta sig för onödig stress i onödan. om kub nu skulle visa något, vill man då gå vidare med NIPT ? Jag är 35 år så man är ju i riskzonen. med mitt första barn gjorde jag inget kub och han är fullt frisk idag. 
    med tanke också på att man bara har en äggledare och endometrios är chanserna kanske inte så stora o bli gravid igen. usch jag behöver er hjälp känner jag. min barnmorska såg på mig som att ?du är dum om du inte gör det?. jag kände mig så förödmjukad :( 

  • Svar på tråden Kub eller inte ?
  • brallison

    Det är ju helt upp till dig. Vissa gör KUB för att se om det blir avvikelser och agera därefter. Andra gör det för att, i fall av avvikelser, förbereda sig mentalt för vad komma skall.

  • Anotherone
    brallison skrev 2022-06-21 15:53:05 följande:

    Det är ju helt upp till dig. Vissa gör KUB för att se om det blir avvikelser och agera därefter. Andra gör det för att, i fall av avvikelser, förbereda sig mentalt för vad komma skall.


    Precis, så resonerade vi med. Jag var 36 när jag blev gravid med vårt yngsta barn och vi erbjöds KUB.
    När vi fick vårt första barn gjordes inte KUB på rutin så det var första gången för oss. Vi valde att göra det för att få veta OM det nu var så att barnet hade någon av de trisomier som man screenar för så ville vi veta det.
    Men vi blev ännu mer förvirrade efteråt pga "halvdålig" sannolikhet och valde sen att göra NIPT privat. Så om vi hade skaffat fler barn hade jag gjort ultraljudet som görs i samband med KUB och sedan tackat för mig, och avstått från att få sannolikhetsberäkningen. Men bara för värdet i att se ett levande foster som är så stort som det ska vara osv. Och sen gjort NIPT själv precis som förra gången.
    Alternativt om jag inte fick göra KUB-ultraljudet så hade vi gjort det också privat. 

    Sannolikhet är svårt att förhålla sig till och när vi väl stod där så insåg vi att jag och min man resonerade på helt olika sätt i relation till den siffra vi fick. 
  • Semlan3

    Kub är bara sannorlikhetssiffra. Så egentligen säger det inte så mycket. Dock ör ju två av tre trisomier som man screenar för inte förenliga med liv. Hur ställer ni er till det? Många jag känner har valt att göra nipt direkt istället. Men vill man inte göra kub så är det ju också okej. Alla gör som man vill!

  • ems1991

    Jag är gravid med mitt första barn i v 12 och vi kommer att göra både KUB och NIPT. 

  • MySecret

    Jag gjorde enbart kub bara för att få se bebisen. Det erbjuds till alla där jag bor, vilket det inte gjort med mina tidigare barn. 

    Sen att siffrorna var bra var ju bara ett extra plus. 

  • LFF

    Vi gjorde KUB för att få veta om det var något "fel" på barnet. Vi hade diskuterat det innan och bestämt hur vi skulle agera beroende på vad resultatet visade. 

    Första gången vi gjorde KUB visade det att liten hade dött i v9. Det var först när jag fick beskedet som kroppen klickade till som "Ok, då vet jag, då sätter vi igång och rensar".

    Andra gången vi gjorde KUB var det mycket för att se att grynen fortfarande levde. Vi hade gjort ett tidigt VUL i v8 där vi fått veta att vi väntade tvillingar. Eftersom jag hade två misslyckade graviditeter bakom mig så var det en trygghet helt enkelt att få en ögonblicksbild på att grynen mådde bra. 

Svar på tråden Kub eller inte ?