• Anonym (Byta?)

    Efternamnet

    När ni skilde er, hur gjorde ni med efternamnet? Behöll ni det eller bytte till ert förra?
    min kille undrar om jag inte ska byta tillbaka eftersom jag har mitt ex namn. Jag har liksom vant mig o mitt förra passar faktiskt sämre. vårt barn har ju också namnet. 


    Sedan förstår jag verkligen min kille så jag ska absolut överväga bytet. 

  • Svar på tråden Efternamnet
  • Anonym (Inte än)
    Anonym (Byta?) skrev 2023-04-18 22:56:36 följande:
    Efternamnet

    När ni skilde er, hur gjorde ni med efternamnet? Behöll ni det eller bytte till ert förra?
    min kille undrar om jag inte ska byta tillbaka eftersom jag har mitt ex namn. Jag har liksom vant mig o mitt förra passar faktiskt sämre. vårt barn har ju också namnet. 


    Sedan förstår jag verkligen min kille så jag ska absolut överväga bytet. 


    Jag har tänkt byta ända sen vi skildes för sex år sen, men fortfarande inte fått ändan ur, haha. Men en dag ska jag! Jag tänker dock byta till min mammas flicknamn i stället för att byta tillbaka till mitt eget, eftersom jag tycker att det både är finare och lite roligt att ha, eftersom det sas är på utdöende.
  • Anonym (Spendrup)

    Varför vill man behålla sin exmakes familjenamn?? 

  • Anonym (Skild mamma)

    Jag bytte genast till mitt namn som ogift, vilket blir min pappas. Det var oerhört viktigt för mig. Dessutom, om han gifter om sig så skulle jag heta som hans nya. Barnen har naturligtvis kvar sina. Det är ju  deras pappas namn och det de föddes till.
    Min mamma har varit gift  och skild två gånger och jag begriper inte varför hon inte bytt tillbaks till sitt flicknamn. Hon heter alltså som exmake nummer två och hans vuxna barn, samma lilla samhälle. De har absolut ingen kontakt och skilsmässan var ful. Jag skäms varje gång jag stöter på dem och undrar i smyg vad de tycker om att min mamma heter samma som de gör. 
    Det vore mer logiskt i så fall att hon heter som jag och mina syskon gör, hennes barn. Men flicknamnet vore ändå bäst.

  • Anonym (Inte än)
    Anonym (Spendrup) skrev 2023-04-19 01:08:17 följande:

    Varför vill man behålla sin exmakes familjenamn?? 


    Anonym (Byta?) skrev 2023-04-18 22:56:36 följande:
    Efternamnet

    När ni skilde er, hur gjorde ni med efternamnet? Behöll ni det eller bytte till ert förra?
    min kille undrar om jag inte ska byta tillbaka eftersom jag har mitt ex namn. Jag har liksom vant mig o mitt förra passar faktiskt sämre. vårt barn har ju också namnet. 


    Sedan förstår jag verkligen min kille så jag ska absolut överväga bytet. 




  • Anonym (Skild mamma)
    Anonym (Skild mamma) skrev 2023-04-19 01:23:24 följande:

    Jag bytte genast till mitt namn som ogift, vilket blir min pappas. Det var oerhört viktigt för mig. Dessutom, om han gifter om sig så skulle jag heta som hans nya. Barnen har naturligtvis kvar sina. Det är ju  deras pappas namn och det de föddes till.
    Min mamma har varit gift  och skild två gånger och jag begriper inte varför hon inte bytt tillbaks till sitt flicknamn. Hon heter alltså som exmake nummer två och hans vuxna barn, samma lilla samhälle. De har absolut ingen kontakt och skilsmässan var ful. Jag skäms varje gång jag stöter på dem och undrar i smyg vad de tycker om att min mamma heter samma som de gör. 
    Det vore mer logiskt i så fall att hon heter som jag och mina syskon gör, hennes barn. Men flicknamnet vore ändå bäst.


    Rättar mitt syftningsfel. Om mitt  ex gifter om sig skulle jag heta samma som hans nya fru.
  • Anonym (No change)

    Jag har kvar mina efternamn och han har kvar sitt även in i äktenskapet, så det lär inte ändras om vi skulle gå isär.

    Jag undrar lite varför man tar den enas efternamn. Behåll det egna eller konstruera ett gemensamt är väl bättre egentligen? 

  • Anonym (Skild mamma)
    Anonym (No change) skrev 2023-04-19 02:02:59 följande:

    Jag har kvar mina efternamn och han har kvar sitt även in i äktenskapet, så det lär inte ändras om vi skulle gå isär.

    Jag undrar lite varför man tar den enas efternamn. Behåll det egna eller konstruera ett gemensamt är väl bättre egentligen? 


    Varför? För att det är tradition här men att behålla sitt eller hitta på nytt blir ju vanligare så den traditionen lär ju försvinna tillslut.  Men varför är det ju ingen tvekan om. 
  • Anonym (byterej)
    Anonym (Byta?) skrev 2023-04-18 22:56:36 följande:
    Efternamnet

    När ni skilde er, hur gjorde ni med efternamnet? Behöll ni det eller bytte till ert förra?
    min kille undrar om jag inte ska byta tillbaka eftersom jag har mitt ex namn. Jag har liksom vant mig o mitt förra passar faktiskt sämre. vårt barn har ju också namnet. 


    Sedan förstår jag verkligen min kille så jag ska absolut överväga bytet. 


    Jag har inte bytt mitt namn när jag gifte mig, inte min man heller, utan vi heter våra egna namn även som gifta. Och om vi skulle skilja oss så heter vi fortfarande våra egna namn. Har aldrig riktigt hängt med i det här patriarkala att kvinnan ska byta till mannens namn, som nåt slags ägodel. 
  • Mrs Moneybags

    Jag skulle behålla namnet just för att jag vill heta samma som mitt barn.

    Om din kille vill att du ska byta efternamn får han väl fria i så fall. Annars skulle jag behålla och vara helt nöjd med det.

  • Mrs Moneybags
    Anonym (No change) skrev 2023-04-19 02:02:59 följande:

    Jag har kvar mina efternamn och han har kvar sitt även in i äktenskapet, så det lär inte ändras om vi skulle gå isär.

    Jag undrar lite varför man tar den enas efternamn. Behåll det egna eller konstruera ett gemensamt är väl bättre egentligen? 


    Varför tar de flesta sin pappas efternamn? Jo, för att det är så man gör enligt hävd och tradition. Därmed inte sagt att man inte är fri att göra som man vill nuförtiden. Men de flesta vill uppenbarligen följa traditionen. Det är ju många traditioner som följs genom att man gifter sig och så vidare. 

    Dessutom kan man ju tycka att ett namn är snyggare än ens gamla. 
Svar på tråden Efternamnet