• Soltjej25

    Arbetsbefriad nytt jobb

    Hej!

    Jag avslutade min provanställning och har 2 veckors uppsägningstid, men jag är arbetsbefriad.

    Detta innebär att min nuvarande anställning teknist sätt tar slut om 2 veckor men jag börjar mitt nya jobb redan på onsdag.

    jag har nu läst runt lite och blir osäker på om detta är okej?

    kan inte se något i mitt uppsägningsavtal om att det inte skulle vara okej med ett nytt jobb under min uppsägningstid utan det enda som står är att jag är arbetsbefriad.

    vad tycker ni jag ska göra?

  • Svar på tråden Arbetsbefriad nytt jobb
  • Anonym (Ag)

    Du frågar chefen på ditt gamla jobb om det är ok att du börjar på ditt nya

  • Anonym (S)
    Soltjej25 skrev 2023-05-07 07:03:21 följande:
    Arbetsbefriad nytt jobb

    Hej!

    Jag avslutade min provanställning och har 2 veckors uppsägningstid, men jag är arbetsbefriad.

    Detta innebär att min nuvarande anställning teknist sätt tar slut om 2 veckor men jag börjar mitt nya jobb redan på onsdag.

    jag har nu läst runt lite och blir osäker på om detta är okej?

    kan inte se något i mitt uppsägningsavtal om att det inte skulle vara okej med ett nytt jobb under min uppsägningstid utan det enda som står är att jag är arbetsbefriad.

    vad tycker ni jag ska göra?


    Hur hade du gjort om du inte blivit arbetsbefriad under uppsägningstiden?
  • Soltjej25

    Jag har redan signerat avtal på nya jobbet och börjar på onsdag.

    min fråga egentligen är om jag bör meddela gamla chefen?

    har googlat runt lite mer och det ska inte vara några konstigheter att jag egentligen påbörjar mitt nya jobb Men jag blir osäker 

  • Anonym (Ag)
    Soltjej25 skrev 2023-05-07 07:13:06 följande:

    Jag har redan signerat avtal på nya jobbet och börjar på onsdag.

    min fråga egentligen är om jag bör meddela gamla chefen?

    har googlat runt lite mer och det ska inte vara några konstigheter att jag egentligen påbörjar mitt nya jobb Men jag blir osäker 


    Det borde inte vara några problem men tryggast att fråga.  
  • Anonym (Ellen)

    Överenskommelser om arbetsbefrielse av det slaget kan vara villkorade med att man inte har rätt till lönen om man får nytt jobb, dvs att det samordnas. Oftast är det inte så, men jag skulle fråga för säkerhets skull. 

  • Soltjej25
    Anonym (Ellen) skrev 2023-05-07 08:26:37 följande:

    Överenskommelser om arbetsbefrielse av det slaget kan vara villkorade med att man inte har rätt till lönen om man får nytt jobb, dvs att det samordnas. Oftast är det inte så, men jag skulle fråga för säkerhets skull. 


     


    okej! Det var inget som sades och inget som stod.

    om jag struntar i att berätta vad kan vara det värsta som händer? Att jag får betala tillbaka lönen jag får för 1.5 vecka?

  • Anonym (Ellen)
    Soltjej25 skrev 2023-05-07 08:41:27 följande:

     


    okej! Det var inget som sades och inget som stod.

    om jag struntar i att berätta vad kan vara det värsta som händer? Att jag får betala tillbaka lönen jag får för 1.5 vecka?


    Ja precis. 
  • Anonym (Arbetsgivare)

    Jag skulle säga att det är lugnt. Så länge du inte förväntas stå till den tidigare arbetsgivarens förfogande för arbete under uppsägningstiden. hur ska någon kunna granska att dessa perioder överlappar? Kör.

  • Soltjej25
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2023-05-07 08:49:22 följande:

    Jag skulle säga att det är lugnt. Så länge du inte förväntas stå till den tidigare arbetsgivarens förfogande för arbete under uppsägningstiden. hur ska någon kunna granska att dessa perioder överlappar? Kör.


    Precis! Jag är helt arbetsbefriad och det handlar om en och en halv vecka innan anställningen på förra jobbet är helt slut..
Svar på tråden Arbetsbefriad nytt jobb