• Ssi

    I vilken vecka..

    I vilken vecka är det vanligast att få missfall?

  • Svar på tråden I vilken vecka..
  • svansmamman

    Jag har hört att risken för missfall är största i vecka 6 när hjärtat ska börja slå, men om det finns någon evidens bakom det låter jag vara osagt. 

  • Pimpinellan

    Ju längre man är gravid desto mindre risk. De flesta m.f sker före v.10. Efter det är det flesta m.f egentligen MA. Har man sett hjärtat slå v.9 är risken endast 3%.

  • Ssi
    svansmamman skrev 2023-07-06 16:15:01 följande:

    Jag har hört att risken för missfall är största i vecka 6 när hjärtat ska börja slå, men om det finns någon evidens bakom det låter jag vara osagt. 


    Har också läst att när hjärtat börjar slå minskar risken extremt.
  • Ssi

    Tack för svar!


    Litorina skrev 2023-07-06 16:17:02 följande:
    Är den stora risken för missfall över i vecka 12?

    På sätt och vis är det så ? risken minskar kontinuerligt vartefter graviditeten fortskrider, och i graviditetsvecka 12 anses risken ha minskat betydligt. En del menar att den stora risken är över redan i graviditetsvecka 8 eller 9.


    https://www.expressen.se/mama/gravid-forlossning/gravid/missfall-14-fragor-och-svar/



    svansmamman skrev 2023-07-06 16:15:01 följande:

    Jag har hört att risken för missfall är största i vecka 6 när hjärtat ska börja slå, men om det finns någon evidens bakom det låter jag vara osagt. 


    Har också läst att när hjärtat börjar slå minskar risken extremt.
  • Ssi

    Tack för svar. Vad betyder MA?


    Pimpinellan skrev 2023-07-06 18:33:06 följande:

    Ju längre man är gravid desto mindre risk. De flesta m.f sker före v.10. Efter det är det flesta m.f egentligen MA. Har man sett hjärtat slå v.9 är risken endast 3%.


  • svansmamman
    Ssi skrev 2023-07-06 20:43:46 följande:

    Tack för svar. Vad betyder MA?


    MA står för Missed abortion vilket innebär ett fördröjt missfall, kan man säga. Fostret lever inte men kroppen har inte förstått att graviditeten avstannat. 
Svar på tråden I vilken vecka..