• StinaT978

    Ersätta skador i hyresrätt

    Hej! 


    Jag ska flytta ut från min hyresrätt om någon månad. För ett tag sedan råkade jag repa det rostfria stålet på min spis då jag skulle rengöra den. Inte hela utan en liten del där knapparna för grader sitter då jag var korkad och använde den grova sidan på en disksvamp Rynkar på näsan


    Jag undrar om detta kan vara något som hyresvärden kan påpeka när jag flyttar ut? Om de gör de, bör jag stå på mig och bestrida ev. ersättning då de inte är något som påverkar funktionen av spisen?? 


    Hur hårda brukar de generellt sätt vara med skador i lägenhet?

  • Svar på tråden Ersätta skador i hyresrätt
  • Anonym (Linna)

    Det beror på hur mycket skadan syns och hur nytt/gammalt det som är skadat är.

    Jag har flyttat ifrån 6 st hyreslägenheter och har aldrig behövt ersätta något alls, däremot fått återställa till exempel målade väggar och spacklat hål.

    Lite repor gjorda av en disksvamp har jag svårt att tro att de kommer bry sig om.

  • Anonym (Linna)

    En av lägenheterna jag bodde i var även totalt nyrenoverad, jag fick vara med vid besiktningen när jag skulle flytta in och det stod i kontraktet att jag skulle vara extra försiktig pga nyrenoverad lägenhet.

    Jag råkade göra en repa i parketten, ett annat fult märke, en spricka i en hylla i kylskåpet, missfärgade fönsterbrädan av misstag, men de sa inget alls om någonting av det när jag flyttade ut utan var bara positiva att lägenheten var i så bra skick!
    Man måste få bo, de räknar med att det kan bli någon skavank. Däremot inga stora skador orsakade av misskötsel.

  • StinaT978

    Tack snälla för ditt svar Oskyldig De besiktade lägenheten i veckan men de kollade inte så noga i köket o påpekade inget. skadan syns i vissa ljus bara.

Svar på tråden Ersätta skador i hyresrätt