• grimaserar

    Mat till Babyshower

    Min syster är gravid och jag har dragit ihop hennes närmaste vänner för en chans för alla att hänga innan hon får fullt upp med en liten. Vi kommer bli mellan 10-20 personer och jag har tänkte fixa brunch. Nu till saken hör att jag just nu är hysteriskt trött, av flera olika anledningar, så jag vill försöka göra det så smidigt jag bara kan med mat jag kan göra innan. Hittills har jag bakat minichokladkakor, rabarberkakor och stekt amerikanska pannkakor som jag tänkte att jag kan värma på i ugnen. Tänker att jag kanske gör pizzaslicar och bakar bröd dagen innan, och sedan tänker jag någon äggröra, frukt och grönsaker och goda ostar. 

    Har någon förslag på mat som kan göras lång i förväg (helst flera veckor) och kan frysas eller på annat sätt förvaras? Tror ni att det skulle funka att göra pizzan innan och sedan värma på den eller blir den för seg? Förstår att det låter som lite jobb att bara slänga in en pizza i ugnen men just nu känner jag att jag tror att det är bra om jag gör så lite som möjligt samma dag så att jag orkar vara trevlig mot människorna som kommer :) 

  • Svar på tråden Mat till Babyshower
  • Anonym (y)

    Baka bröden i förväg och frys!


     


    En station för att grädda egna våfflor?

  • grimaserar

    Bakar brödet dagen innan, har ett lätt recept men det är bäst om det bakas dagen innan. Funderade på våfflor men kände att det räcker med pannkakor, känns som mindre strul, blir väldigt springit tänker jag om 20 pers ska försöka göra egna våfflor istället för att sitta och äta.

  • Anonym (y)

    Ah. Jag tänker att du inte behöver ta i från tårna med maten. Gott bröd, goda pålägg, smoothie, enkla saker. God juice. Pizza känns inte som att det passar in riktigt även om det är gottOskyldig Pizzabullar kanske vore en kompromiss, då kan de vara frysta och behöver inte värmas.

  • Anonym (Ff)

    Minipajer i muffinsformar är perfekt att göra i förväg och värma upp på dagen, passar så bra till brunch! Du kan skapa flera varianter av dem också, tex spenat och ost. Quiche Lorraine, lax, svamp mm?. Jag skulle satsa på några såna varianter och skippa pizzan, som tar upp mer plats i ugnen för mindre mat s.a.s.

    Bra att du tänker på att ta hand om dig!

    Exempel https://sallysbakingaddiction.com/mini-quiche-recipe/

  • grimaserar
    Anonym (y) skrev 2023-10-07 15:26:39 följande:

    Ah. Jag tänker att du inte behöver ta i från tårna med maten. Gott bröd, goda pålägg, smoothie, enkla saker. God juice. Pizza känns inte som att det passar in riktigt även om det är gottOskyldig Pizzabullar kanske vore en kompromiss, då kan de vara frysta och behöver inte värmas.


    Anonym (Ff) skrev 2023-10-07 15:32:25 följande:

    Minipajer i muffinsformar är perfekt att göra i förväg och värma upp på dagen, passar så bra till brunch! Du kan skapa flera varianter av dem också, tex spenat och ost. Quiche Lorraine, lax, svamp mm?. Jag skulle satsa på några såna varianter och skippa pizzan, som tar upp mer plats i ugnen för mindre mat s.a.s.

    Bra att du tänker på att ta hand om dig!

    Exempel https://sallysbakingaddiction.com/mini-quiche-recipe/


    Min syster gillar pizza, så tänker att jag nog kör det ändå. Är inte pizzabullar lite tråkigt, väldigt barnkalasigt det kanske går att få kul? På flera bruncher jag varit på har de också haft minde slicer med pizza, tänker att jag gör en plåt och klipper upp och toppar med ruccola, färglada tomater och burrata typ, så att det blir som pizzasnittar. :) 

    Men små pajer lät som ett trevligt förslag... Funderade också på att göra piroger med olika fyllning, men pajer kanske är trevligare även om det är lite mer jobb :) Hade också en tanke på att göra en stor omelett, och göra "snittar" av den och toppa med kantarellstuvning och persilja... Men det är ju inte toppen att frysa innan så kanske är trevligare med pajer eller piroger med svamp :)

  • Tow2Mater

    Tycker du behover någon slags protein både till pannkakorna och pizzan. Bacon, men det är ju lite jobb med. Kanske prosciutto skulle funka.

  • grimaserar
    Tow2Mater skrev 2023-10-07 16:25:43 följande:

    Tycker du behover någon slags protein både till pannkakorna och pizzan. Bacon, men det är ju lite jobb med. Kanske prosciutto skulle funka.


    Jag gör äggröra som sagt. Vi är vegetarianer, både jag och min syster och de flesta av våra vänner. Tror nog att folk överlever en brunch utan några stora mängder protein. :) 

  • Tow2Mater
    grimaserar skrev 2023-10-07 20:20:58 följande:
    Jag gör äggröra som sagt. Vi är vegetarianer, både jag och min syster och de flesta av våra vänner. Tror nog att folk överlever en brunch utan några stora mängder protein. :) 
    äggröra och amerikansk pannkaka eller pizza och äggröra är inga vanliga kombinationer, förstår ni är veg.
    Men får ni nog energi av mjöl och äggröra, ok det funkar väl då. Låter lite lustigt bara.
  • grimaserar
    Tow2Mater skrev 2023-10-07 20:32:46 följande:
    äggröra och amerikansk pannkaka eller pizza och äggröra är inga vanliga kombinationer, förstår ni är veg.
    Men får ni nog energi av mjöl och äggröra, ok det funkar väl då. Låter lite lustigt bara.
     På en brunch är det väl inte helt ovanligt tycker jag. Tänkte som sagt servera frukter, grönsaker,  ost och liknande också. Det jag bad om var tips på mat jag kan lag långt innan och frysa in eller som klarar sig 😊 varken bacon eller prosciutto är exempel på mat jag kan laga långt innan. Men tack för din synpunkter.
  • BusigaSyrran

     Ibland behöver det inte vara så mycket eller avancerat.
     Att endast bjuda på fika som tex kakor, muffins, någon desser  du kan ta upp i glas/skålar tex chokladpudding och tårta går bra.

     Man kan även göra:
    Potatissallad/pastasallad
    Kallskuret av något slag som passar er
    Fruktsallad
    Paj både matpaj och tex äpplepaj
    Smörgåstårta

    Pizza kan du absolut fixa och frysa in och värma sen men de tar tid att värma många pizzor. Annars gör en långpanna dagen innan.


    Vill hon ha något att äta så går de bra men det är också okej att endast bjuda på fika. Försök att inte göra för mycket buffé det blir nog för mycket för dig utan korta ner och gör något enkelt och gott som inte tar all din tid.

  • Tow2Mater
    grimaserar skrev 2023-10-08 10:09:14 följande:
     På en brunch är det väl inte helt ovanligt tycker jag. Tänkte som sagt servera frukter, grönsaker,  ost och liknande också. Det jag bad om var tips på mat jag kan lag långt innan och frysa in eller som klarar sig 😊 varken bacon eller prosciutto är exempel på mat jag kan laga långt innan. Men tack för din synpunkter.
    prova potatisgratäng då - den kan frysas, om inte prosciutto duger (som ju skulle kunna kopas in ett par dagar innan).
  • grimaserar
    Tow2Mater skrev 2023-10-08 15:35:44 följande:
    prova potatisgratäng då - den kan frysas, om inte prosciutto duger (som ju skulle kunna kopas in ett par dagar innan).
    Skinka får väl inte varit packad mer än en vecka för att gravida ska få äta det så det är väl inte helt ultimat att köpa långt i förväg, oavsett. Men tack för dina tankar. :)
  • Anonym (Ff)
    grimaserar skrev 2023-10-07 15:44:36 följande:
    Anonym (Ff) skrev 2023-10-07 15:32:25 följande:

    Minipajer i muffinsformar är perfekt att göra i förväg och värma upp på dagen, passar så bra till brunch! Du kan skapa flera varianter av dem också, tex spenat och ost. Quiche Lorraine, lax, svamp mm?. Jag skulle satsa på några såna varianter och skippa pizzan, som tar upp mer plats i ugnen för mindre mat s.a.s.

    Bra att du tänker på att ta hand om dig!

    Exempel https://sallysbakingaddiction.com/mini-quiche-recipe/


    Min syster gillar pizza, så tänker att jag nog kör det ändå. Är inte pizzabullar lite tråkigt, väldigt barnkalasigt det kanske går att få kul? På flera bruncher jag varit på har de också haft minde slicer med pizza, tänker att jag gör en plåt och klipper upp och toppar med ruccola, färglada tomater och burrata typ, så att det blir som pizzasnittar. :) 

    Men små pajer lät som ett trevligt förslag... Funderade också på att göra piroger med olika fyllning, men pajer kanske är trevligare även om det är lite mer jobb :) Hade också en tanke på att göra en stor omelett, och göra "snittar" av den och toppa med kantarellstuvning och persilja... Men det är ju inte toppen att frysa innan så kanske är trevligare med pajer eller piroger med svamp :)

    Ett tips till angående minipajerna för att göra det lättare är att använda färdig pajdeg eller smördeg på rulle och bara stansa ut rundlar ur som du lägger i muffinsformarna. Då blir det ju bara fyllningarna du behöver göra, och ev. toppa med ost om det inte finns i fyllningen.
Svar på tråden Mat till Babyshower