• Anonym (Kluven man)

    Behöver råd!! vad ska jag göra?!

    Tjena! Vet knappt var jag ska börja.. jag är en man i 30års åldern, bor med min sambo som är något år yngre än mig och utöver detta problemet som jag känner är hon en fantastisk person.

    Mitt bekymmer kring allt är att hennes intresse för närhet och sex är väldigt lågt medans mitt är betydligt högre, hon tar sällan/aldrig initiativ till närhet/sex. Hon säger själv när jag frågat henne kring detta att hon är sån som person att det sitter i hennes personlighet och att hon hellre ser att jag ska tar stegen. Problemet är att när jag tar dessa steg vid sex så blir jag ofta avvisad vilket tär på mig enormt. Jag vill inte känna att jag tjatar eller påtvingar något såklart. Men samtidigt så tär det på mig att bli avvisa mer eller mindre konstant. 

    Jag har tagit upp detta jag känner inför henne ett flertal gånger, vi har kommit fram till att vi har våra olika behov och att vi behöver mötas på något sätt för att få det att fungera men längre i diskussionerna kommer vi inte för hon blir ledsen vilket gör mig ledsen också och känner att hon inte kan ändra på det alls, medans jag känner att jag kan sänka min nivå och ha det mer sällan fast att det går "emot" mig.

    Försöker vara en så förstående pojkvän jag bara kan i allt, hon betyder oerhört mycket för mig och har själv ställt mig frågan om det är värt att kanske ändå fortsätta trots detta som tär på mig men är kluven, eftersom jag själv anser att närheten/sex är en av många viktiga delar i bra förhållande.

    Vad tänker ni? Hur ska jag göra? Finns det något jag kan säga, ska jag bara acceptera faktum om jag vill vara med henne eller finns det något sätt man kan göra för att mötas upp på det planet utan att det blir tjatsex? 
  • Svar på tråden Behöver råd!! vad ska jag göra?!
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Kluven man) skrev 2023-11-05 09:38:48 följande:
    Behöver råd!! vad ska jag göra?!
    Tjena! Vet knappt var jag ska börja.. jag är en man i 30års åldern, bor med min sambo som är något år yngre än mig och utöver detta problemet som jag känner är hon en fantastisk person.

    Mitt bekymmer kring allt är att hennes intresse för närhet och sex är väldigt lågt medans mitt är betydligt högre, hon tar sällan/aldrig initiativ till närhet/sex. Hon säger själv när jag frågat henne kring detta att hon är sån som person att det sitter i hennes personlighet och att hon hellre ser att jag ska tar stegen. Problemet är att när jag tar dessa steg vid sex så blir jag ofta avvisad vilket tär på mig enormt. Jag vill inte känna att jag tjatar eller påtvingar något såklart. Men samtidigt så tär det på mig att bli avvisa mer eller mindre konstant. 

    Jag har tagit upp detta jag känner inför henne ett flertal gånger, vi har kommit fram till att vi har våra olika behov och att vi behöver mötas på något sätt för att få det att fungera men längre i diskussionerna kommer vi inte för hon blir ledsen vilket gör mig ledsen också och känner att hon inte kan ändra på det alls, medans jag känner att jag kan sänka min nivå och ha det mer sällan fast att det går "emot" mig.

    Försöker vara en så förstående pojkvän jag bara kan i allt, hon betyder oerhört mycket för mig och har själv ställt mig frågan om det är värt att kanske ändå fortsätta trots detta som tär på mig men är kluven, eftersom jag själv anser att närheten/sex är en av många viktiga delar i bra förhållande.

    Vad tänker ni? Hur ska jag göra? Finns det något jag kan säga, ska jag bara acceptera faktum om jag vill vara med henne eller finns det något sätt man kan göra för att mötas upp på det planet utan att det blir tjatsex? 

    Du kan inte ändra på henne, hon måste vilja själv. Som jag ser det så har du två val, acceptera eller lämna. 


    Risken med att stanna är att du blir bitter, och er relation ändå tar slut. Risken med att lämna är att du inte hittar någon annan som uppfyller dina krav. 

    Har ni testat familjerådgivning eller en sexolog? Har du berättat för henne att du funderar på om detta kommer att hålla?

  • Anonym (Tjej)

    Din sexlust är större än hennes o kommer förmodligen alltid vara det. Hon kommer vara som hon är alltid.  Det Är väldigt svårt att hitta ngn som vill ha exakt lika mkt sex som du själv. Men du kanske borde ha ngn som är mer intresserad av sex än vad din tjej är. 

  • Anonym (Tvärsäker FL-snubbe)

    Det här är nog den absolut vanligaste frågan här på FL-sex och samlevnad och snart kommer det komma en del svar som går ut på att ingenting går att lösa. Att det bara är att göra slut eller att skaffa sig ett nytt sexliv utanför äktenskapets ramar i den ena eller andra formen. Osv

    Det finns mängder av böcker att läsa och tusentals pod-avsnitt att lyssna till, kurser att gå som bara handlar om denna fråga. Så mitt råd är väl att strunta i alla tvärsäkra råd här på FL och läs på och ta till dig från riktiga experter istället.

    Och vill du ändå ha ett tvärsäkert råd från någon anonym FL-snubbe så skulle jag nog råda dig till att riva manuskriptet om vad sex är, för er båda. Att du längtar efter sex medan hon inte gör det kan bero på att ni har helt skilda förväntningar på vad sex är. Riv ner alla förväntningar gar och bygg upp det på nytt. Om det så slutar i att sex är när ni stryker varandras handrygg när ni delar en kopp kaffe vid köksbordet.

  • Anonym (Typ)

    Tänker också familjerådgivning.
    Eller tom ett läkarbesök. Hon kanske har avvikande hormon nivåer? 

  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Typ) skrev 2023-11-05 10:01:57 följande:

    Tänker också familjerådgivning.
    Eller tom ett läkarbesök. Hon kanske har avvikande hormon nivåer? 


    Men snälla! En kvinna ska väl inte behöva läkarbesök för att hon inte är kåt nog. Man vill inte ha sex hela tiden och det är inget fel för de
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym (Kluven man) skrev 2023-11-05 09:38:48 följande:
    Vad tänker ni? Hur ska jag göra? Finns det något jag kan säga, ska jag bara acceptera faktum om jag vill vara med henne eller finns det något sätt man kan göra för att mötas upp på det planet utan att det blir tjatsex? 
    Ja, exakt så. Du ska acceptera era olika nivåer och antingen leva med det eller lämna henne. Jag både håller med dig och inte, sex ÄR väldigt viktigt men att man funkar som personer är väldigt viktigt det med. Sexet lär minska med tiden (iaf när man är riktigt gammal) men samtidigt vill man ju inte leva nästan sexlös resten av livet heller.

    Så länge hon ska sitta och lipa över situationen istället för att komma med konkreta lösningar som du kan hålla dig till så kommer ni ingenvart. Skulle säga att du behöver förbereda dig på att ha The Big Talk med henne och sätta gränsen, att antingen försöker ni båda aktivt jobba på det här eller så är det lika bra att avsluta relationen. Ge det sedan max ett halvår till (och ställ dig i bostadsköer under tiden) och om du inte märker någon särskild vilja från hennes sida så vet du vad som gäller. Bara lämna. Livet är för kort för att inte ha sex.
  • Anonym (Man)

    All form av dating (åtminstone när parterna varit i en annan relation tidigare och har en uppfattning om hur sexdriften utvecklats där) borde innefatta nån slags mätskala där man gör en självbedömning över sin egen sexdrift. För att kunna matcha bättre. Verkar vara en av de klart vanligaste orsakerna till uppbrott. Och jag förstår varför.

    Till TS: hon är inte öppen för att öppna upp förhållandet, rent sexuellt?

  • Anonym (Alex)
    Anonym (Kluven man) skrev 2023-11-05 09:38:48 följande:
    Behöver råd!! vad ska jag göra?!
    Tjena! Vet knappt var jag ska börja.. jag är en man i 30års åldern, bor med min sambo som är något år yngre än mig och utöver detta problemet som jag känner är hon en fantastisk person.

    Mitt bekymmer kring allt är att hennes intresse för närhet och sex är väldigt lågt medans mitt är betydligt högre, hon tar sällan/aldrig initiativ till närhet/sex. Hon säger själv när jag frågat henne kring detta att hon är sån som person att det sitter i hennes personlighet och att hon hellre ser att jag ska tar stegen. Problemet är att när jag tar dessa steg vid sex så blir jag ofta avvisad vilket tär på mig enormt. Jag vill inte känna att jag tjatar eller påtvingar något såklart. Men samtidigt så tär det på mig att bli avvisa mer eller mindre konstant. 

    Jag har tagit upp detta jag känner inför henne ett flertal gånger, vi har kommit fram till att vi har våra olika behov och att vi behöver mötas på något sätt för att få det att fungera men längre i diskussionerna kommer vi inte för hon blir ledsen vilket gör mig ledsen också och känner att hon inte kan ändra på det alls, medans jag känner att jag kan sänka min nivå och ha det mer sällan fast att det går "emot" mig.

    Försöker vara en så förstående pojkvän jag bara kan i allt, hon betyder oerhört mycket för mig och har själv ställt mig frågan om det är värt att kanske ändå fortsätta trots detta som tär på mig men är kluven, eftersom jag själv anser att närheten/sex är en av många viktiga delar i bra förhållande.

    Vad tänker ni? Hur ska jag göra? Finns det något jag kan säga, ska jag bara acceptera faktum om jag vill vara med henne eller finns det något sätt man kan göra för att mötas upp på det planet utan att det blir tjatsex? 

    Börja med bilen Big d*ck energy av Fi Lindfors. Läs pärm till pärm och hoppa inte över några delar! Den kan innehålla svaret på din fråga. 
  • Anonym (asd)

    Föreslå schemalagd sex. Då kan hon mentalt förbereda sig.

  • Anonym (Hur spännande är du)

    Är du dominant och visar på alla vis hur du uppskattar hennes kropp doft bröst osv. Tar du för dig och leder henne till nya höjder när ni väl har sex.

    Jo visst ska det vara jämlikt men om mannen vill oftare måste han jobba på att bli mer het, fantastisk ge henne njutning så att hon vill ha mer. 

    Inte bara lägga sig över henne köra in den och allt över på 3 röda.

    Många män är jävligt enkelspåriga och har noll driv i att vara.... The Man

  • Anonym (Sofie)

    Det finns nog en annan anledning till att hon inte vill ha sex. Det handlar kanske om hur hon mår. Och nej that blir inte bättre. Vad säger hon i diskussiorna? 

Svar på tråden Behöver råd!! vad ska jag göra?!