• jajje

    Ont i magen😩🙏

    Igår kväll fick jag plötsligt ont i nedre delen av magen och efter en stund small det till och smärtan blev otroligt stark, hade också som ett tryck både bak och fram. Efter drygt en timme avtog smärtan och idag känns hela magen uppblåst och lite smärta. Jag har haft liknade två gånger förut men inte alls så stark smärta som igår. Har varit i kontakt med läkare dom andra gångerna och dom har sagt "ta Alvedon och vila", jag har även varit i kontakt med gyn som sagt att det inte är någon fara eftersom smärtan tillslut gått över.
    Jag har varken mens eller ägglossning just nu men tänker ändå att det kanske är cystor som spruckit.
    Är det någon annan som har erfarenhet, tips mm?🌸

  • Svar på tråden Ont i magen😩🙏
  • jajje
    Anonym (1177) skrev 2023-11-11 11:17:15 följande:

    Åk till akuten!!!


    Mina barn ligger med magsjuka då går ej och har inte ont nu så känns lite dumt att åka till akuten då.
  • jajje
    Corujinha skrev 2023-11-11 11:21:23 följande:

    Jag skulle söka vård för det igen ! Har de gjort ultraljud eller röntgen? 


    Får nog göra det, nej ingenting. På gyn sa dom bara att det inte är någon fara för att smärtan går över, antagligen cystor.
  • Anonym (1177)
    jajje skrev 2023-11-11 14:39:55 följande:
    Mina barn ligger med magsjuka då går ej och har inte ont nu så känns lite dumt att åka till akuten då.
    Ursäkta, men du har ingen aning om varför du har sådana buksmärtor. Bara för att gyn har sagt någon gång att det är cystor så har du ingen aning om det är det nu också. Du kan lika gärna ha en inre blödning av något slag, blindtarmen eller något annat allvarligt. Har man kraftig buksmärta på det sätt som du beskriver så ska man uppsöka vård direkt.

    Acceptera att du inte är läkare nog att ställa diagnos och följ de råd som finns. En dag kan du ha fel och dina magsjuka barn står utan mamma.

    www.1177.se/sjukdomar--besvar/mage-och-tarm/magsack-och-matstrupe/ont-i-magen-hos-vuxna/

    Kontakta genast en vårdcentral eller en jouröppen mottagning om du har ett eller flera av följande besvär:


    Du får plötsligt mycket ont i magen.

    Du kräks och maginnehållet ser ut som kaffesump eller innehåller blod.

    Du har svart eller blodig avföring.

    Du har ont efter ett slag i magen.

    Om det är stängt på vårdcentralen eller den jouröppna mottagningen, sök vård på en akutmottagning.


    Om det är bråttom

    Ring 112 om du har ont i magen och samtidigt är yr, matt, svimmar eller känner dig mycket sjuk.

  • Anonym (E)

    TS smärtor var övergående. Köper att hon bör rådfråga 1177 men allt behövs inte åka in för, cystor som spruckit utan andra konsekvenser är inget prioriterat.

  • Anonym (1177)
    Anonym (E) skrev 2023-11-12 10:33:25 följande:

    TS smärtor var övergående. Köper att hon bör rådfråga 1177 men allt behövs inte åka in för, cystor som spruckit utan andra konsekvenser är inget prioriterat.


    Aha så bra att du kan diagnosticera ts utan att ens ha träffat henne :) 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (E)
    Anonym (1177) skrev 2023-11-12 11:30:17 följande:
    Aha så bra att du kan diagnosticera ts utan att ens ha träffat henne :) 
    Nej, bara läskunnig och betydligt trevligare.
  • Anonym (1177)
    jajje skrev 2023-11-13 10:27:34 följande:
     
    "Acceptera att du inte är läkare nog att ställa diagnos och följ de råd som finns. En dag kan du ha fel och dina magsjuka barn står utan mamma"

    Du kan låta bli att svara när du skriver så otroligt dumma saker! Det hjälper inte mig ett jävla dugg med dina korkade påstående! 
    Jag bad om råd från personer som haft liknande saker!

    HAR ALDRIG SAGT ATT JAG ÄR LÄKARE OCH JAG HAR VARIT I KONTAKT MED AKUTEN SOM SA ATT JAG SKA SÖKA TILL GYN/VC NÄR DOM ÖPPNAR PÅ MÅNDAG (SOM IDAG) PRATADE MED GYN FÖRST SOM BAD MIG SÖKA TILL VC SÅ NU HAR JAG FÅTT EN TID! DU HAR INGEN ANING OM HUR LIVET SER UT,  ENSAMSTÅENDE MED TRE BARN OCH INGEN ATT RINGA. 
    Sluta skrika ffs. Vad bra att gyn kan ställa framtida diagnoser så du aldrig behöver oroa dig för magsmärtor mer. Synd bara att de invaggar dig i en falsk trygghet när du kan sitta med inre blödningar.
Svar på tråden Ont i magen😩🙏