• majja5

    Elpatron uppvärmning ?

    Hejsan. Har sökt på denna fråga lite här och var men svårt hitta ett bra svar, kanske någon här har det ? Jag har köpt ett hus på 80 kvm stort. Sitter en elpanna i källaren med elpatron 6 kW. Finns också en luftvärmepump i huset. Om jag bara kör med elpatron vad kan en el månadskostnad bli då och räcker 6 kW tro att klara det ? Någon som vet ? Drömmer

  • Svar på tråden Elpatron uppvärmning ?
  • Anonym (Dyrt)

    De ända jag kan säga är att med elpatron kommer se bli fruktansvärt dyrt, använd luftvärmepump istället 

  • Anonym (Hej)

    Om din elpatron går fullt dygnet runt så får du räkna med en månadskostnad på 10000 kr och mer om elpriset går upp. 

  • Dexter dot com

    Om du inte vet hur många kwh du kommer göra av med och vad du betalar per kwh är det omöjligt att säga vad kostnaden kommer bli. Luftvärmepumpen är billigare i drift än elpatronen.

  • Anonym (?)

    Vad är det för hus då och vad ligger förbrukningen på? Men elpatron blir ju dyrt hursomhelst och luftvärmepumpen klarar inte kalla temperaturer så  10.000 kr/månad kan det nog gå på vintertid.

  • Anonym (Elin79)

    Vi har panna som också kan gå på el. Men min man är där och rättar till inställningarna direkt om vi ser att patronen kickar in för den elräkningen blir annars inte kul. Då är det bättre att försöka följa tempen ute och se till att pannan jobbar optimalt och inte går på el.

  • majja5
    Anonym (Dyrt) skrev 2023-12-03 02:49:18 följande:

    De ända jag kan säga är att med elpatron kommer se bli fruktansvärt dyrt, använd luftvärmepump istället 


    Joo men allt varmvatten måste ju värmas av elpatron. Kan ju inte stänga av den.
  • Studentpappa

    Alltså patronen går ju när det behövs beroende på vilken temp du ställer in. Några 10000:-/mån lär knappast vara aktuellt med normala elpriser. Mina föräldrar har en villa på 110 kvm och eluppvärmning + luftvärmepump och bor i södra norrland. Brukar ha en förbrukning på 12 000kWh/år. 


    Vi värmer 215m2 med en 6kW bergvärmepump. Jag värmer garaget med enbart luftvärmepump och den har aldrig kroknat pga kyla även om den säkert inte är så effektiv när det är riktigt kallt.


    Ride it like you stole it
  • majja5
    Dexter dot com skrev 2023-12-03 04:29:38 följande:

    Om du inte vet hur många kwh du kommer göra av med och vad du betalar per kwh är det omöjligt att säga vad kostnaden kommer bli. Luftvärmepumpen är billigare i drift än elpatronen.


    ca 20 000 kWh/år är uppvärmningen. Och då har ägaren kört med elpatron samt luftvärmepump. Att luftvärmepump är billigare i drift vet jag, men allt varmvatten ska ju värmas av elpatron.
  • majja5
    Anonym (Elin79) skrev 2023-12-03 12:17:57 följande:

    Vi har panna som också kan gå på el. Men min man är där och rättar till inställningarna direkt om vi ser att patronen kickar in för den elräkningen blir annars inte kul. Då är det bättre att försöka följa tempen ute och se till att pannan jobbar optimalt och inte går på el.


    Tyvärr kan denna panna gå på bara el. 
  • majja5
    Studentpappa skrev 2023-12-03 12:32:05 följande:

    Alltså patronen går ju när det behövs beroende på vilken temp du ställer in. Några 10000:-/mån lär knappast vara aktuellt med normala elpriser. Mina föräldrar har en villa på 110 kvm och eluppvärmning + luftvärmepump och bor i södra norrland. Brukar ha en förbrukning på 12 000kWh/år. 


    Vi värmer 215m2 med en 6kW bergvärmepump. Jag värmer garaget med enbart luftvärmepump och den har aldrig kroknat pga kyla även om den säkert inte är så effektiv när det är riktigt kallt.


    Men blir en 6 kW bergvärmepump samma effekt som en 6 kW elpatron i en elpanna?
Svar på tråden Elpatron uppvärmning ?