• Anonym (Ledsen mamma)

    Stöd att hantera bebis som jag tror har autism

    Många kommer tycka det är löjligt att spekulera kring autism när det gäller en två månader gammal bebis. Men det finns ett syskon som har autism och som uppvisade tecken från start, dock inte lika tydligt som bebisen. 


    Bebisen spänner sig av all fysisk närhet. Jag har så svårt att hitta sätt att trösta honom. Han verkar överhuvudtaget inte reagera på mänsklig närvaro. Sedan ett par dagar ler han men mot slumpmässiga objekt, inte mot människor. 
    Jag förösker att inte fundera så mycket på framtiden, ingen kan ju säga hur det kommer att utvecklas, men jag tycker det är så tufft att inte få kontakt och att inte kunna trösta. De senaste dagarna har jag känt mig så ledsen. Har någon tips på bra sätt att hantera situationen. Oavsett vad vill jag ju göra allt så bra som möjligt för den lille 
  • Svar på tråden Stöd att hantera bebis som jag tror har autism
  • Anonym (nmn)

    Jag har varit orolig för alla mina barn. Men det har blivit bra i slutändan.

    Autism har ju olika grader, är det svår eller lätt autism? Finns det någon historia i släkten av autism?

  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (nmn) skrev 2023-12-14 13:15:20 följande:

    Jag har varit orolig för alla mina barn. Men det har blivit bra i slutändan.

    Autism har ju olika grader, är det svår eller lätt autism? Finns det någon historia i släkten av autism?


    Äldsta syskonet har autism. Han har klarat sig bra men med honom fick jag ändå någon form av kontakt. Blir det som för honom skulle jag inte vara så bekymrad men det känns så knepigt att bebisen inte ser oss och bara blir besvärad av våra försök att trösta. 
    Vad har du oroat dig för?
  • Anonym (nmn)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2023-12-14 13:42:53 följande:
    Äldsta syskonet har autism. Han har klarat sig bra men med honom fick jag ändå någon form av kontakt. Blir det som för honom skulle jag inte vara så bekymrad men det känns så knepigt att bebisen inte ser oss och bara blir besvärad av våra försök att trösta. 
    Vad har du oroat dig för?
    En åt inte som hon skulle, vi fick åka in och väga henne flera gånger. En fick gulsot. En fick RS som bebis. Har varit orolig av andra orsaker också. Men det har blivit bra varje gång.

    Jag tror det är naturligt att bry sig och det är bra att du är observant. Men jag tror det är tidigt att ställa en diagnos. Alla barn är olika. Mina barn har också haft olika behov som bebisar och olika saker som tröstat dem. En ville bli buren. En ville ligga i vagnen och att den skulle köras över tröskeln. En ville ligga i sitt babynest.
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (nmn) skrev 2023-12-14 13:56:36 följande:
    En åt inte som hon skulle, vi fick åka in och väga henne flera gånger. En fick gulsot. En fick RS som bebis. Har varit orolig av andra orsaker också. Men det har blivit bra varje gång.

    Jag tror det är naturligt att bry sig och det är bra att du är observant. Men jag tror det är tidigt att ställa en diagnos. Alla barn är olika. Mina barn har också haft olika behov som bebisar och olika saker som tröstat dem. En ville bli buren. En ville ligga i vagnen och att den skulle köras över tröskeln. En ville ligga i sitt babynest.
    Mycket som är ovisst när de är så små och inte kan förmedla sig.
    Som du säger är det ju alldeles för tidigt för diagnos. Ändå är det svårt att inte tänka kring det. Men allra mest önskar jag nu lite kontakt med honom.
  • Anonym (Eh)

    Ungen är två månader och kan inte ens fokusera blicken ordentligt än. Tagga ner.

  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Eh) skrev 2023-12-14 20:53:05 följande:

    Ungen är två månader och kan inte ens fokusera blicken ordentligt än. Tagga ner.


    Jo, ungen kan fokusera blicken. Ungen har också ett syskon med autism som tydligt visade tecken från under sina första levnadsveckor. Det är inte jättekonstigt att tanken dyker upp. 
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Eh) skrev 2023-12-14 20:53:05 följande:

    Ungen är två månader och kan inte ens fokusera blicken ordentligt än. Tagga ner.


    Vad är förresten syftet med din kommentar? Att försöka få mig att må ännu sämre? 
  • Anonym (nmn)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2023-12-14 15:33:10 följande:
    Mycket som är ovisst när de är så små och inte kan förmedla sig.
    Som du säger är det ju alldeles för tidigt för diagnos. Ändå är det svårt att inte tänka kring det. Men allra mest önskar jag nu lite kontakt med honom.
    Det kan jag förstå. De flesta med autism klarar sig ju ändå bra. Många extremt framgångsrika människor har ju till och med autismen att tacka för sin framgång.

    Barnet var 2 månader nu. Det händer mycket i barnets utveckling nu, och det går fort. Vänta någon månad till så tror jag att det har börjat hända grejer.

    På vilket sätt vill barnet inte ha kontakt?
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (nmn) skrev 2023-12-15 13:15:51 följande:
    Det kan jag förstå. De flesta med autism klarar sig ju ändå bra. Många extremt framgångsrika människor har ju till och med autismen att tacka för sin framgång.

    Barnet var 2 månader nu. Det händer mycket i barnets utveckling nu, och det går fort. Vänta någon månad till så tror jag att det har börjat hända grejer.

    På vilket sätt vill barnet inte ha kontakt?
    Han reagerar negativt på kroppskontakt och skriker mer när vi lyfter upp honom. Är oerhört spänd när vi bär honom. Han verkar liksom inte reagera positiv på mänsklig närvaro överhuvudtaget och ger inte ögonkontakt. Däremot kan han fokusera blicken på saker. Han är också väldigt ledsen och det känns så svårt att inte kunna trösta honom. 
  • Anonym (nmn)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2023-12-15 13:19:51 följande:
    Han reagerar negativt på kroppskontakt och skriker mer när vi lyfter upp honom. Är oerhört spänd när vi bär honom. Han verkar liksom inte reagera positiv på mänsklig närvaro överhuvudtaget och ger inte ögonkontakt. Däremot kan han fokusera blicken på saker. Han är också väldigt ledsen och det känns så svårt att inte kunna trösta honom. 
    Om du byter ut autism mot att han har ont? Du skulle få samma reaktion... Har du undersökt det?
Svar på tråden Stöd att hantera bebis som jag tror har autism