• jajje

    Livrädd för cancer. Ångest,

    Finns det någon person där ute som haft samma symtom som mig som man bara kan få prata med, mår så otroligt dåligt att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Dödsångesten är total, tänker på det här dygnet runt och mina tre älskade barn. Har gjort en inlägg tidigare men hoppas få mer svar nu🙏

    Har haft problem med smärta vid skulderbladet och lite längre ner plus en svullnad i ungefär 7 år nu. Sen för ungefär en månad sen fick jag en annan smärta i ryggen som gör att jag inte kan sova, var hos en läkarem förra veckan som skickade en remiss till magnetröntgen. (Har fortfarande inte fått tid) berättade för han hur rädd jag är för cancer och att det säkert är det. Sedan har det kommit en annorlunda känsla under höger revben och det har varit i en vecka nu, det gör inte ont utan känns mer som att det är något tjockt i vägen typ. Har ju såklart googlat och allt låter som cancer, antingen i levern eller en tumör som trycker i magen. När jag gör vissa saker så känns det mer och mindre. Är så jävla rädd att det är cancer i både rygg och lever. Var hos läkaren i November och tog massa blodprover som såg bra ut, dock inget prov på levern så det ska göras. Läkaren sa då att oftast är någon av proverna sämre om man har cancer men att det inte alltid är så. Den mjukdelssarkom som jag läst om så syns det inte på prover. Usch jag är ledsen dygnet runt, sover inte och har panikattacker. Känns son allt bara ska ta slut nu. Har haft panikångest i flera år men aldrig som nu, var och kollade upp en knöl i bröstet i november och hos gyn ibdecember för smärta i nedre delen av magen som inte heller visade något. Då hade jag också panik men nu känns allt på riktigt och verkligen inte bra alls. Så finns det någon där ute som haft liknande? 
    Ber om ursäkt för lång text men mår så jävla dåligt och alla runt om mig känns trötta på mitttjat 

  • Svar på tråden Livrädd för cancer. Ångest,
  • Lynx123

    Usch vad jobbigt du har det. Jag tror att du behöver söka hjälp för din oro för det här är inte hållbart i längden. Utan att vara expert så tror jag att mycket av det här sitter i huvudet - du har fått ett stresspåslag som inte går över. Visst, kontrollera det du oroar dig över, men jag misstänker att du kommer hitta något nytt att oroa dig över när proverna visar sig vara ok.

  • jajje
    Anonym (?) skrev 2024-01-25 16:47:08 följande:

    Och vad kan vi bidra med?


    Men varför så otrevlig? Om du läser texten så vill jag prata med någon som kanske upplevt samma eller liknande
  • jajje
    Lynx123 skrev 2024-01-25 16:38:23 följande:

    Usch vad jobbigt du har det. Jag tror att du behöver söka hjälp för din oro för det här är inte hållbart i längden. Utan att vara expert så tror jag att mycket av det här sitter i huvudet - du har fått ett stresspåslag som inte går över. Visst, kontrollera det du oroar dig över, men jag misstänker att du kommer hitta något nytt att oroa dig över när proverna visar sig vara ok.


    Kan man skriva till dig privat någonstans?
  • Anonym (?)
    jajje skrev 2024-01-25 16:56:37 följande:
    Men varför så otrevlig? Om du läser texten så vill jag prata med någon som kanske upplevt samma eller liknande
    Jag har haft ont i skulderbladet, ryggen och en massa andra ställen. Det var inte cancer
  • Anonym (Camilla)

    Men då jobbigt du har det. Det du ska ta tag i är din hälsoångest. Jobbar du inte med den kommer du inte att kunna sluta att oroa dig. In onödig högkonsument av vård. Spelar ingen roll hur många prover, röntgen och undersökningar du kommer att göra flr du hittar bara något nytt att oroa dig för. Vet själv hur det är att hantera cancerspöket. För min del handlar det om oron fle ett tredje återfall. Har dessutom förlorat två av mina närmsta anhöriga i skitsjukdomen. Så erfarenhetsmässigt så är det rätt svårt och besvärligt att dö i cancer. Symtomen för att upptäcka cancer vatierar också. Från ingenting till palperbar knöl. Oftast så gör cancer inte ont  När den gör det är det oftast inte längre botbart och man går in i palliativ vård. 


    Men för dig så har du tagit en massa prover. Inget som indikerar något avvikande. Inget avvikande på röntgen heller. Leverprovet ska tas. Har det varit knas med levern har du upptäkt det redan. Glr att göra det enkelt för vården och som ett led i din behandling kanske man kan ta några cancernarkörer. Med dem i handen och en bra terapeut så kommer du att må mycket bättre. Du får säkert psykosomatiska besvär och eldar upp dig över det. Minsta fjärt på tvären och du har cancer. Det funkar inte riktigt så. Du behöver ta tag i detta från rätt håll. Då har du alla chanser till välmående. Samt att du får verktyg att hantera ångesten nör den knackar på. Det hela handlar om ett feltänk. Du reagerar på känslan och oron. Struntar faktan. 

  • jajje
    Anonym (?) skrev 2024-01-25 16:59:30 följande:
    Jag har haft ont i skulderbladet, ryggen och en massa andra ställen. Det var inte cancer
    Hur länge hade du ont? Hade du också ont när du sov? Fick du några problem under höger revben?
  • jajje
    Anonym (Camilla) skrev 2024-01-25 17:14:32 följande:

    Men då jobbigt du har det. Det du ska ta tag i är din hälsoångest. Jobbar du inte med den kommer du inte att kunna sluta att oroa dig. In onödig högkonsument av vård. Spelar ingen roll hur många prover, röntgen och undersökningar du kommer att göra flr du hittar bara något nytt att oroa dig för. Vet själv hur det är att hantera cancerspöket. För min del handlar det om oron fle ett tredje återfall. Har dessutom förlorat två av mina närmsta anhöriga i skitsjukdomen. Så erfarenhetsmässigt så är det rätt svårt och besvärligt att dö i cancer. Symtomen för att upptäcka cancer vatierar också. Från ingenting till palperbar knöl. Oftast så gör cancer inte ont  När den gör det är det oftast inte längre botbart och man går in i palliativ vård. 


    Men för dig så har du tagit en massa prover. Inget som indikerar något avvikande. Inget avvikande på röntgen heller. Leverprovet ska tas. Har det varit knas med levern har du upptäkt det redan. Glr att göra det enkelt för vården och som ett led i din behandling kanske man kan ta några cancernarkörer. Med dem i handen och en bra terapeut så kommer du att må mycket bättre. Du får säkert psykosomatiska besvär och eldar upp dig över det. Minsta fjärt på tvären och du har cancer. Det funkar inte riktigt så. Du behöver ta tag i detta från rätt håll. Då har du alla chanser till välmående. Samt att du får verktyg att hantera ångesten nör den knackar på. Det hela handlar om ett feltänk. Du reagerar på känslan och oron. Struntar faktan. 


    Tack för svar!♡ varit hos olika läkare nu det sista och en av dom skrev en remiss till en kurator. Men just nu känns det inte som det kommer hjälpa. Förstår vad du säger. Många runt om mig har också sagt att cancer inte gör ont förrän i slutet och då blir jag så orolig eftersom jag fått en ny smärta i ryggen (inte samma som jag haft i 7 år) och att det känns svullet innanför höger revben. Tänker att det spridit sig och nu är för sent. Googlar ju också hela tiden och hittat massa unga personer som haft samma symtom och det varit cancer eller unga personer som haft cancer I levern utan symtom. Har inte gjort röntgen än, läkaren skickade remiss förra veckan men har inte fått tid. 
    Är 32 år och ensamstående med tre små barn och denna oro/ångest har aldrig varit så brutal. Alla symtom stämmer in och nu börjar jag tvivla att ens gå på röntgen för är så rädd för svar och att dom säger att det är för sent. Gråter hela tiden, sover ingenting och ringer alla runt om mig hela riden. 
    Har redan frågat om dom kan göra dessa blodprover men han sa att det finns ingen misstanke om cancer så då gör dom inte det. Det började med en knöl  i bröstet och ren panik, min mamma fick bo hos mig medans jag väntade på tiden för jag skakade, grinden dygnet runt. Sen var det samma med magen och nu det här, bara att dessa ny symtom gör mig så säker på att det är något. Har varit mammaledig i fem år, ätit fel och inte rört på mig så mycket så tänker att det är därför cancern kommit.
  • Anonym (?)
    jajje skrev 2024-01-25 17:23:47 följande:
    Hur länge hade du ont? Hade du också ont när du sov? Fick du några problem under höger revben?
    Nej, helt annorlunda. Jag hade ont under vänster revben.

    Med min bror är det annorlunda. Han hade lite ont i buken och ryggen sant svårt att kissa.  Strupcancer och han kommer dö inom fem år. 
Svar på tråden Livrädd för cancer. Ångest,