• Anonym (K)

    Hjälp med min ekonomi

    Så här ser min månadsbudget ut: 


    Inkomst 21500 efter skatt


    Utgifter: 


    Hyra: 6540 kr 


    Mat: 7200 kr


    Magiska kristaller till mitt sovrum: 400 kr/kvartal 


    Snacks: 2000 kr


    Kattleksaker till min grannes katt Pelle 200 kr


    Dagböcker av tidigare författare från 1890-talet: 850 kr


    Månstenar från Blocket: 1500 kr


    Aktier i rumänska kycklingindustrin: 2300 kr 


    Buffert: 1010

  • Svar på tråden Hjälp med min ekonomi
  • Anonym (Ukraina)

    Jag ser inte att du satt av något för att hjälpa folket i Ukraina, omdisponera budgeten och försök dessutom sätta av minst 10% av inkomsten åt dig själv i långsiktigt sparande innan du börjar spendera lönen.

  • Goneril

    Försäkringar, bredband, kläder, resor? Inredning, teater, semester? Varför så mycket snacks? Månstenar, kristaller? Köp aktier i ett svenskt investmentbolag i stället för den rumänska kycklingindustrin och få lite utdelning, eller i fonder med stor riskspridning. Konstiga utgifter, detta är nog ett för tidigt aprilskämt.

  • Anonym (K)
    Goneril skrev 2024-02-01 23:39:46 följande:

    Försäkringar, bredband, kläder, resor? Inredning, teater, semester? Varför så mycket snacks? Månstenar, kristaller? Köp aktier i ett svenskt investmentbolag i stället för den rumänska kycklingindustrin och få lite utdelning, eller i fonder med stor riskspridning. Konstiga utgifter, detta är nog ett för tidigt aprilskämt.


    Du nämner sakerna som min bufferten täcker. Köper second hand vet du? Du kanske inte vet vad det är? 

    Mycket snacks för bjuder på det till mina kusiner varje gång de är hos mig. Den rumänska kycklingindustrin har bra aktier. 

    Utgifterna är normala om man investerar smart. Inga pengar på onödiga saker i den här budgeten inte. Min vän i Sundbyberg tycker om budgeten enormt och är avundsjuk på min "finansiella finess" 
  • Anonym (...)
    Anonym (K) skrev 2024-02-01 23:49:13 följande:
    Du nämner sakerna som min bufferten täcker. Köper second hand vet du? Du kanske inte vet vad det är? 

    Mycket snacks för bjuder på det till mina kusiner varje gång de är hos mig. Den rumänska kycklingindustrin har bra aktier. 

    Utgifterna är normala om man investerar smart. Inga pengar på onödiga saker i den här budgeten inte. Min vän i Sundbyberg tycker om budgeten enormt och är avundsjuk på min "finansiella finess" 
    Då behöver du ingen hjälp då.
  • Anonym (Ann)
    Anonym (K) skrev 2024-02-01 23:49:13 följande:
    Du nämner sakerna som min bufferten täcker. Köper second hand vet du? Du kanske inte vet vad det är? 

    Mycket snacks för bjuder på det till mina kusiner varje gång de är hos mig. Den rumänska kycklingindustrin har bra aktier. 

    Utgifterna är normala om man investerar smart. Inga pengar på onödiga saker i den här budgeten inte. Min vän i Sundbyberg tycker om budgeten enormt och är avundsjuk på min "finansiella finess" 
    De står dock inte med i din budget. Gissar att försäkring och bredband och dylikt ligger i posten hyra.

    Kläder, oavsett second hand eller ej, står inte med.

    Hur många barn har du, 3? tänker på matkostnaden som är hög men står inget om aktiviteter för barn mm?

    Bra att du sparar varje månad så du har en buffert.
  • Anonym (K)
    Anonym (Ann) skrev 2024-02-02 00:09:33 följande:
    De står dock inte med i din budget. Gissar att försäkring och bredband och dylikt ligger i posten hyra.

    Kläder, oavsett second hand eller ej, står inte med.

    Hur många barn har du, 3? tänker på matkostnaden som är hög men står inget om aktiviteter för barn mm?

    Bra att du sparar varje månad så du har en buffert.

    Ja, det gör det. Hyran är också utanför Västerås vilket gör den hög. 


    Har två barn bara faktiskt men de båda är gamla nog att fixa egna aktiviteter (de är 17 och 19). 

  • Anonym (Ann)
    Anonym (K) skrev 2024-02-02 09:02:55 följande:

    Ja, det gör det. Hyran är också utanför Västerås vilket gör den hög. 


    Har två barn bara faktiskt men de båda är gamla nog att fixa egna aktiviteter (de är 17 och 19). 


    Ja det förklarar ju matkostnaden. Hyra, försäkring, el och bredband för ca 6500 låter inte dyrt. Har du en tvåa skulle jag säga att 5000 kr är en bra hyra, och har du en trea för under 6500 så är det bara att gratulera. 😊

    Du har ju några poster med kristaller mm som du skulle kunna ta bort om det behövs nu när matpriser mm är så dyra.
  • Mandel

    Frågan är om du skulle byta några måltider till enbart snabbnudlar för att kunna lägga mer pengar på snacks alternativt alkohol då det inte står något om det i din budget.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Ukraina)
    Mandel skrev 2024-02-02 09:55:23 följande:

    Frågan är om du skulle byta några måltider till enbart snabbnudlar för att kunna lägga mer pengar på snacks alternativt alkohol då det inte står något om det i din budget.


    Att som TS köpa snacks innan man skickat sitt ekonomiska stöd till Ukraina är en ohälsosam prioritering som på sikt kan påverka den egna hälsan och friheten negativt.
Svar på tråden Hjälp med min ekonomi