• Agda90

    Hur ska man kommunicera på en arbetsplats?

    Hjälp mig förstå en sak för jag orkar inte ta en konflikt med arbetsledaren.

    Vi är tre stycken på min avdelning som är beroende av ett system. Detta system har legat nere.
    Två av oss missade att läsa infon på intranätet om detta. Min kollega fick veta det av arbetsledaren (som är den tredje av oss som arbetar i systemet) och arbetsledaren hjälpte kollegan med allt. 
    Jag hade häcken full med andra arbetsuppgifter och skötte mitt. Varje gång jag tittade in till mina kollegor såg allt lugnt ut. De skrattade, de fikade, de jobbade. INte ett enda tecken på problem eller stress.

    Idag var det min tur att arbeta med arbetsuppgifterna som ska göras i systemet som ligger nere. Jag hade inte koll på att systemet skulle ligga nere i dag också. Arbetsledaren blev sur på mig för jag borde ha tagit reda på det. Visst, jag skulle ha dubbelkollat intranätet det kan jag ta.

    Men det som kom härnäst gjorde att jag tappade hakan!

    Arbetsledaren menar att jag skulle ha lyssnat när han och den andra kollegan igår pratade om hur man skulle hantera arbetsuppgifterna under tiden. Jag som satt i ett annat rum med andra arbetsuppgifter skulle ha haft koll. Jag borde ha "känt av läget" när jag gick förbi. 

    Att de två satt och kukilurade ihop en tillfällig rutin hade jag ingen aning om och de gånger jag gick förbi kontoret som de satt i så verkade allt vara frid och fröjd. 

    Jag anser att när något sådant här händer då ser man till att samla gruppen eller skicka ut ett mail till gruppen så att alla får samma information från den som är ansvarig. 

    Så här är det med alla arbetsuppgifter. Så fort det händer något så måste man springa och fråga andra, leta info... Det hade ju varit ganska mycket lättare om personen som sitter på infon väljer att dela med sig av den!

    Mest tappade jag hakan över att arbetsledaren blev arg på mig för att jag inte tog reda på nödlösningen medan han så vänligt informerade den andra kollegan om allt. 

    Vad anser ni. Hur ska man göra när något sånt här händer på en arbetsplats? 

  • Svar på tråden Hur ska man kommunicera på en arbetsplats?
  • Bis mis

    Ja, kunskap ser man till att tydligt föra vidare till berörda. Inte genom att saker ska "kännas av". Fel av arbetsledaren.

  • Bis mis

    Jag hade lyft det jag skrev ovan vid ett bra tillfälle, det är praxis och något som är lönegrundande, att man delar med sig av kunskap. Ja, inte det att någon har gjort fel hade jag ju såklart undvikit att säga ;)

  • Anotherone

    Håller med dig!
    Att jobba som din kollega förespråkar känns som slöseri med tid och inte särskilt effektivt?

  • Jemp

    Givetvis ska arbetsledaren se till att alla berörda får informationen. Hen får väl se till att boka in ett möte med er. 

    På min arbetsplats (och på alla där det varit relevant) förutsätts det att man kollar intranätet minst en gång om dagen, även om det ofta missköts.

Svar på tråden Hur ska man kommunicera på en arbetsplats?