• Anonym (Anonym)

    OCD eller befogad rädsla? - Bakterier

    Hej! Jag skulle verkligen behöva hjälp med något som begränsat mig under en lång tid både i vardagen och med mitt psykiska mående. 


    Jag jobbar som behandlingsassistent för en ung person som har mycket svårt att hantera sin egen hygien. Jag har jobbat med personen i flera år. För drygt ett år sedan började jag uppmärksamma ett beteende som för mig tidigare varit okänt. Jag blev allt mer rädd för att hantera situationer på jobbet som inkluderade hantering av olyckor där avföring kunde förekomma. Personen i fråga kunde smeta med avföring lite vart som helst. Jag har arbetat mycket med detta på egen hand samt gått i samtal och känner mig bättre än tidigare men det finns en händelse som jag fortfarande inte kan släppa. När jag jobbade en natt med sovande jour fö ca 5 månader sedan, vakande jag flera gånger av att personen i fråga slängt ut bajs på sitt golv. Jag gick upp och skurade, bytte på personen och satte igång tvättmaskinen med sängkläder. Detta upprepades 3 gånger på samma natt. Tillsist var tvättmaskin och tvättkorg fulla och jag bäddade rent för tredje gången. Det som jag nu inte verkar kunna gå vidare ifrån är att jag inte minns om jag använde någon typ av rengöringsmedel då personen själv torkade bort sin avföring med endast papper (ska tillägga att det var en väldigt liten mängd) vid det sista tillfället. Jag skurade golvet dagen därpå men i efterhand kom jag att tänka på att personen kan ha gått över golvet och sedan på mattorna. Nu har jag en känsla av att det följt med mig även hem då jag kör bil till och från jobbet, tänker alltså att det kan hamnat på pedalerna/mattorna i bilen och sedan i mitt hem när jag använt mina vardagsskor  bilen som jag även har hemma. Jag mår verkligen inte bra av detta och skulle verkligen behöva råd för hur jag kan ta mig igenom detta. Förstår att det för flera kan låta vansinnigt men någonstans tar det för mig upp så mycket tankekraft och har nått en gräns som gör att det förhindrar mig i vardagen.

  • Svar på tråden OCD eller befogad rädsla? - Bakterier
  • Anonym (Hedda)

    Det låter som OCD!

    Det är ju absolut ingen befogad rädsla iaf..

    Går du aldrig någonsin utomhus i skogen, parker eller liknande, där det kan ligga skit från hundar, katter eller andra djur?

    Om du gjort det så har du antagligen nån gång redan "dragit in" skit i din bil, ditt hem med skorna utan att ens veta om det..

    Sen har bakterierna dött för länge sen..Dom dör efter ngr timmar..

  • Lynx123

    Förstår att det känns jobbigt men vill ändå fråga dig: låt säga att något ynka kommit med, vad tror du skulle hända då?

  • OlgaElvira
    Anonym (Anonym) skrev 2024-02-09 00:11:51 följande:
    OCD eller befogad rädsla? - Bakterier

    Hej! Jag skulle verkligen behöva hjälp med något som begränsat mig under en lång tid både i vardagen och med mitt psykiska mående. 


    Jag jobbar som behandlingsassistent för en ung person som har mycket svårt att hantera sin egen hygien. Jag har jobbat med personen i flera år. För drygt ett år sedan började jag uppmärksamma ett beteende som för mig tidigare varit okänt. Jag blev allt mer rädd för att hantera situationer på jobbet som inkluderade hantering av olyckor där avföring kunde förekomma. Personen i fråga kunde smeta med avföring lite vart som helst. Jag har arbetat mycket med detta på egen hand samt gått i samtal och känner mig bättre än tidigare men det finns en händelse som jag fortfarande inte kan släppa. När jag jobbade en natt med sovande jour fö ca 5 månader sedan, vakande jag flera gånger av att personen i fråga slängt ut bajs på sitt golv. Jag gick upp och skurade, bytte på personen och satte igång tvättmaskinen med sängkläder. Detta upprepades 3 gånger på samma natt. Tillsist var tvättmaskin och tvättkorg fulla och jag bäddade rent för tredje gången. Det som jag nu inte verkar kunna gå vidare ifrån är att jag inte minns om jag använde någon typ av rengöringsmedel då personen själv torkade bort sin avföring med endast papper (ska tillägga att det var en väldigt liten mängd) vid det sista tillfället. Jag skurade golvet dagen därpå men i efterhand kom jag att tänka på att personen kan ha gått över golvet och sedan på mattorna. Nu har jag en känsla av att det följt med mig även hem då jag kör bil till och från jobbet, tänker alltså att det kan hamnat på pedalerna/mattorna i bilen och sedan i mitt hem när jag använt mina vardagsskor  bilen som jag även har hemma. Jag mår verkligen inte bra av detta och skulle verkligen behöva råd för hur jag kan ta mig igenom detta. Förstår att det för flera kan låta vansinnigt men någonstans tar det för mig upp så mycket tankekraft och har nått en gräns som gör att det förhindrar mig i vardagen.


    Den händelsen när du trött och utmattad fick ta hand om samma problem igen och igen och igen. Hade det varit under dagtid och du varit pigg och utsövd så hade det inte påverkat dig på samma sätt. 


    Det är inte alls konstigt och du behöver ha terapisamtal med dig själv för att på djupet inse det du redan rent logiskt redan vet. 

  • Anonym (SL)

    Att älta och fastna i något som hände för 5 månader sedan är inte friskt eller sunt.
    Detta är inte befogad rädsla. Inte ett dugg. Som du säger själv tar det mycket kraft från dig och påverkar vardagen.

    Du verkar inte kunna bryta det själv så mitt råd är ta upp samtalen igen.

    Lycka till 

  • Tow2Mater

    Köp en förpackning bakteriedödande servetter och så torkar du av bilmatta, pedaler, skosulor och hallgolv eller vad du nu tror du gått på. Sedan borde du väl mentalt kunna släppa det.

  • Anonym (S)

    Förstår precis hur du känner, vad jobbigt. Jag slutade arbeta inom vården för nästan 20 år sedan men kan fortfarande inte släppa den typen av tankar. Du kanske ska byta jobb? Vet fler som tänker på det här sättet efter arbete med funktionsnedsatta. Det är inte för alla. 


     

  • Anonym (S)
    Tow2Mater skrev 2024-02-10 01:03:56 följande:

    Köp en förpackning bakteriedödande servetter och så torkar du av bilmatta, pedaler, skosulor och hallgolv eller vad du nu tror du gått på. Sedan borde du väl mentalt kunna släppa det.


    Gör så och fundera på om det finns något annat du kan jobba med. Tror inte att man helt blir fri från detta när det väl har börjat.

    Någon frågade vad som kan hända och rent konkret kan man faktiskt bli sjuk av avföring som inte har tvättats bort ordentligt. Jag blev dålig ett flertal gånger när jag tog hand om brukare som hade problem med hygienen. Spelar ingen roll hur noggrann du är med att själv tvätta händerna då skiten bokstavligen dras runt överallt.
Svar på tråden OCD eller befogad rädsla? - Bakterier